anteh 0 Postad 13 Oktober , 2007 Hej, jag har en Wallas 2400 i båten. Behöver man göra något inför vintervilan? Jag driver värmaren med lysfotogen. Läste i en tråd att kapten körde värmaren torr på bränsle för att hindra gegga i systemet (kan paraffin stelna?). Hur gör ni? /Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Oktober , 2007 Den här värmartypen kör alltid brännaren torr från bränsle. När du stänger av värmaren slutar pumpen att pumpa fram bränslet och brasan självdör pga av bränslebrist. Möjligen kan man istället lyfta slangen ur bränslebyttan och låta pumpen suga luft. Det kan göra att pumpen också blir fri från risken för paraffinering. Har dock aldrig råkat ut för något sådant. Det är mest brännar- och elektriska problem som jag haft under åren. Glödtråden går inte att byta utan att ta isär brännaren varvid man drar av de rostiga skruvarna som är av vanligt stål så de går av och man får köpa nytt. Jfr en bilmotor och tändstiftsbyte. Skulle tändstiftsbytet i bilmotorn gå till på samma sätt som bytet av glödspiral på denna värmartyp vore man varannan månad sysselsatt med att ta av toppen på motorn och byta tändstiften som man bockar i viss kurvatur och packa glasfiberpackning lite lagom över kolvarna och sedan tråckla in olika fiberpackningar som lätt går av och försöka undvika kortslutning av tändstiftens elektriska anslutningar så inte startreläet brinner upp. Känns det igen? Nu sist i somras så fick jag värmaren renoverad av en värmarexpert i Stockholm. Som amatör tror man ju ibland inte på vad man själv kan åstadkomma så jag lämnade över till auktoriserad. 4000 kr fattigare fick jag en värmare som fungerade i 15 minuter åt gången. Han ursäktade sig också med att den var omöjlig att få tyst på. Han hade inte möjlighet att testa den så mycket för hans grannar klagade över ljudet. En ny värmare föreslogs. Nu går den bra efter att ha fått en manuell strömbrytare istället för termoswitchen som ska signalera värmaren är varm och har startat till elektroniken. Förlåt det långa svaret som egentligen inte var svar på frågan! Kan ibland inte låta bli att exponera min entusiasm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 13 Oktober , 2007 Hej Forgus 31 Vadå förlåt! Det är väl just din typ av entusiasm som gör det här forumet så bra. Det hjälper verkligen till att bilda sig en uppfattning om vilka prylar man ska eller inte ska satsa på. Dina erfarenheter och även andras erfarenheter hjälper oss andra att hitta rätt (bl.a mig) prylar till båten. Det finns (hittade inte den tråden) ett annat inlägg där man hade liknande problem med samma värmare som du. Så på sätt och vis har du och denna andra person hjälpt mig genom att jag INTE satsar på denna värmare. Som jag brukar säga: Om du ska göra misstag eller felsatsningar, upprepa inte vad andra redan gjort utan gör nya som vi kan lära oss något nytt av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Oktober , 2007 Du behöver inte göra någonting med din Wallas nu inför vintervilan. Men starta den gärna ett par gånger under vintern och låt den gå en timme, det mår den bra av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anteh 0 Postad 14 Oktober , 2007 Utmärkt - stort tack! /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 14 Oktober , 2007 Nu har jag ju ingen Wallas 2400 men har en 1800, så glöm bort det nedan sagda om det inte är applicerbart. Bränslepumpen (från SU Carburettors, de som säger tick-tick-tick) har en plastkapsling på baksidan, över på-av-på-av-brytaren som gör att pumpen fungerar. Det utrymmet (innanför platslocket) är inte fukttätt! Lämnar man värmaren över vintern rekomenderar jag att man lossar på locket och sprayar nåt fuktdrivande/smörjande på strömförsörjningsmekanismen där innanför. Det ärgar nåt ohyggligt annars..gör att bränslepumpen riskerar att inte funka våren efter. Två år i rad fixade det sig med standardlösningen knacka på pumpen så startar den men sen satt det fast..och ärget hade gjort så det gick inte ens att lossa de små muttrarna på axeln från membranet till tick-tock-mekaniken för att byta till ny mekanik, utan fick skrota hela pumpen Hade jag vetat vad jag nu vet om pumpens funktion hade jag borrat två små hål i plastlocket (ett uppe och ett nere) och sprutat in nåt fuktdrivande/smörjande varje höst och vår..då hade den nog levt fortfarande Men..som sagt..gäller kanske bara en gammal 1800, eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Oktober , 2007 Inte en susning, men jag antar att de är konstruerade på samma sätt. Min 2400 är nu inne på sitt artonde år utan något som helst problem. En stor del i det beror nog på att jag kör den en timme varje månad, sommar som vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 14 Oktober , 2007 Stopp stopp! Så här det: Töm ur lysfotogenen och häll i en skvätt K-sprit. Starta värmaren och kör drygt 10 minuter. Till våren pytsar man i rätt bränsle igen. Skitenkelt och det bästa sättet. Det här har jag lärt mig av en som kan det mesta om båtar, har jobbat 12 timmar om dan med dem i 60 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 14 Oktober , 2007 Suck! Om man absolut vill vara säker på sin sak, så ska mar fylla på 0,5% k-sprit i fotogenen. Mycket lite alltså. Det blir 2,5 centiliter på en femlitersdunk. Själv har jag aldrig gjort det, och ingen annan jag känner heller. Värmardoktorn har sagt det till mig, och det han inte vet det kan vi strunta i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser