djivbento 0 Postad 13 Oktober , 2007 När man nu har tagit upp båten för vintern vad gör man med botten då ?? Båten ligger i mälaren så det var inte alls så mycket skit på den, inget alls egentligen. Båten är tidigare målad med släppfärg sa någon, den liksom släpper när man tar på den. Så vilken färg skall man måla båten med nu, har försökt att blåsa bor så mycket som möjligt av den gamla färgen med högtryck. Båten gör ca: 28-30knop och är en Shetland hobby. Skulle vilja måla båten på enklast möjliga sätt, någon sa att man egentligen kan stryka på vanlig bottenfärg direkt på den gamla, men undrar om den inte släpper då, eftersom den förra färgen släpper när man tar på den. Tacksam för tips.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 13 Oktober , 2007 Hej Din båt är målad men någon sorts sk. självpolernde färg (även kallad antifouling). Det enklaste är om du vet vilken färg det är och välja samma. Om man inte kan ta reda på det så blir det nog att ta bort all gammal färg eftersom man inte kan veta om den nya sitter efter ommålning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Oktober , 2007 Hej, Om du vill göra jobbet grundligt kan du göra så här: 1) Prova att få bort den gamla bottenfärgen med t ex det här: http://www.xn--hillskr-marin-gfb.com/index.php/744989 eller http://www.hempel.se/internet/ineseC.nsf/vHEMPELDOC/531BD1B0320338510C256C1400163358?OpenDocument&1 2) Sen beror det hur noga du vill göra en återmålning: a) Först grundmålning med t ex International Gelshield 200. Därefter lämplig bottenfärg. Du bör slipa av botten så den ruggas upp lite att grundfärgen får fäste. Eller Hoppa över grundmålning och stryk på bottenfärg direkt. Men det bästa är att använda en grundfärg först och sen bottenfärgen. Ett alternativ kan ju vara att inte använda nån bottenfärg överhuvudtaget. Om det är liten beväxtning där du har båten kan det vara ett realistiskt alternativ ev att du nån gång under sommaren får ta upp båten och högtrycksspruta av den alternativt åka till en sån där båtbottentvätt med borstar. Med dundermedlet under punkt 1) kan du kanske få ren botten helt så du slipper använda bottenfärg. Det mesta du behöver veta om bottenmålning finns t ex på Internationals hemsida http://www.yachtpaint.com/sweden/default.asp Kolla bl a i Metodboken. Sen om du vill använda just deras produkter är en annan femma förstås. OBS: du skall lägga på själva bottenfärg ganska nära tidpunkten för sjösättningen till våren. Tänk på att det finns två huvudkategorier bottenfärg, hård och polerande. Tänk även på att de klarar lite olika farter, kolla på tillverkarens hemsida el liknande vilken max fart som rekomenderas med ev viss bottenfärg. Och så färg för Öst- eller Västkust (man får använda kopparbaserad bottenfärg på Västkusten, men inte på Östkusten el i injöar). /Bo Senast ändrad av bossee | 14 oktober 2007 | 17:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 13 Oktober , 2007 Om jag vore dig så skulle jag hoppa över bottenmålningen, eftersom du ligger i Mälaren. När jag hade båten där så målade jag inte och det funkade bra. Skulle det mot förmodan börja växa något oerhört så kan du skrubba bort det med en borste eller uppsöka en båttvätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matsarna 0 Postad 14 Oktober , 2007 Jag ser via räknaren på min hemsida att mitt båtbottentvättmedel nämns i denna tråd för att ta bort botten färg, det är det inte avsett till. Det används till att ta bort den bruna/gula beläggningen som blir i och under vattenlinjen under sommaren. Bilden är på en extremt skitig båt från i somras. Jag trodde inte det skulle bli så bra som det till slut blev. Ett flertal av Maringuidens forumdeltagare har köpt och lovat recentioner, jag väntar på dem. Vid lägre temperaturer som vi har nu på hösten måste medlet få mer tid på sig att verka. Senast ändrad av Matsarna | 14 oktober 2007 | 16:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 14 Oktober , 2007 Det finns rätt starka fördelar med att inte bottenmåla ett bottenskrov. Kan man låta bli att måla så tycker jag att man ska göra det. Det är bäst för plånboken och för själva arbetsinsatsen. Dvs. det är billigare och bekvämare att låta bli att bottenmåla samtidigt som det blir lika rent eller skitigt vilket man nu vill om man håller till i Mälaren. Jag skulle ha låtigt bli att bottenmåla och istället tvätta skrovet lite snabbt med högtryckstvätten någon gång under pågående säsong. Det är ju lätt gjort då du har trailer. Till hösten skulle jag ha gjort rent bottenskrovet pedantiskt. Det är väldigt lätt och bekvämt gjort om du använder ett medel som t.ex. Y-10. Man penslar på medlet med en bred pensel, låter den verka en stund och sedan bara spola av. Helst med en högtryckare. Sedan är den i skick som ny! Efter detta skulle jag ha vaxat hela bottenskrovet som också till viss del skyddar mot beväxtning. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djivbento 0 Postad 14 Oktober , 2007 Menar du att jag skall använda Y 10 på min båt som redan är målad ??? För igår så gick jag lös med högtrycken på botten och det var inte speciellt mycket färg som släppte. Mitt största problem är att jag vill få båten så ren som möjligt eftersom jag vill kunna måla den med en permanet färg (om det finns någon) och sedan enbart tvätta den på hösten efter varje sommar. För båten är röd/orange original under den blåa färg som sitter där nu. Misstänker att om jag målar direk på det blåa så kommer den nya färgen att släppa ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser