Gå till innehåll
onsdag 26 mars 2025
Danjel

När du får oväntat besök

Rekommendera Poster

Tja

Tittade till båten idag där den legat nu en vecka på vinterförvaring. Upptäcker att vi fått en liten gäst i båten. Det ligger en massa söndergnagt papper i en lucka och ett stort hål har den lilla musen gjort i ett par regnkläder som legat kvar.

Han hart dessutom hittat en liten påse med gummibjörnar som han flyttat på ända från aktern till batterifacket mitt i båten.

vad gör man åt möss i båten? jag har idag ställt ut fyra fällor, som jag ska vittna imorgon. får se om han fastnar i någon av dom.

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första man ska göra inför vinterförvaringen är att tömma båten på precis allt löst och att göra rent båten framför allt invändigt.

Att du ska tömma båten är dels för att de lösa delarna inte ska kunna stjälas, att  de lösa delarna mår bra av att finnas hemma inomhus i värmen, men inte minst för att hålla både möss, katter och mögel borta.  Båten ska helt enkelt vara tömd om man vill ha ett bra skydd mote både det ena och det andra.

Godis, man och även smuts är mat för både möss och inte minst för mögelsporerna. Det är alltså mycket viktigt att du både städar ur båten och även tvättar den både ut och invändigt.

Möss söker sig inomhus nu till värmen, så även om du gör rent och tomt i båten så kanske du inte klarar dig från dem ändå, men du bör inte bjuda in dem på middag! Städa och töm så är chanserna större att de söker sig någon annanstans.

Nu har du redan fått in möss så tycker jag att du ska välja råttgift istället, men det bara under förutsättning att du har båten på ett sådant sätt att katter och andra djur inte riskerar att få i sig råttgiftet. Den är ganska giftig. Anticimex har ett mycket effektivt råttgift. Man fyller på giftet i en blå avlång lite pappkartong. I gaveln av kartongen finns ett litet hål där mössen går in i kartongen och äter giftet. De dör snart därefter men utanför kartongen då de hinner gå ut därifrån innan de dör. Giftet innehåller någonting som är lockande för mössen och drar därför till sig mössen. Om du har två kartonger...en i ruffen och en utanför så bör du ha ett rätt bra skydd mot de små. Du måste under vintern se till båten och plocka bort de som har dött och eventuellt fylla på karongerna med nytt gift. Självklart kan du ju komplettera råttgiftet med dina fyra råttfällor också för en kombination är ju nog det bästa.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Döda möss/råttor luktar verkligen död i ca 3 veckor innan dom mumifieras och ger fläckar som kan vara svår att få bort. Om du ska använda råttgift så måste du kolla båten väldigt ofta så att du inte har döda gnagare liggande. Samma sak gäller ju i o f sig fällor, men dom kan man ställa på platser där en fångst inte ger någon skada.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft möss i båtarna några gånger, men det har alltid löst sig med fällor.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem för något år sedan, hade glömt en påse Ahlgrens.

Ville inte använda gift för att de skulle dö på något svåråtkomligt ställe och sedan lukta illa. Laddade några råttfällor med Ahlgrens, 3 döda och sedan lugnt.

Lycka till.

post-7147-1394235242,9149_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Ha, lite oskyldigaa små fyrbenta...........
Tacka vet jag djur med lite sting.
fick en gång på somaren bara efter några dagar ett getinbo. 
det är grejer det.
Sätt ut fällor och lite råttgift i en skål och ha inget ätbart ombord.
Å du, tvätta rent med nåt som luktar starkt, annars går de på sina visitkort och dofter och komer tllbaka.
Lycka till
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fundera på hur de kommer in. De kan inte klättra längs skrovet. Har du lämnat kvar en stege eller lutar något annat mot båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sista inlägget var tänkvärt... Jag har kvar spännbanden som ju är en utmärkt råttstege - dom ska jag nog ta bort under veckan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd absolut inte råttgift, ett par döda råttor och du har en mögelhärd utan dess like.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte om man snabbt och regelbundet plockar bort dem. Dessutom kan man tvätta lite lätt där de har legat. Att råttorna tuggar sönder kablar, inredning eller annat är ju inte heller så kul. Kan de tugga på el-kablar i t.ex. villafastigheter så kan de tugga på båtkablar också.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken är god, men hur lätt är det att plocka bort dem om man inte vet var de har krupit in o dött? I varje fall i mina båtar finns det rätt många skrymslen där jag inte så lätt kan hitta en död mus som krupit in för att dö. Och jag har ingen större lust att ha dem liggandes där.

Att de tuggar sönder kablar är ju ingen höjdare, det håller jag med om. Men för min del föredrar jag nog fällor framför gift, det har alltid funkat bra för mig.

En klassiker är ju annars att blanda mjöl o cement. Mössen blir j-vligt hårda i magen.  Cementen har ju även en viss konserverande effekt. Men jag håller mig nog ändå till fällor.

Gösta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej visst...på vissa båtar med mångs skrymslen kan de kanske passa bättre med andra lösningar än gift, men det är ju upp till var och en. Det bästa är ju att förebygga så att de inte ens tar sig in.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått tippset att de hatar enris.

Lägg ut några kvistar runt där de skulle klättra ombord till båten så kasnke de undviker.

Alltså vid ev. trailers hjul och stöttor eller stöttor till presseningen.

Vi lägger alltid ut enris vid ventiler mm i vår villavagn vid stängning för vintern.

Klarat sig hittills mot att möss kryper in i vagnen.

Har man rör som de skulle krypa in i så brukar vi sätta en tuss med stålull (svinto) i rörändan.

Rättgift ska enligt uppgift mumifiera mössen. Råttfällor däremot , gör att de ligger och ryttnar och då får man sätta fällorna utanför båten.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men ge fan i dem i alla fall om det inte är på din egen mark eller om du har markägarens tillstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Därvidlag håller jag med till 100%, fälla enar för att mota bort möss är inte vettigt. Dom är vackrast där dom står.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...