Tomas_E 0 Postad 13 Oktober , 2007 jag har en camping -76 den är godkänd för 85 HK. det monterades en Mercury 85 på båten när den var ny. den var trasig när jag köpte båten så jag ersatte den med en Honda 50. den motorn blev tyvärr stulen, köpte då en beg Yamaha 80 4 takt. den handlaren som båten står hos nu för åtgärdande av stöldskadorna säger att jag måste byta styrsnäckan då den bara klarar 54 HK. tycker att detta låter väldigt konstigt det borde väl finnas en markering på den vad den pallar? jag vet att den är 31år gammal & det är lika bra att byta ut den, men det är konstigt agerande av en seriös marinhandlare. vad skall man välja till den? wire eller hydralstyrning? om hydral är det baystar som gäller? /Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 13 Oktober , 2007 Om det nu är en modell som är gjord för max 54 hästkrafter så är det väl väldigt seriöst av handlaren att upplysa om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Oktober , 2007 Jag kör med klena vajern för liten motor och det går bra även på en 80 hk men man ska inte bruka onödigt våld när man styr för då kan självklart allt gå sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_E 0 Postad 13 Oktober , 2007 båten är gjord för 85 hk satt en trasig 85 hk på den när jag köpte den allt är original är det ryds som originalmonterat för liten eller är det reparatören som försöker lura mig? tror mer på att ryds monterat rätt grejer Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 13 Oktober , 2007 Jag tror att det är akterspegeln som ska klara 85hp och inte all kringutrustning så som styrningen. Men om det nu satt 85hp på från leverans så verkar det konstigt. Styrningen skall självklart bytas, men om du ska välja vajer eller hydralstyrning beror helt på vilken plånbok du har, vad du använder båten till och vilken kännsla du vill ha på styrningen. Ska du bara ta kortare turer några gånger per år skulle jag valt vajer då det är billigare och inte kräver någon egentlig service. Hydral däremot är klart skönare, reagerar inte alltid lika fort som vajer, är dyrare (iof kan du tjäna på det i längden), behöver luftas ibland men fryser inte (om du skulle få för dig att använda båten vintertid). Lycka till! //Johannes Senast ändrad av TenZer | 13 oktober 2007 | 15:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Oktober , 2007 Hej, Så kallad NFB (No Feed Back) kabelstyrning från Teleflex räcker fint. Det finns en som heter NFB 4.2 (dvs 4,2 rattvarv mellan ändlägena) som funkar bra till utombordare 115 hk och lite till. Har en sån själv på min båt som har Yamaha F115 4-takt. Funkar utmärk och har så gjort i 5 säsonger. Fördelen med NFB är att du kan släppa ratten och båten håller kursen (likt hydralstyrning). Hydralstyrning är snäppet bättre men betydligt dyrare. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bateman 0 Postad 13 Oktober , 2007 Hade absolut lyssnat på handlaren och bytt styrningen. Ännu hellre satt dit en hydraulstyrning då en 80 HK 4 taktare är stor och tung. Kolla med handlaren vad en hydraulstyrning går loss på, kanske det går att baka in på nåt fint sätt... Vilket märke som gäller på hydraul vet jag dock inget om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 13 Oktober , 2007 Jag håller med Bosse att NFB-styrning är ett mycket bra alternativ. Men om du nu trots allt ändå vill ha vanlig vire-styrning så rekommenderar jag dig att i sådana fall köpa teflonbehandlad virer. Om det nu finns det till styrning ska jag väl säga! Till gasreglaget finns det och teflonet gör att det blir en betydligt mjukare och exaktare stryning och de håller längre. För övrigt samma egenskaper som vanlig vire, men de extra kronorna som teflonbehandlade kostar är värt det. Så om du nu väljer virelösningen så kan det vara värt att kolla om det finns teflonbehandlade sådana i så fall. Oavsett vilken slags vire man än talar om så se till att ha en frisk vire till styrning och gasreglage eftersom det är en väldigt viktig säkerhetsprodukt! Det är ju ganska lätt att föreställa sig vilka allvarliga olyckor som kan ske om en vire är rostig eller halvt avskalad så att gas eller styrreglaget hänger sig/låser sig! Är de mer än 10 år gamla kan det vara bra att byta ut viren till både gas och styrning. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30360395 0 Postad 13 Oktober , 2007 Jag råder dig också att skaffa hydraulstyrning, det kostar en peng, men du får en helt annan känsla. Avseende styrväxeln: den är så billig att det inte är så mycket att fundera över, enligt mig. Aluminumkugarna som sitter i växlarna går av lättare än man kanske tror vid överbelastning. Enkelt att fixa själv också om du vill försmå firman på kulorna, men det villd uväl inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30360395 0 Postad 13 Oktober , 2007 Jag råder dig också att skaffa hydraulstyrning, det kostar en peng, men du får en helt annan känsla. Avseende styrväxeln: den är så billig att det inte är så mycket att fundera över, enligt mig. Aluminumkugarna som sitter i växlarna går av lättare än man kanske tror vid överbelastning. Enkelt att fixa själv också om du vill försmå firman på kulorna, men det villd uväl inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_E 0 Postad 13 Oktober , 2007 jag kommer självklart att byta ut styrningen. är bara lite irriterad över hur handlaren beter sig. då allt var guld & gröna skogar innan jag hade dragit dit båten vad kostar den styrningen som håller båten på rak kurs när jag släpper? har hittat hydral från 4995 baystar kostar 5990 på hjertmans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Oktober , 2007 Teleflex NFB 4.2 kabelstyrning landar i trakterna av ca 3 tusen kr med styrväxel, panelfäste, styrkabel och motorbrunnfäste. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_E 0 Postad 14 Oktober , 2007 tror att jag skall blåsa den handlaren på styrväxeln han vill ha närmare 2000 för nfb växeln. köper styrväxel alt hydralstyrning på annat ställe & lämnar till honom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_E 0 Postad 20 Oktober , 2007 det blev en Baystar compact komplett med pressade slangar & allt kostar 5290 på erlandsons brygga blev bara en merkostnad på ca 1500 från ny teleflex Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser