Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Ingan

Köldskydda

Rekommendera Poster

Hej på er!

Har en Mercury ELPTO 75 hästars -05 som är nyservad i våras och sedan dess bara gått ca 2 timmar. Nu är båt och motor på land och jag tänkte inte lämna in den för service och konservering efter bara 2 timmars gång.Men jag är osäker på hur jag skall få ut allt kylvatten från motorn för att förhindra köldskador. Har ni några bra tips?

Enl. insruktionsboken skall det finnas en spolanslutning men den hittar jag inte.Det står att man skall tilta upp fullt så att vattnet rinner ut denna vägen.

Tack på förhand.

MVH 

Ingan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En utombordare behöver inte frostskyddas, tilta ner motorn till lodrätt läge så rinner vattnet ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!Nu känner jag mig lite lungnare.\Laughing\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kanske dum fråga från  en novis, till Patrik, men varför behöver inte en utombordare köldskyddas (medan en inombordare bör..?)?

 

Mvh

Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag är i samma läge, har en 90hk Mercury 2-takt och undrar också om det inte behövs göras någåt åt kylsystemet inför vintern. Är det ingen risk att det blir vatten kvar i någon kylkanal? Käns bökigt att få in glykol i systemet, vilket man ju gör på en inombordare. Men dom är kanske konstruerade för att allt ska rinna ut eller?

 

Mvh jonny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt klart att även en utombordare måste köldskyddas! I alla fall om man vill vara säker på att slippa frostskador. Skillnaden är att man inte använder glykol för att köldskydda utan att man istället använder någonting som heter vinterkonservering. Vinterkonservering skyddar inte enbart mot frostskador utan även mot rostbildning. Jag vinterkonserverar alltid min egen motor varje höst trots att jag har den inomhus i vargrader, just för att motorn mår bra av det. Hade jag haft den i köldgrader hade jag aldrig i mitt liv vågat att låta bli!

 

Det är väldigt enkelt att skydda sin motor och att vinterkonservera den.  I korthet så gör man så att man startar motorn, kopplar bort bränsleslangen från motorn så att den bara går på det bränsle som fortfarande finns kvar i motorns bränslesystem. Strax innan man får soppatorsk så sprayar man in rikligt med vinterkonserverings-medlet i insuget så att medlet smörjer igenom hela systemet. Man sprayar på tills motorn ryker som den värsta skogsbranden tills den stannar. På det här sättet har man nu tömt motorn på bränsle plus att man har vinterkonserverat den.

 

Idealet är att göra vinterkonserveringen på land efter det att man har tagit upp båten men att man innan man vinterkonserverar den spolar rent kylsystemet först. Det gör man också väldigt lätt genom att man monterar på en sk. spolmuff på växelhusets kylintag. På spolmuffen kopplar man på trädgårdsslangen och sätter på vattnet på högsta tryck. Sedan startar man motorn och låter den gå på tomgång i några minuter och sedan är det klar. Motorn får alltså den kylning som den behöver via spolmuffen och trädgårdsslangen. När man sedan har spolat rent kylsystemet så har man kvar motorn i helt rak vinkel under hela vintern så att både vattnet från spolningen och även det kommande kondensvattnet som uppstår under vintern rinner ut ordentligt. 

 

Man bör också byta växelhusoljan på hösten. Det kan komma in vatten i växelhuset och om det gör det så kan vattnet orsaka stora och svindyra skador. Å andra sidan kanske man redan har stora skador om det finns vatten i växelhusoljan. Därför ska man titta på växelhusoljans utseende när man tömmer ut den gamla oljan. Utseende avsöjar om det finns vatten eller ej.  När man fyller på ny växelhusolja så ska man se till att det verkligen blir spikfullt så att det inte finns någon luft kvar. Man bör även byta skuvarnas/pluggarnas tätningsbrickor så att man på det sättet försäkrar sig om att vatten inte kan tränga in den vägen. Impeller bör man också byta regelbundet, men det räcker att man byter den helst vart annat eller minst vart tredje år. 

 

Det är bra om man tar bort propellern och förvarar den hemma under vintern och att man då passar på att smörja in propelleraxeln med propelleraxel-fett.

 

Töm båten på allt löst och gör rent så noga som möjligt både in och utvändigt för att hålla både möss och inte minst mögel på ett så stort avstånd som möjligt. Eventuellt båtkapell ska helst förvaras hemma, men om man nu ändå vill ha kvar den på båten så ska den vara nedfälld. Men att ta hem den är helt klart bäst för mögel kan komma ändå om den står ute i nedfällt skick. Helst ska man se till att tvätta kapellet på hösten. Om man bara låter den ligga blötlagd i vanligt vatten utan några kemiska tillsatser i några timmar eller ett dygn så slipper man som oftast att impregnera den. Det här funkar om kapellet bara är lite skitigt, men om den är mycket skitig så krävs det både kemiska medel och impregnering.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den vinterkonservering som du beskriver är ju i motorns insugssystem och förbrännings rum och har ju inget med kylsystemet att göra. Jag är helt på det klara med fördelarna med att konservera motorn men räcker det med att spola rent kylsystemet med färsk vatten eller behövs någon glykol blandning för att slippa kyl skador??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordsmotorer som ju är konverterade bilmotorer, kan vara kylda på två sätt.  Jag har en sjövattenkyld motor, och blir det minusgrader i motorrummet så fryser det sönder. 

 I limpor (bilens grenrör) och knän finns det mängder med vatten som kan frysa.  En motor med slutet kylsystem, i dagligt tal sötvattenkylning eller färskvattenkylning, har egentligen två system, ett inre med glycolblandning och ett yttre som i sin tur kyler det inre med sjövatten. 

Utombordsmotorer har inga slutna system, men måste kunna fungera ändå vid åtskilliga minusgrader, se bara på eskimåerna.  Eller för all del mina gamla kompisar uppe i Gävle som är yrkesfiskare.  Där används utombordarna till isläget säger stopp.  Familjens gamla Mercury 9,8 hk från 1969 har aldrig frostskyddas och den står i vedbon i som kallast 36 minusgrader nyårshelgen 1978.  Den har ej heller konserverats eller någonsin fått sin impeller bytt.  Nästa år fyller den 39 bast.  Fast till våren ska den nog få en ny impeller tror jag.  Fast då får den väl en chock och dör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du har helt rätt och jag har helt fel! Tänkte lite konstigt och blandade ihop en del saker. Det är alltså fullt tillräckligt att du spolar rent med spolmuff/trädgårdsslangen och att du låter motorn stå i helt rakt läge så att vattnet ska kunna rinna ut. Någon glykol behövs  inte. Men det är väldigt viktigt att du låter motorn ha denna position under hela vintern. Annars rinner inte kondensvattnet ut som bildas till och från under vintern. Ber om ursäkt om mitt felaktiga svar tidigare....

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 14 oktober 2007 | 23:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...