Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
bjarre

Byte av impeller Alpha One gen II!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som nybliven båtägare dyker det upp många frågor och en av dessa är hur byter man impellern på ett Alpha One gen II. Om jag förstått det hela rätt så sitter den i drevet.

 

Finns det någen vänlig själ som kan skriva en kort beskrivning om hur man byter denna, med lite tips så man kan undvika ev. fallgropar. Skall man dela på drevet mellan över- och underhus?

 

Finns ALLT material man behöver för denna operation med i den sats som Drev säljer på sin hemsida(390:-)? Om man nu behöver dela på över och underhus så tycker jag att det borde vara med en större packningen än vad som visas på de bilderna.

 

Mvh. Bjarre 

post-23800-1394235243,3293_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De e mycke nu...\Laughing\ Jodå, allt ingår i den satsen.. Bytet är inga problem.. Är du så pass händig att du klarat att demontera drevet så klarar du detta oxå.. Men varför inte offra 420:- på en bok oxå? Guld värt när man ska fixa sånt här.. Annars gäller att ta det metodiskt och komma ihåg hur allt satt och i vilken ordning... Jag tror du med större packning menar en packning mellan drevhalvorna? Så är det inte, finns inte, utan endast en o-ring för oljekanalen, och den ingår som sagt. Lycka till!

 

Senast ändrad av Micke_Se | 14 oktober 2007 | 22:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades byta impeller (mycket stolt) och det enda verktyg som jag är bra på är tangentbordet. Så du klarar nog detta.
 
Tips: Man behöver inte ta av drevet, det räcker med att ta av underhuset. Resten sitter alltså kvar på båten. Jag hade en del problem med att få tillbaka underhuset trots hjälp av en polare, splajnsen på axeln gick inte in rätt och det var rätt jobbigt att trycka upp underhuset underifrån. Men det gick lätt att få tillbaka det (utan hjälp) när jag tiltat ut drevet fullt.
 
Länkar till servicemanual, vilka som påpekats är ovärderliga.
 
http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/13/13covr2.pdf
 
http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/14/14notice.pdf 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag såg att de hade en rep.handbok hos drev.se jag får nog ta och köpa den... Jag kom på en till fråga. Jag har nu tappat drevet på olja och tänkte att jag skulle byta den. Men kan jag byta denna och sedan till våren dela på drevet för att byta impellern utan att oljan rinner ut? I så fall får man ju vänta med att byta oljan till våren och drevet får ligga utan olja under vintern, är det bra?

 

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt... Oljan rinner ut om du delar drevet, så impellerbytet är lika bra att göra innan.. Och nej, det är inte bra om drevet ligger utan olja.. Risk att packboxar osv torkar.. 

Såg för övrigt att du ringt mej idag och jag ringde tillbaka, dock utan svar, men hör av dej igen om det är nåt du ville diskutera närmare...

 

Senast ändrad av Micke_Se | 15 oktober 2007 | 19:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jobbar du på CM mek... i Stockholm? I så fall har jag ringt dig, där ser man världen är liten, hade ingen aning om att det var du. Jag försöker nog slå dig en signal i morgon, du verkar ju ha koll på detta.

 

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm. Jo, så är det.. Men det kunde jag ju inte skriva här \Sealed\ Men förstod att du skulle förstå det om jag skrev så där\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...