Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
bjarre

Vilket provtryck till Alfa One gen II?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte att jag skulle provtrycka mitt Alfa One genII drev och jag undrar ifall någon vet vilket provtryck som är lämpligt?

Jag har för mig att jag läst 40 psi (ca. 2,8 bar(e)) någonstans men jag tycker att det låter lite högt.

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaret, då skall jag ut och provtrycka drevet nu. Jag har en manometer som klarar en upplösning på 1/10000 bar så ett läckage borde synas ganska snabbt.

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försök att även vaccumtesta drevet om du har möjlighet och vill vara riktigt riktigt säker på att det är tätt..

Klicka här och läs längst ner på sidan... Tänkvärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Jag har nu provtryckt mitt drev och provtryckningen visade inte på något läckage. Anledningen till att jag misstänkte läckage var att det under sommaren har försvunnit ca. 1 dl olja ur drevoljebehållaren i motorutrymmet. Så jag var rätt så säker på att det skulle finnas något läckage. Den gamla oljan var som ny dvs. inget vatten el. dyl. i den. Dock så noterade jag i samband med urtappningen att packningen till urtappningspluggen var helt trasig, denna byttes sedan innan provtryckningen. En tanke, kanske glädletanke, men jag tror nog att det var denna som har läckt. Då jag köpte båten i våras har jag inte själv gjort det förra bytet men en annan tanke kan ju vara att de på något sätt fått luft i systemet i samband med påfyllningen och att nivå sjunkigt pga. det.

Några andra teorier?

Jag kan ju prova men vaakuum också för att vara på den säkra sidan... Men eftersom det ej kommit in något vatten i oljan så kanske det ej är nödvändigt.

Mvh. Bjarre 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror din teori om luft kan stämma ganska bra... När man fyller ett drev som har behållare i motorrummet (alla har inte det) så finns alltid en luftficka kvar längst upp i drevet vilket gör att oljan i behållaren sjunker ner lite efter en tids körning..En deciliter låter i och för sej mycket, men din provtryckning, den trasiga packningen och inget vatten i oljan gör att jag tror att du kan känna dej lugn... Speciellt då detta med packningen.. Olja går ut, men inget vatten in...

Senast ändrad av Micke_Se | 14 oktober 2007 | 22:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...