Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
prane

Wallas 1300 — förkolnad skorstenspackning. Vad göra?

Rekommendera Poster

När jag skulle vrida igen skorstenen efter höstens sista Wallas-värme, så ramlade det ner något konstigt från (tror jag) undersidan av skorstenstaket, se bild.

Så vitt jag förstår, är det resterna av en packning som förkolnat och spruckit — den är hård, spröd och sotig. Packningen har varit ca 30 mm i diameter och är ca 2 mm tjock. Och, som sagt, jag tror att den suttit på undersidan av skorstenstaket.

Frågan är vad man ska göra nu.

Jag har inte lyckats hitta denna reservdel på nätet. Men om jag skulle hitta den, hur monterar man den? Och var har resten av packningen tagit vägen — ramlat rakt ner i värmarens brännare? Kommer den i så fall förkolnas till intet, eller måste jag plocka isär värmaren och plocka bort packningsresterna, eller räcker det med att montera loss värmaren och skaka ur packningsresterna?

Frågorna hopar sig! Någon som kan svara?

Förövrigt är värmaren 20 år gammal och har gått (och låtit) som en klocka alla år. Hade jag vetat om att denna packning existerade, så hade jag hållit ett öga på den, och sannolikt bytt den innan den säckade ihop.

Jag förmodar att Wallas vill att jag nu ska köpa en ny komplett skorsten (finns förstås som reservdel), men det vill inte jag ...

post-29588-1394235242,5109_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...