Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
VickeV

Suzuki DF vs. Mercury Verado?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Funderar på att byta båt, kikar på Anytec 622 som levereras antingen med Suzuki DF150 eller Verado 150. Har aldrig haft någon av dem, någon som har några synpunkter på val? Tacksam för alla input!

 

Själv har jag haft Murklor Optimax, Saltwater och EFI och har egentligen inget negativt om dem (förutom att de dragit mer soppa än vad som utlovats, men det kanske gäller oavsett märke :))

 

Mvh

 

Vicke.V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om du väljer en Verado 150 så se till att det blir den nya bränslesnålare modellen som kom nyss. Den gamla Verado 150 var mycket törstig på högra varv, på fullgas drack den kopiösa mängder bensin.

 

Verado 150 är väl lite dyrare än en Suzuki DF150.

Det som talar till Veradons fördel är bra acceleration p g av kompressor och elektroiniskt reglage som ju blir både elegent och exakt.

 

Har ett test du kan få som visar lite på skillanderna mellan flera 150 hk utombordare, bla Verado 150 och DF150. Hojta till om du vill ha den.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Vicke,

Innan du bestämmer dig skall du kanske vänta in testerna som skall göras med Suzuki på Anytec 622 nu under oktober av Huges i roslagen. Hursomhellst kan jag varmt rekomendera båten. Funkar bra även i lite grövre sjö.

mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VickeV,

 

Kola din mail, där har du en länk till testet.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vicke.V,

Efter vad jag hört har man fått upp Anytec 622 med Yamahamotor till 45/46 knop och med Suzuki bara i 43 knop.

 

Yamaha har tidigare genomfört en studie på båten där man optimerat propellerval, hissning osv. Därför vet Huges och Anytec exakt vad som skall sitta på när man har en Yamaha till båten.

 

Det finns ju ingen logik i att båten skulle gå sämre med Suzuki men då den har helt annan utväxling måste man få fram optimerade siffror för just denna motor. Det är därför Suzuki skall göra en testserie under oktober.

 

Jag vet inte vad man fått upp båten i med Veradon men jag tror bara det är Yamaha som ännu så länga gjort en test på 622 specefikt gällande vilken hissning/propeller osv den skall ha för att gå optimalt.

 

Tänkte detta kunde vara intressant info för dig innan du väljer motor. Är ju trots allt roligare med en båt som går så fort och bra som möjligt. Har du flyt och väntar in Suzukitesten kanske den tom får bättre värden än Yamaha men den kan ju få sämre också.

 

En annan sak jag tycker du skall kolla upp på Suzukin är att jag upplever att den har väldigt kort rörelseförändring från tomgång till mer gas när man kör framåt. (back är helt annorlunde och mycket bra). Det är alltså lätt hänt att den rycker till för att man får för mycket gas framåt. Dom skall försöka åtgärda detta när jag lämnar in min båt till hösten och det är möjligt att det inte är ett generellt problem men du frågade om någn hade några synpunkter och då jag har motorn är detta en sak jag inte är fullt nöjd med.

//Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input! Har span på 2 demobåtar -07:or och undrar om du vet om den där ombyggnaden av fören gjordes med start på 08:orna?

 

Hur har du gjort med elektronik? Ser ut som om man skulle kunna montera plotter bredvid ratten, men är lite tveksam till vinkel då man oftast står upp och kör. Finns ju gott om plats vid rutan att montera sakerna annars har jag sett. Hur har du gjort?

 

Lite märkligt då kanske att allas demobåtar är med en Suzuki om tester genomförts på Yamaha? Eller är det därför de vill sälja av dem i komb. med justering av båtmodell?

 

Vart köpte du din?

 

Mvh

 

Vicke.V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej VickeV,

såg silvret, vad vägde den?

 

Gällande Anytec:

Ombyggnaden gjordes med start 08-orna. Den innebar att man fick ca 50 cm arbetsyta innan förplatsen och större lyftkraft längst fram. Du ser det på min båtbild där det främre hålet som är hälften så stort som övriga är nytt. Innerytan i båten blev alltså mer lik 750:n. Smaksak dock vad man gillar mest och dom jag pratat med som har gamla modellen är nöjda. Jag fiskar en del med tinor varför arbetsplatsen var viktig för min del.

 

Elektronik:

Du har möjlighet att montera mer än en plotter. Jag har en Lowrance 5300 som sitter så jag kan vinkla upp den om jag står upp i båten. Till höger om den har jag en Garmin 172C som jag använder för lodet. (Du ser det på min båtbild). Det skulle gå att sätta fast en större plotter, t.ex. en Humminbird 8 tummare. Vill du har du möjlighet att fälla in en plotter men jag är tveksam till detta då man gärna står upp och vill kunna titta ner på plottern. Vill du sätta på radar etc så är det gott om plats på targabågen. Jag tänkte själv att jag skulle börja trolla till våren och har funderingar var jag kan sätta fast en djuprigg. El är helt ok att dra innanför under relingen. Har du någon idé?

 

Motor:

Det är Yamaha som tog initiativet att genomföra testerna. Skall alltså bli intressant att se vad man kommer fram till med Suzuki testerna som skall genomföras närmaste tiden. Den är lägre utväxlad varför man måste ha annan propeller osv. Det finns ju egentligen ingenting som säger att man inte skall få fram samma prestande med denna motor som Yamahan. När jag valde motor sa säljaren att det varit en del problem med Yamahas 150 motor och att han själv hade valt en Suzuki, bla.a. för att den har riktig kamkedja. Jag tror iof att det är två bra motorer.

 

Jag köpte min båt på Orust Marin.

mvh Patrick

post-29108-1394235254,7005_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaba! Skifin båt!

 

2 , vägde krabaten

 

Tror du targabågen håller för djupriggar? Ser lite marigt ut annars, för långt bort på luckorna i aktern, det klassiska är ju hörnen på relingen, men då kanske bågen sitter i vägen?

 

Har du hittat spöhållare som klarar 45 relingen? Annars vet jag att Christer på Flodins i Bergshamra har en kontakt som fixar det.

 

Har nu en 5 kombiplotter/lod i färg men det är lite litet. Sugen på en Lcx 27... men annars kanske det är enklast att göra som du att köra separata.

 

Funkar den bra att trolla med?

 

Mvh

 

Vicke.V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 Grymt,

Targabågen känns hur stadig som helst. Fyra 360 graders svetsar i relingen och två i grabbräcket och flera tvärstag. Det är inga problem att klättra runt i det själv och jag väger 80 kg. En annan bra grej med båten som jag glömde säga förut är att det inte sticker ut några vassa saker någonstans som fastnar i kläderna, tinor etc.

 

Vad gäller trollingen har jag aldrig provat. Har fiskat en del med tinor och spö men aldrig med trollingutrustning. Båten funkar bra att dörja med (makrill) varför jag antar att den borde fungera att trolla med. Inga större problem att hålla runt 2 knop även om ett par drivisar nog får till om det skall bli helt stadigt i lite vind. Har heller ingen koll idag hur fästen etc ser ut på djupriggarna eller om det går att få dit riggarna på relingen trots grabbräcket alt hur man får fast dom på targabågen. Tack för tipset om Christer. Har hans mail så jag skall maila och kolla om hans kontakt kanske har tips även på hur djupriggar kan sättas fast. Hör du någon lösning får du gärna ropa till.

 

Vet du förresten hur djupt man kan trolla med en djuprigg? Går det att köra på Lubb och Långa (150-200 m djup)?

 

Vad gäller kombi eller dubbla gillar jag dubbla plottrar av en annan anledning jag först inte tänkte på. När jag inte har på ekolodet på 178an (skrev fel förut) så kan jag ha plotter på båda och zoma ut den ena för att ha koll på målet samtidigt som jag har koll på grynnorna med den andra. Skitbra när man skall ratta ut lite fortare mellan öarna.

mvh

Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ostkustbo så har tyvärr ingen erfarenhet av dem djupen. Jävligt manligt att trolla med rigg 200m :) Dock vet jag som sagt inte om det är funkis, låter lite scary måste jag säga. Är inte traditionell havsfiskeutrustning att föredra i så fall? Allt det där har nog Chrille koll på han tävlingsfiskar en hel del både spinn och trolling och har anknytning till CWC fishing, lägger förmodligen mer tid än de flesta sportfiskarna.

 

Köpte du sin ny? Man kan inte få en liten hint om vad de har för prutmån på Anytecbåtarna?

 

Mvh

 

Vicke.V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trad utrustning är helt ok. Känner en kille som fick en torsk på över 30 kg utanför Väderöarna. Tycker bara att det borde gå att fiska av liste effektivare om man kunde släpa betet med djuprigg och bottenmete i kombination.

 

Är Chrille Christer på Flodins?

 

Har kollat lite med Mats som var Christers kontakt. Han säger att det inte är några problem att sätta dit djuprigg direkt på relingen men det krävs ett stöd så den inte rör sig. Han visste iof inte vad Anytec var för båt så om hållfastheten på grabbräcket och targan är ok får man väl fundera på själv. Du hittar hans grejer på blocket, Östergötland, spöhållare.

 

Vad gäller prutmånen hade jag en annan båt jag bytte in. Annars vete XX om jag fått ihop det. Svettiga priser på dom här båtarna. Som jag uppfattade det fanns knappt någon prutmån alls men jag fick ett schysst pris för min gamla båt så jag gick inte på djupet med detta.

 

Jag såg på en anna sight du varit på att någon sa att båten har taskiga egenskaper i hög sjö. Stämmer inte alls. Jag har kört båten ett par hundra sjömil nu på hösten varav många gånger i sjö på över 2 meter och upplever inte alls detta som ett större problem än på andra båtar. Visst får man vatten över fören om man sätter upp den i hård vind och krabb sjö men spygatten gör att det går lika fort ut. Det är möjligt att vatten över fören är en skillnad mellan nya och gamla modellen pga den större flytkraften i förskeppet men detta känner jag inte till. 

 

mvh

Patrick

post-29108-1394235255,071_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool!

 

Japp the same Christer Wilhelmsson. De där spöhållarna är de jag köpte till min Silver Shark och de är definitivt anpassade för 25mm reling. Förmodar att han isf kan ändra fästena så att de passar 45m,m reling, annars funkar det definitivt inte.

 

Är sådär måttligt imponerad av kvaliten, viss tendens till korrosion på delar av rören, vilket är märkligt. Jag har snarare haft lite rost kring själva fästena på andra sk rostfria hållare. Kombinerar dessa fasta med Normarks trollinghållare, kommer inte på vad de heter, men de är riktigt bra. Tyvärr tror jag det blir svårt att fästa dem på kraftigare reling a la anytec. Vet inte vad det är för diameter på targabågen, men det kanske är närmare 25 där så man skulle kunna fetta till det med någon radda där uppe

 

Själv håller jag nu på att sälja av min nuvarande båt för att finansiera, annars funkar det ju inte :)

 

Sjöegenskaperna är jag inte orolig över, kanske undrar lite varför man inte kan hänga på tyngre motorer, men med tanke på vikten så kanske det räcker.

 

Mvh

 

Vicke.V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, vilken best.

Han hade en bild på en långa där han höll fiskhuvudet i nivå med sitt huvud och stjärtfenan släpade i marken. Killen är ca 1,75 lång. Långan vägde en bit över 10 kg. Suuuck den som fick en sån.

 

Mats hade alu-fästen för 40mm reling vilket är det jag tror sitter på hela båten. (Var just ute och mätte mitt grabbräcke och skjutmåttet visade 41 mm). Borde alltså inte vara några större problem att skruva dit både spöhållare som djuprigg. Gillar tanken på fästen i aluminium. Låter dock inte riktigt bra det du säger om rosten på rören!!!

 

Vad gäller motorn garanterar Anytec inte hållfastheten. Jag tror bl.a. hydralen ger sig. Har svårt att se varför akterspegeln skulle få några problem. Såg i somras en kille som hade en 200 hdi motor men då går inte båten att försäkra. Han hade också bytt hydralsystemet. Gjorde 53 knop. Kanske Anytec tycker båten är lite för kort för att gå mellan vågtopparna i den hastigheten. Dom har ju 750-n för dessa kunder. (Å vi som tycker 622an är svettig). Hursomhellst runt 45 knop är ändå helt ok å båten är pigg, jag lovar. Ganska få båtar som i verkligheten går fortare. En kul sak med båten är att man kan marcha i över 35 knop och ändå ligga på 0,85 sjömilen.  Skall du föresten ha akterkapell vet du säkert att ett nytt är på G till nästa år med modernare snitt och fönster på sidorna (svart). Bara så dom inte försöker skicka på dig det gråa.

Vi hörs

Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har spöhållarna ca 3 år på nacken, men de ser tyvärr inte sprillans ut om du förstår vad jag menar. Det rostfria har väl en annan ton än båtens så helt klockrent kanske det inte är. Svarta detaljer på båten så varför inte spraya dem svarta?

 

Apropå kapell så funtade jag på sprayhooden, men kanske egentligen har begränsad användning. Svart kapell är tufft, men kanske känsligt för ljus och måsar, men på en sån här båt kanske man bara använder det om det regnar och har pulpetöverdrag vid bryggan. Har stolarna separata överdrag? Antar att det finns lucka i kapellet för att stå och köra, sikten brukar vara begränsad bakom sittandes bakom rutan i taskigt väder. Har du akterkapell?

 

Lite nyfiken på SPD modellen också, 750 är overkill på alla sätt och vis men på en 622:a...

 

Fan vad sugen man blir!

 

Ha det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprayhooden är nog helt ok men jag har ingen koll på detta mer än att jag noterade att luckan saknas???? Finns det ingen konstruktör som står upp och kör?

Jag har under hösten haft pulpitkapell och stolsskydd. (separata för varje stol). Detta räcker för skydd av båten.

Jag åker varje år upp till min föräldrar på Kosteröarna och då har jag med mig familjen. Är 70 sjömil t.o.r. varför jag beställde akterkapellet så vi kan åka torra även om vädret är kasst. (Ett av kraven från familjen för att få byta bort d55an till en fiskebåt). Jag har sagt åt Anytec att fixa en lucka så jag kan komma upp med huvet över rutan. Fattar inte heller varför detta inte är standard. Jag kör nästan alltid stående men speciellt när det regnar. Färgen är jag också lite orolig för men det fanns inget val. Blått har iof funkat i många år utan att ta för mycket stryk. Får väl ha pulpitkapell vår och höst och akterkapell vid högsäsong. Tänkte också att man kunde ha akterkapellet om man är ute och trollar på vår/höst.

 

Jag tänkte lite på SPDn men gillade inte riktigt att jag inte kunde gå efter sidan eller ställa prylar mellan pulpit och relingen. Lite opraktiskt för mig som bär runt tinor och ställer t.ex. fiskburar på sidan vid pulpit. En annan sag jag gillade med SPn var att man kan skicka i ett drivankare fram och sedan vrida stolarna så man får var sitt spö rakt ut. Man kan sitta sämre medan man väntar in huggen.

 

Nu vill jag inte vara minusnisse. SPDn slår SPn på flera punkter. T.ex. mycket torrare med vinden från sidan. Jag har flera gånger saknat rutorna och får istället lösa detta antingen genom att gå på fortare eller så får jag gå upp mot vind och sedan falla av. Gissar också att det är skönare att ha SPDn på höstarna när man trollar och det blåser svin från sidan. Sen är den ju grymt snygg.

Lite smaksak med andra ord. Två riktiga guldbåtar om du frågar mig.

hastalavista

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tycker ni spårat ut.

Frågan var om motorena. Suzuki eller Verado. Har ingen större erfarenhet av Verado, men Suzuki är bekant. Efter alla 40 år på sjön med otroligt många olika märken fastanade jag för suzze. Tänk på servicen, byter olja i motorn o växlingen o tändstift. Kättingsdrev i fördelningen, självjusterande ventiler, va enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Reimars

Har du någon koll på Yamahan.

Funderar själv fortfarande om jag valde rätt när jag valde Suzzen.

 

Senast ändrad av Patrickk | 30 oktober 2007 | 21:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Min åsikt: Yamahan är ok i sötvatten ock 2T. Min första Yamaha 28hp modell -78 ärgades i små bitar, el-delarna kunde jag sälja, resten skrot. Det förklarades med att Japan inte har egen metallproduktion, dom måste importera materialet. USA är föregångare med båtmotorer, dom känner till legeringarna men säljer sämre kvalitet utåt.

Min tredje Yamaha var 4T modell -99. Förgasarmodell. Trimmens motorkåpa ärgades sönder med påföljd att vatten slapp in i motorn, ny motor. Jag började tappa farten med 6 knop, förde på service. Dom konstatera att avgasrörets nedre del var sönderrostad. Hela motorn i små bitar, röret var dyrt, men packningsserien var dyrare arbetet.

Böt till Suzuki, 4 års garanti, inga problem.

Har bekanta som tycker att Yamahan är enda maskinen, dom är nöjda, bra så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...