Loope 2 Postad 13 Oktober , 2007 Hjälp. Jag har fått problem med alger och vatten i dieseln. Vad gör jag? Båten skall upp på fredag och jag vill helst bli av med problemet innan dess. Loope Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 13 Oktober , 2007 Tankrengöring som ska till! Men motverka att det upprepas genom att förläng sugröret till NEDERSTA HÖRNET I TANKEN! endast då slipper du problem, då hamnar vatten och skräp i grovfiltret och dess vattenavskiljare. Det är ju väldigt mycket enklare att byta ett filter än att göra tankrengörning på havet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 13 Oktober , 2007 Nja. Riktigt så illa är det nog inte. Jag har 2 tankar som är hopkopplade med ett rör varifrån motorn får sitt. Lägsta punkten är i botten på detta rör och där har någon klok människa satt på en avtappningskran. När jag öppnade kranen kom det ut någon matsked vatten blandat med diesel. Men i glaskoppen på grovfiltret ser jag att det finns en del sedement som jag aldrig haft tidigare. Tyvärr har jag inga luckor på tankarna och kan därför inte komma åt att rengöra. Räcker det att tömma på vatten som jag gjort och byta filter? Jag har hört att det finns något man kan hälla i tanken som skall äta upp algerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 13 Oktober , 2007 Håll vattnet borta så blir det inga alger! Inga kemikalier, eftersom det är onödigt att släppa ut mer skit i naturen, var rädd om det fina vi har! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 13 Oktober , 2007 Smart inlägg. Självklart har jag hällt i vatten i tanken själv. Jag kanske inte borde gjort det?.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 13 Oktober , 2007 Kolla gummipackningne på påfyllningshålet på däck. Saknas den så läcker det in vatten.Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 13 Oktober , 2007 Tack för förslaget men tyvärr är det inte detta som är problemet. Det verkar vara otroligt lite vatten som kommit in. Troligen pga. kondens. Men det verkar räcka för att algerna skall trivas. Vattnet är borta men hur förhindrar jag att algerna fortsätter föröka sig? Loope Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 13 Oktober , 2007 Vattnet äe en förutsättning för att algerna ska kunna leva där, dom lever i symbios med en sorts bakterier och lever av dieselbränslet och som tack bildar dom den otäcka slemmiga sörjan som du just kommit i bekantskap med. Alltså, håll torrt så blir det inga bakterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 14 Oktober , 2007 HEj Det finns ett medel på DREVIA från ett företag som finns i Göteborg, tror dom hette D-filter. Jag har själv haft (har) problem med bakterier i tanken och jag fick köpa en hävert på Biltema och suga upp innehållet ur tanken (250 liter). Ganska mycket skit kom det ut, varefter jag hällde i medlet. Under vintern kommer jag att sätta in ett magnetfilter (ca 1300 kr), magneterna bombar sönder organismerna som bidrar till alger och är väl kanske den mest långsiktiga lösningen. Sedan är det väl inget som hindrar att du tar ut någon sked vatten via tappkranen, det skadar ju inte och själv har jag inte den möjligheten. Lycka till! peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 14 Oktober , 2007 Jag ska montera ett QL 140 magnetfilter och dra returen till tanken, då har man inga problem mer med dieselodjuren. Läs på www.drevia.se dä står allt man bevhöver veta. Sen är det ju så att bränslet vi får nuförtiden är sämre när det gäller odjuren i tanken. Och förresten vatten i tanken det kan man få från många ställen, kondens eller från macken t.ex. Kolla denna tråden:http://www.maringuiden.se/forum/;thread=185167 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 14 Oktober , 2007 Har läst ett par tester (bl.a. i en engels tidskrift) om bakteriedödande medel att använda. Bäst i bägge testerna blev ett medel som heter GrotaMar71 och ett som heter Marine 16. Googla på namnen så hittar du försäljare. Vill inte göra reklam Däremot verkar det inte som om de magnetiska bakteriedödarna verkar funka så bra enl. testerna. Tyvärr så råkar alla ut för detta problem förr eller senare. Senare om man försöker hålla bränslet så fritt från vatten som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Oktober , 2007 De två stopp jag har haft denna säsong har i båda fallen och i två olika båtar varit stopp i röret från tanken. Det har i båda fall varit ett c:a 6-8 mm innerdiameter. Då hjälper föga ett till filter hur bra det än är. Givetvis ska man ha ett förfilter för att slippa få in geggan i pumpen och finfiltret. Ett rör från tanken med större diameter vore väl det bästa sättet att få fram diesel. Har det väl kommit fram till grovfiltret stannar det där under förutsättning att det är tilräckligt stor diameter på inloppet i förfiltret. Bra att ha en cykelpump med sig bland verktygen. Pumpa tillbaks äcklet i tanken och sug ren tankens bottensats snarast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 14 Oktober , 2007 Tack för alla kloka svar. Jag kommer säkert försöka med något eller några av dom. Loope Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 14 Oktober , 2007 Jag förstår inte resonemanget att man först måste geggan bildas i tanken och sen använda kemikalier och dyra magnetfilter, när det ena man behöver göra är att förhindra att det är vatten i tanken. Det kan ju enklast göras så som jag beskrev i början av din fråga, med att sugröret ska nå ner till LÄGSTA hörnet i tanken. Svårare äe det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
explano 0 Postad 14 Oktober , 2007 Det finns hjälp! Det heter Bio-Protect 2 opch är en norsk produkt. Köpte det i en sjömack och det fungerar perfekt. Köpte också en testsats som jag använde och som visade att medlet varit effektivt. Kolla www.kf-maritim.se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Oktober , 2007 Detta är ju den bästa lösningen men hur gjorde du för att få sugröret i lägsta punkten i tanken? På de tankar jag har sett finns ingen justeringsmöjlighet så det blir väl ett rätt omfattande jobb. Om jag ändrar min tank så ska jag också se till att ha ordentligt stor diameter på röret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 16 Oktober , 2007 HenrikGbg skrev: Jag förstår inte resonemanget att man först måste geggan bildas i tanken och sen använda kemikalier och dyra magnetfilter, när det ena man behöver göra är att förhindra att det är vatten i tanken. Det kan ju enklast göras så som jag beskrev i början av din fråga, med att sugröret ska nå ner till LÄGSTA hörnet i tanken. Svårare äe det inte. Lägsta hörnet på tanken, jo men om man har 2 tankar, och förresten en båt rör sig ganska mycket så skiten far nog omkring en del. Bygga om tankar, tja det kanske slutar med samma kostnad som ett magnetfilter och filtret är förbaskat mycket enklare att montera än att bygga om tankar. Förhindra att få vatten i tanken, tja man får ju en del gratis när man tankar på macken, och konderns får alla mer eller mindre. Jag har inga problem(än) men monterar ett magnetfilter i förebyggande syfte. Den kostnaden har jag råd med. Heller det än stopp ute på havet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Oktober , 2007 Jo filter är ju ett måste men om du inte får något bränsle till filtret. Det blir stopp i röret ut från tanken då det är smalaste passagen. Om du har tur och får ut geggan från tanken så har du grovfilter och finfilter som effektivt stoppar skräpet. Du får montera filtret inuti tanken om det ska bli en förbättring. Filtret ska då ha stor öppning som kan svälja dieselormarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 16 Oktober , 2007 Många skolor är det och några ormar hade inte jag i tanken utan bitar som såg ut som tjärpapp, 3-4 mm tjocka och 3-5 cm i kvadrat, när man tog på dem var det som tjära. Problemet är att det oftast havererar när motorn som bäst behövs, dvs när det blåser och är vågor. Mitt haveri (nr 1) var mitt i farleden när det blåste ca 12 sek/m utanför Vaxholm, inte kul... Jag har sökt efter negativa recentioner kring magnetfilter och inte hittat en enda, däremot påstår försäljaren för A-filter att giftet bryter ned algerna på tre dagar, så var inte fallet, dom måste sugas bort. Efter ca 1 vecka sög jag ur tanken och då fick jag ut mänder av bitar stora nog att täppa för inloppsröret. Mitt tips, dammsug ur tanken med en hävert, flera ggr om det krävs, häll i medel (gift) för att stoppa processen och komplettera med ett magnetfilter. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 Oktober , 2007 Om du ska vara helt säker på att få tanken fullständigt ren så bör du tömma den helt, tvätta ur den och även torka bort skit invändigt som har fastnat i tankens väggar, golv och tak. Det här är nog det enda sättet om du vill få den fullständigt ren. Att komplettera motorn med ett externt bränslefilter med separat vattenavskiljare är inte heller helt fel. För mig är det en säkerhet som jag aldrig skulle våga vara utan både ur ekonomisk aspekt och framför allt rent sjösäkerhetsmässigt. När man tankar båten kan man ha en tratt med vattenavskiljande filter. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Oktober , 2007 På en fransk båt jag fick dieselstopp på fanns inget grovfilter monterat. Men det hade inte hjälpt ändå i mitt fall då proppen satt i röret från tanken. Det rätta vore att tanken hade ett nätfilter som tar hand om de grova föroreningarna så vatten och diesel kan fångas upp av förfiltret med vattenavskiljare. Man blir lurad av all filterreklam när dieslen inte når fram till det eminenta filtret. Ingen pratar om att det kan bli propp i röret ut från tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 Oktober , 2007 Nej, du har rätt i det, men ett finfilter som jag talar om är ett mycket gott skydd och bör finnas på varenda motor som överhuvudtaget sitter på en båt med motor. Filtret bör ha ett filter som klarar 10 mikron eller bättre/finare. I varje fall om man talar om bensinmotorer, men jag tror att det är samma värde även för deisel. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 16 Oktober , 2007 Vad spelar det för roll om filtret sitter i tanken?? Har haft en Volvo där tankfiltret var helt igensatt, gick 2 km, stannade o.s.v. Då tror jag mera på att löda dit ett T som tar in bränsle från mer än ett håll.. (Patentskyddat??) Magnetfiltret placeras på returen (om jag inte missminner mig) och ser till att inga organismer överlever.. Hörde föresten att någon hade med sig en liten tryckluftstub som han använde för att blåsa rent röret när det blev igentäppt, tror dock mer på att lösa problemet... Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 Oktober , 2007 Det externa bränslefiltret med inbyggd vattenavskiljare är placerat ganska lätt åtkompligt. Ofta vid motorbrunnen. Det har den fördelen att man väldigt lätt kan se om den genomskinliga glaskoppen innehåller något vatten, hur pass mycket vatten och om vattnet har mycket föroreningar. Det här vattnet som alltså samlas upp i glaskoppen istället för att den går vidare in i motorn ska man tömma ut med hjälp av en kran under pågående säsong och det gör man lätt eftersom den sitter där den sitter. Varje år bör man byta ut filtret till ett nytt och inte rengöra det gamla. Att byta det filtret gör man också väldigt lätt eftersom hela filterpacketet inkl. glaskopp placeras lätt synligt och åtkomligt. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 16 Oktober , 2007 Som kuriosa kan nämnas att jag har vattenavskiljare med glaskopp, inget vatten fanns i avskiljaren, filtret var närmast kliniskt rent, men inloppsröret var helt igenpluggat och det släppte först efter 2 minuter ihärdigt blåsande (kände mig lite som Jonas Gardell en lördagkväll) Recept mot dieselsmak: Skölj med YES diskmedel, fortsätt med att gurgla med tandkräm, svep 2 öl och avrunda med en stor Wiskey. Jag föredrar dock att skippa Diesel YES Tandkräm och bara köra på öl och Wiskey Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Oktober , 2007 Om man nu kunde ha filter i tanken så är ju fördelen uppenbar. Man har då hela filtrets yta att suga in diesel genom. Blir det igensatt på 95 % av ytan har man fortfarande 5 % kvar som inte är igensatt och fullt tillräckligt för att hålla motorn igång med full effekt. Filtret ska alltså inte vara innesluten i en burk utan mer som ett luftfilter ha så stor yta som möjligt som skiten kan fastna på. Det bästa måste vara att som någon sagt ovan att man sätter sugröret så långt ner i tanken att vattnet sugs med. Då gäller förstås att man använder båten ibland så det inte inner växa till sig för mycket. Helst hade jag en kran i botten men då tanken ligger dikt an mot botten på båten så går inte det. Återstår då att fixa ett sugrör till lägsta punkten och suga med handpump (19:90 på Biltema). När jag råkat ut soppapropp två gånger i sommar på två olika båtar verkar det mer regel än undantag och något som måste fixas. Det är inte säkert att jag har samma tur nästa gång att vara nära hamn då motorn dessutom gick på låg tomgång med det bränsle som sipprade igenom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 16 Oktober , 2007 Ett magnetfilter ska naturligtvis inte monteras på returen , gör inge nytta där, utan mellan tanken och filterna, returen ska dras till tanken. Då slås ormarna sönder och kan förbrännas i motorn och returbränslet blir renat och går till tanken. På så sätt blir och hålls bränsle rent i tanken. Förresten en motor med commonrail, D3,4,6,12, är ännu känsligare än t.ex. staketmotorn Ni som har en sån se upp för tusan prylarna till det bränslesystemet ÄR DYRA Sorgligt nog så finns det folk som tankar bensin i dieselbilar med påföljd att det havererar en del saker, pumpar spridare m.m. Ser räkningar på både 10, 20, 30 tusen för en rep. Senast ändrad av Svenke | 16 oktober 2007 | 22:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser