Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Gäst Kalman

Bridgedäck-ta bort

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Funderar på att ta bort det sk bridgedäcket. Behåller bara ca 2 dm hög tröskel av sittbrunnens framkant ner mot ruffen.
 Såg en bild på en båt som tycktes ha det original ungefär på det viset.
Nån som har tips om vilken/vilka båtar som det kan vara? Bild? Var?
 Nån som har tips/råd funderingar och varningar, det gäller en Fin-Gal.
Synpunkter mottages tacksamt, allt utom att jag inte skall bygga om, jag har mycket starka skäl till att göra det. Låt oss säga att jag handikappanpassar båten och skall inte ut på Atlanten i 6 meters vågor som bryter över sittbrunnen.
 Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Lyckats hitta bilden. Det är en Westerly.
Lägger upp den här så ni kan se vad jag menar.
Kom igen med tips.
22 har sett ilägget men inget svarat så här längt lö 13 okt 2007 
Idetorka?
Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej du,den ide´ n pratade vi om redan förra sommaren,du var ombord på min fin-gal i Kungsängen.Jag har oxå funderat lite på bridgedäckets vara eller icke vara.Om du har märkt det att sittbrunnen inte är så väldigt stabil,den sviktar o svajar lite,specielt om man e 2 i brunnen.Ruff öppningen har en ram av järn,iallafall på min fingal,undrar då hur de kommer att påverka stabiliteten av sittbrunnen,måste väl stadga brunnen innifrån/underifrån då. En sak jag har funderat mycket på är att såga/bygga öppnings bara luckor i sittbrunns bänkarna,skulle då kunna offra ena stick kojen till förvaringsutrymme som e tillgängliga utifrån,men vet inte hur man skulle få till detta så att det inte läcker in vatten . De e kul med ider,.vi hörs/skrivs,,Samba

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej Samba!
Golvet i sittbrunnen gungar men håller. Bara lite ovant i början. Men.....var ombord på Svinninge Fingaln och den var hur styv som helst. Fast å andra sidan han hade ett jättelångt utdragbart matsalsbord precis under hela sittbrunnsdurken. Sätena/sofforna var så låga så bordet kom i rätt höjd när man skulle äta. Funderat på att bara limma en enkal list under så är svajet borta.
 Värre med den där 3-kantiga hörnlappen som finns som tvär-förstyvning. Den kommer att försvinna om jag skär ut. Varför har du en järnram? Av samma orsak? Jag tänkte lägga ett nytt tvärband längre in i stickkojen. Hon får inte kippa som en sko i mitten.
 Ang lucka från sittbrunnen. Det var en som frågade om det i FinGaln och jag avrådde. Nu har jag ändrat uppfattning. Har tittat och mätt och måttat och funderat. Det går. Om man man är lite djärv. Skär upp halvvägs på själva ryggstödet horisontellt. Sätt ett pianogångjärn där. Skär sedan ner i ryggstödet/sargen å tvärskepps ner över hela sitsen och sedan även den lodräta sidoväggen i sittbrunnen  och ner halvvägs till durken.  Skär där horisintellt mellan snitten Den stora lucka som nu bildas kan man fälla upp så sitsdelen sticker ut över ryggstödet/sargen. Simsalabim. Man måste med största sannolikhet förstärka sitskanten. Själv hade jag tänkt att i så fall plasta fast ett skott hela vägen runt mot skrovet och sittbrunnsväggen. Samt förlängningen av sittbrunnsväggen ner mot botten och akteröver. Det blir ett vattentätt utrymme så slagvatten som rinner från grejerna man har slängt in där kommer inte rinna ner i kölfickan. Det blir ca 2 dm kvar till sittbrunsdurken så det borde räcka för det vatten som stänker in där. Hängde du med hur jag menar? 
Tätningen består av en ram med en ränna i så vattnet rinner ner mot durken. Samt platt www formade gummipacknigar innanför rännorna. Likaså en ram på undersidan locket som packningen tätar emot. Det blir lika slätt som tidigare bortsett från spåret efter sågen.
Skall flytta pentryt till babord direkt vid nedgången och då kommer jag inte åt stickkojen på den sidan längre så en lucka av det ovanbeskrivna slaget blir ett måste. Nånstans måste jag slänga lätta men skrymmande grejor som fendrar och flytvästar. Köket kommer att utgöra en del av det tvärband som behövs.För/innerkant/hörn av köket avslutas med en stång från durken till taket. Bra att hålla sig i den när det kränger till. Och inget hörn at slå sig emot.
 Offrar på det här viset en kojplats men vi har inte båt för släkten. Hustru och jag sover i förpiken, det är vårt sovrum-privat. Ev gäster kan sova skavfötters 2 st i styrbordskojen. Ett barn/kort person i babords koj  förom köket. Det räcker. Funderar ev på att göra väggen dubbel vid huvudskottet. Sätta en skiva/skott 60 cm akter om den och gömma portan där med vikdörr. Men det är bara lösa tankar än så länge.

Skall flytta in röstjärnet för undervanten till ruffsargen. En förstärkning där kommer samtidigt att bli ett skott för en garderob/skåp/hylla. Det är väldigt stor skillnad hur lätt det är att ta sig fram till fördäcket när undervanten är ur vägen. En snubbelrisk mindre och lättare för hustru att vistas ombord. Rapporterar allteftersom jobbet framskrider.

