Crona 4 Postad 13 Oktober , 2007 Hej alla maxi 77 ägare med MD5:or! Idag tog jag upp båten för vinterförvaring. Innan jag skulle åka hem för dagen tittade jag in i motorrummet och märkte att det stod ca 5 cm vatten på sidorna i motorrummet. Detta har aldrig inträffat tidigare. Jag skall tillbaka i eftermiddag efter jobbet för att kolla upp var felet kan ligga. Kan vatten tränga in genom avgasutsläppet om man backar en längre bit vilket jag gjorde idag? Alt. att någon slang är lös någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsH 0 Postad 13 Oktober , 2007 Själv råkade jag ut för ca 10 cm vatten inne i båten under sommaren. Detta var resultatet av igensatta dränage i sittbrunn, dålig lucktätning och en genomföring för en wallasvärmare från stuvfack till ruffen, plus allt regn under v 27. Nu tror jag inte detta är problemet. Personligen skulle jag vara lite misstänksam för kylvattenrören runt termostaten. På min MD5A sitter de endast med en packning och jag har haft problem med att få det tätt efter att jag varit på termostaten under höst- och vårarbeten. En alterantiv vattenkälla skulle kunna vara vakuumventilen. Om den läcker i bakre stuvfacket är det endast en låg tröskel för vattnet att sedan rinna in under sittbrunn och mot drev och motor. Om man sedan gungar båten lite rinner det gärna förbi drevet mot motorbädden där det samlas under motorbädden. Ibland blir man lite mörkrädd när man tänker på alla sätt vattnet kan leta sig in... /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 14 Oktober , 2007 Jag torkade rent allt vatten, körde igång motorn på land och allt höll tätt. Så jag misstänker att det hade regnat mycket och att luckan till drevet i sittbrunnen inte var skruvad ordentligt. Jag plockade ut termostaten och satte tillbaka termostathus och kopparrör och fyllde med glykolblandning. Allt höll tätt och får hoppas på att det bara var regnvatten. Vi får kolla lite oftare till nästa säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser