Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Padre

Hur får man loss impellern i en Volvo Penta med lite plats?

Rekommendera Poster

Är det enbart våld och kraft som gäller när man ska ta ut impellern?

Enligt de instruktioner jag sett så ska det inte finnas någon låsmutter eller liknande utan det ska bara vara att använda två mejslar och pressa ut impellern med.

I min Fjord 27a så är det ca 15 cm mellan impellern och väggen så det är lättare sagt än gjort och jag kan inte se om det sitter någon låsning där.

Såg i en annan tråd ett tips om vasselin och två polygriper.

Det jag undrar är dock om det verkligen inte finns en låsningsmekanism utan att det bara ökad kraft som krävs när man tar ut den? Isf så kommer det inte vara tal om att vinterförvara impellern till nästa säsong för den lär inte komma ut i brukbart skick.

Alla tips mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte bra!

Först, det sitter ingen Låsning. Vidare tror jag att den tidigare ägaren varit så smart att denne gjort ett hål i det du kallar väggen för att på så sätt komma åt impellern. mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade exkt samma problem som du i våras , när jag skulle byta impeller (Och trångt och jä-ligt också). I mitt fall så var problemet att den halvmåneformade kilen på impelleraxeln, som gör att impellern inte slirar på axeln, låste fast impellern. Den var rostig. Efter 4 timmar och med blodiga knogar, fick jag till sist loss impellern (eller snarare resterna av den)

Ett tips. Om du måste använda mycket våld för att få loss impellern, se upp så du inte skadar packningen som sitter innanför impellerhuset. Det lyckades jag med, med resultat att det inte blir någon kylning.........impellern suger luft den vägen då, istället för vatten från sjön.En ny packning kostade inte många kronor, kanske kan vara ide att byta den när du ändå är i farten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tips.
Ska börja med att se om det inte går att plocka bort väggen iom att den trots allt vetter mot för-ruffen och den skulle kanske kunna plockas ner utan alltför stora ingrepp. Kan hålla med om att det vore en naturlig lösning (iaf om jag byggde det \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-wink.gif\ border=\0\ alt=\Wink\ title=\Wink\ />).

Annars verkar idéen med insmorning och runtkörning som vägen att gå och buntband vid ditsättning.
Har också konstaterat att jag inte är den enda som har problem med detta vilket är en liten tröst. \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...