Ni som ev har bild på båt med sittbrunn utan bridgedäck, hör av er. Visst ja... har letat lite och det är nog inte original på Westerlyn, bilden som jag visade i inlägget ovanför.
Tacksam för svar.
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jo det är orginal på Westerly. Jag har själv en

Westerly 36 Conway. Det jag kan hjälpa dig med är bilder,

säg bara vad du vill ha bild på så ska jag fotografera.

Åker till Tyskland om några timmar så det kan ta någon

vecka innan jag har möjlighet. Du kan även nå mig via

min sjöbod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare Kalman. jag svarar i den här tråden istället. Ang Fin-Gal i kuling så är ju det en båt som seglar väldigt torrt(till skillnad mot när man går för motor med den). Jag hade ju en rejäl segling i styv kuling och ordentilig våghöjd. Men med långa sjöar och mestadels halvvind så var det inte så dramatiskt. Och några större vattenmängder fick jag ju inte heller i sittbrunnen. Nu hade jag skalkat alla luckor och dessutom så klarade jag mig ifrån sjöar som bröt över båten, även om det nog inte var långt bort när jag på lördagens morgon gick in på grunt vatten straxs innan jag nådde fram till sotekanalen.

Oavsett bridgdeck eller inte så anser jag nog Fin-Galens självlänsar vara det största orosmomentet vid en överbrytande sjö. Den självläns jag har idag är ju tyvärr inte mycket att komma med om en överbrytande sjö skulle fylla sittbrunnen. Skulle man då inte ha något bridgedeck så lär ju inte sittbrunnen vattenfyllas utan vattnet kanske i det fallet strömmar ner till kölfickar, Bör ju kunna lösas med dubbla ( å rejäla )länspumpar.

Men tar du bort bridgedeck och ersätter med luckor som du skalkar vid segling på öppet hav så tror jag säkert att du även i fortsättningen kan känna dig trygg med din Fin-Gal.

Själv så funderar jag på att såga upp så jag nedgångsluckn blir tvådelad, men jag kommer att slåta luckan sluta vid bridgedeck. Detta av samma anledning som pratar om,, lättare passage ned i båten när man ligger i hamn eller seglar i lugnt väder. Vid segling i hårt väder då kommer ju båda luckorn att vara på plats så där blir det ju ingen skillnad... men sopm sagt den klena självlänsen känner jag att jag vill göra nått åt.

Mvh Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tack Smoegen!
Det var ett mkt intressant svar.
Självlänsar--ja, skall ta upp kanske 1½ stora hål och leda slangarna i kors så hon inte tar in vatten vid krängning och folk i sittbrunn vid segling. Sedan tänker jag ha en T-skarv på babord så jag kan släppa ut diskhon-sköljvatten där. Samma med slangarna från däcksavrinningen, jag har sådana istf hål i fotlisten. Då kan jag plasta igen ett par hål i botten. Bra. (Funderar på att ta upp hål i fotlisten och plugga igen däcksavrinningen....snygg men dum och opraktiskt lösning för att slippa märken på fribordet...)
Kylvattenintaget förser jag åsså med en T-avgrening så kan jag ta in sjövatten till diskbaljan den vägen---ännu ett hål kan plastas igen. Det blir 3 kvar istället för nuvarande 8! 
Ny fråga, Tänk dig att rodret hade varit ca 3-4 dm längre akterut och rorkulten kommer upp i vinkeln mellan aktertoften och sittbrunssargen. Hur hade det påverkat egenskaperna i det väder du var ute i? Mindre lovgirig och lättare på rodret? Mera plats i sittbrunnen och plats för fötterna? Rorkulten mer ur vägen både vid segling och i hamn? En Fin-Gal i Sthlm har den lösningen men nye ägaren har inte seglat så mycket än att han kunde ge svar på dessa frågor. Man måste nästan segla båda båtarna för en jämförelse.

I alla fall så har ditt svar övertygat mig om att fortsätta med mina planer.
Skriver, vad det lider, om det på Fin-Gal sidan på Maringuiden.
Tackar.

Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ang rodrets placering så är jag nog inte så tilltalad av tanke på ett frihängande roder. Def inte utan en rejäl skädda(tex missil). Hur det hela kan tänkas att påverka segelegenskaper har jag tyvärr inte kunskap att spekulera i. Ang lovgirighet så känner jag just ingen sådan i min båt. Med nytt lösfotat storsegel så beror rodertrycket numer helt på mitt trim.(eller snarare på avsaknad av korrekt trim).

Jag misstänker att den Fin-Gal i sthlm du talar om är professor Ridders gamla båt. Han samarbetade ju en del med Reimers, tydligen köpte han en båt som har gjorde om efter eget huvud med fenköl och frihängande roder och en annorlunda akterspegel.

Skulle verkligen vara intressant att få veta hur den båten seglar och i övrigt beter sig i sjön.

Mvh Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Stämmer, det är Ridders g:a båt. Han har dragit in undervanten till ruffsidan, vilket jag åsså tänker göra men förstärka den inne med några knän elle motsv.
Ha det pent?
Äre så ni säger där på (b)västkusten?
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...