Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Kapten08

Startproblem - Evinrude 150

Rekommendera Poster

Jag har en 150 hk utombordare som jag haft i 3 år och den har aldrig krånglat förrens nu. I helgen var det planerat en sista tur med båten. Då jag inte kört med den på ett tag var jag nere på morgonen och lastade i en lite prylar samtidigt som jag drog igång motorn för att se att det inte var några problem. Den startade som en klocka, som vanligt. Jag slår av motorn, tar bilen och plockar upp en kompis och ska sedan dra iväg med båten. En timme efter att jag prövat att dra igång motorn så startar den inte. Jag fattar ingenting! Snälla, hjälp vad kan det bero på?

 

Jag har kollat:

- batteriet (nytt och fulladat)

- gnistor till tändstiften (gjorde rent stiften och har även prövat med startgas)

- Bensin och olja (fullt på med ny soppa och olja på morgonen)

 

Allt låter bra utom den där sista kicken som startar motorn. Startmotorn jobbar, men motorn vill liksaom inte tända. Någon vänlig själ som skulle vilja komma mde några bra tips.

 

Tacksam för hjälp.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du har gnista, men frågan är om den är tillräckligt stark för att starta motorn samtidigt som startmotorn går (leder till en markant lägre spänning och svagare gnista). Börja med att testa med ett annat (bra) batteri.

En teori skulle kunna vara vatten i förgasaren, men då borde ju motorn hosta till/starta en kort stund på startgas... Nä - min gissning är att batteriet är dåligt. För att utesluta kondensvatten kan du ju ändå hälla i ett par flaskor K-sprit.

 

Senast ändrad av Patrik_ | 14 oktober 2007 | 17:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke var också att batteriet var dåligt. Åkte därför och köpte ett nytt utan någon förbättring. Batteriet som sitter i båten just nu är alltså sprillans nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvalifiserad gissning: kondensvatten i tanken. Det måste ju hända då och då vid sån väderlek som råder nu.

 

mvh Waxholm4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en bra gissning. Tips på hur jag skulle kunna åtgärda/kolla det? Kan man hälla i K-sprit eller finns det något annat sätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK - då kan vi utesluta batteriet. Som synes är vi ett par stycken som tror på vatten i bensinen. Slå i 2-3 halvlitersfalskor K-sprit per 50 liter bensin (jag vet inte hur stor tank du har) och gunga båten/skaka tanken (om det är lös tank). Vänta någon halvtimma och försök starta igen  - prova gärna med startgas igen för att få motorn att hoppa igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, k-sprit och startgas fungerade inte heller. Börjar tappa tålamodet. Överväger att lämna in båten om det inte är någon som har någon sista bra idé.

 

Båt och motor är från 1997 och har under de åren jag haft den (3 år) aldrig strulat. Startade som sagt i lördags morse för att en timme senare inte vilja starta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att den inte ens startar med startgas, motorn har gnista och det tycks som att motorn får bensin, samt att den fungerade bra strax innan, så tror jag att du har ett bagatellfel (som kan vara nog så svårt att hitta) i form av en glappande anslutning, givarfel till tändningen eller liknande.

Testa att spraya kontaktspray (5-56) på alla anslutningar, i alla kabelskarvar m.m. Om det inte hjälper - lämna in båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på att bränslet verkligen når fram till motorn?

Har du något externt bränslefilter med separat vattenavskiljare installread i båten?

 

Testa detta: Ta bort bränsleslangen från motorn. Tryck sedan in de vita plast-piggarna där bränsleanslutningens kontakt egentligen ska sitta. När du trycker in den här plastpiggen så ska det rinna ut några droppar bensin. Har du tur så är problemet så pass enkelt att det bara sitter lite skit i vägen just här och som i så fall kan sköljas bort när du trycker in piggen. Har själv råkat ut för detta men det löste sig på det här sättet. Sannoligheten att det är detta som orsakar ditt problem är inte jättestor, men den är heller inte alldeles långsökt. Det är därför värt att testa och testet går ju både snabbt och är enkelt att utföra.

 

Om du inte har något bräslefilter med separat vattenavskiljare så bör du skaffa dig ett sådant snarast! Detta oavsett vad ditt nuvarande fel beror på. Det förebygger stora skador och motorhaverier som är jättevanliga och helt onödiga om man snålar in på detta. Kostnaden hamnar under 1000-lappen men skyddar motorn på ett väldigt effektivt sätt. Skadorna som kan uppstå i motorn om man inte har detta bränslefilter kan kosta åtskilliga tusenlappar, så det är verkligen en av de bästa investeringarna man överhuvudtaget kan göra på en båt. Då slipper du dessutom K-sprit som man helst bör undvika in i det längsta.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...