Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
contessa

Md2 svår startad när den är varm

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

har haft denna fråga ut förut men det var länge sen och tyvärr ingen bra lösning här en gång till:

 

jag har en gammal MD2 med Dynastart som är en mycket bra motor när den går. men när jag stänger av motorn efter att den har gått längre en ca 2 timmar. vill hon inte startar. antagligen är hon för varm. jag har provad allt bytte alla kablar och köpte till och med en ny BOSCH dynastart som ska vara något starkare en en EFEL. men nej samma problem igen.

Motorn startar annars alltid till och med nu när det är runt 0 strecket. men blir den varm så måste jag hjälpa till med veven för att dynastarten ska orka dra runt motorn.

 

detta är mycket besvärligt och jag har hamnat i några otrevliga situationer ja är riktig trött på det och vill fixa detta utan att behöva köpa en ny Motor.

 

tacksam för tips om vad det kan vara för problem eller om någon annan oxå brottas med samma problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om dystarten inte har gått ner i varv när motorn har blivit varm. Kan en möjlig orsak vara att det är för  varmt i motorrummet så att bränslet har börjat förgasas innan det når pumpen, med resultat att du inte får fram tillräckligt med bränsletryck till spridarna så att dessa  kan öppna för att spruta in bränslet i cylindrarna

 

Råkade ur för detta problem på min gamla MD1 då  jag bytte ut den gamla isoleringen mot den som är belagd med aluminiumfolie. Det som hände var att det blev för varmt i motorrummet då isoleringen inte kunde absobera värmen utan strålade tillbaka den mot motorn. I motorummet satt vattenavskiljaren (Glasvarianten) som då blev för varm och förgasningen började där med följdverkan motorstöring under gång. Även finfiltret kändes väldigt varmt

 

Åtgärdade detta problem med en värmesköld (En ölburk med aluminiumfolie på utsidan ) som monterades över vattenavskiljaren. Och genom att sänka motorrumstemperaturen genom att montera in en motorumsfläkt som suger ut varmluften.

Har sedan dess alrig haft detta problem mera. 

 

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mät upp spänningen vid startmotorn när du har svårt att starta. Du verkar ha mycket bra kompression i den gamla rovan vilket bara är bra utom just när man ska starta.
 
Du bör ha minst 10V framme vid startmotorn. Kan vara startreläet som ger spänningsfall eller veka kablar eller en kombination av båda. Kraftigare kablar kanske hjälper. Eller nytt startrelä om du ser att spänningsfallet ligger där.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår av dina frågor, så orkar inte dynastarten dra runt motorn när den är varm. Eftersom du får igång motorn när du hjälper till med veven, så kan det knappast vara att remmarna slirar pga värmen. Det borde du märka, eftersom du har motorhuven öppen och ser vad som händer, men kolla för säkerhets skull. Jag hade en MD6 i min förra båt och kommer ihåg att det var viktigt att remspänningen var OK. Om det inte går att starta pga slirande rem kan man använda ventillyftarspaken så att man får ordentlig snurr på motorn och sen stänga ventillyftet. Det bästa du kan göra är att skaffa en digital multimeter från exempelvis Biltema och göra som forgus31 föreslog, mäta hur mycket spänning du får till dynastatern när det djäklas. Om den är under 10 volt är det nog där problemet ligger, koppla sedan multimetern direkt till batteriet och försök igen, dyker då spänningen nästan lika mycket där, så har du ett dåligt batteri. Jag förmodar att du har ett seperat batteri till motorinstallationen och en extra växelströmsgenerator till batteri för övrig förbrukning. Prova med alla tips och om det inte hjälper, återkom med resultatet så får vi fundera vidare.

 /Karl-Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla bra svar,

Nu är det ju så att jag veva igång motorn rätt så ofta och då märker jag att det är väldigt svårt att få motorn att går runt första varvet när den är varm, ÄVEN om kompressions handtagen är uppfällda förstås men har men klarat första varvet så går det mycket lätt att veva och även att starta när man fäller ner kompression handtagen igen.

dvs troligen är det helt enkelt en ohyggligt bra kompression när motorn är varm så att både jag och dynastarten har svårt att veva runt motorn men tillsammans är vi tillräckligt stark.

frågan är bara hur minskar man kompressionen på en varm motor? hmm?

kan det vara att kylkanalerna är igen satta på vissa ställen? Det sprutar dock

ordentligt ut i aktern men det kanske inte har någon betydelse. Motorn är sjövattenkyld men går för det mesta i Mälaren och 23 veckor i stkh.skärgård motorn blev renoverad 2001 och

jag ska nämna att jag har bytt alla kablar till riktigt grova grejer och som sagt köpt en ny dynastart! så där borde det inte ligga.

 

Tacksam för fler bra tips!!

 

Senast ändrad av contessa | 17 oktober 2007 | 23:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du skriver att det är tungt att veva runt även när kompressionshandtagen är uppfälda! Då är det något fel, när dessa är uppfällda ska det inte finnas någon kompression alls. Så kolla att de är rätt inställda på rätta värden med den skruv som skall trycka ner och hålla avgasventilen öppen. De justeras genom att du skruvar av den stora pluggen på ventilkåperna, du behöver en 13 mm hylsnyckel och skruvmejsel för att utföra arbetet. Om du inte har någon Instruktionsbok/verkstadshandbok kan du ladda ner den på min hemsida

Din motor är en MD1BX2= MD2B och det är i mångt och mycket samma motor som MD2A

Ladda ner Verkstadshanboken för MD1A från min sida där har du en utförlig instruktion på hur du skall ställa in Kompressionshantagen och vilka värden som gäller. OBS! Viktigt att du följer instruktionen noga med hur du skall vrida runt svänghjulet för att komma i rätt position för justering.

 

//Stickan

 

Senast ändrad av stickanh | 18 oktober 2007 | 08:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Stickan, det ska jag prova, men tror du att det kan även lösa  start problem vid varm motor? kompresionshantagen har ju egentligen bara betydelse när jag veva för hand eller?

 

men jag ska titta in där tack för tipset! mvh Derek

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De fungerar lika dant när du använder dynastarten, deras uppgift är att trycka ner avgasventilerna oavsett om du vevar för hand eller inte. När jag skall starta min Gamla MD1A när den är kall med Dynastarten, använder jag alltid dekopressionsspaken för att varva upp motorn ca:10 varv( Detta med tanke på Dynstartens svaga möjlighet att få upp  varvtalet och kompressionstrycket för självantändning av bränslet) och fäller sedan ner dekopressionsspaken medan dynastarten jobbar och då startar den alltid

 

//Stickan

 

Senast ändrad av stickanh | 18 oktober 2007 | 00:19

 

Senast ändrad av stickanh | 18 oktober 2007 | 00:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh vad bra nu förstår jag! alla dessa år av elende! Jag ska titta på det det låter som om du har löst problemet! Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...