Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
bjarre

Glapp i bussning drev/sköld Alfa One II?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag monterade av mitt drev idag och blev då lite fundersam ang. en bussning som sitter i växelmekanismen?, Se bild. Axeln glappar lite (se pilen på bilden) samt att det ser ut som att det kommit in lite vatten från avgassidan. Bör denna bussning bytas, eller ska det glappa lite? Jag noterade även att axeln var lite glapp längst ner genom avgaskanalen men detta torde dock vara av mindre betydelse.

Mvh. Bjarre

post-23800-1394235243,2155_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glappar det där du satt pilen, och även kommer in vatten bör du byta den... I den nedre änden däremot är det som du skriver ok.. Den änden ligger s.a.s i vatten ändå..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Är det någon som vet vad denna axel/bussning heter/kallas? Så att det blir rätt när man beställer.

Jag vet inte ifall det har kommit in något vatten men det var ju (se bild) lite vitt pulver där dock så smakade det inget salt, så jag vet inte. Det skulle ju även kunnat kommit in via växelföraren?

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På svenska blir det nåt i stil med bussning för övre växelled.. Grabbarna på tidigare nämnda länkar vet vad det handlar om.. Det är kompletta kit för ett par hundringar c:a. Det är olika satser beroende på serienummer på drevet... En sort upp till nr F094774 och en annan sort från F094775.. Med din årsmodell borde de vara den senare, men man vet aldrig säkert. Så serienummer eller en bild till är tipset....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar man lite noga på din bild ser det faktiskt ut som om vattnet skulle kommit in vid växelwiren (svårt att se på en bild, men)... En tanke som slog mej är att om höljet på wiren är skadat så läcker det in vatten där plus att wiren så klart börjar kärva och sträcks när du svänger vilket medför att växeln vill läggas ur... Ett RIKTIGT långskott (men alla vet ju att kan det jävlas så gör de det), men kolla wirehöljet mellan bälghus och skölden så att det inte är skadat.... Kan ju läcka i gängan för wiren oxå, men det är långsökt eftersom gängan är konisk...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har nog rätt Micke, jag kikade lite mer på det och det verkar precis som du skriver att vatten kommit in via växelvajern. Jag tänkte lossa vajern uppe vid motorn och se så den går lätt genom höjlet.

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Det ska vara vatten där.
Vajern är ju vatten smörjd.
Är det inte mycket glapp i bussnigen och du inte har problem med växlarna så kan du låta det vara.
Det vita är det inte ärjad aluminium?

Senast ändrad av Regal255 | 17 oktober 2007 | 15:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vad menar du med att växelvajern är vattensmörjd? Hur fungerar det? Det vita är nog mycket riktigt oxiderad alu. Men om det skall vara vatten där finns det då inte risk för att vatten kommer in till knutkors och stödlager, tycker det låter konstigt, men förklara gärna mer. Man lär så länge man lever!

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...