bjarre 0 Postad 12 Oktober , 2007 Hej! Jag tänkte vinterpyssla lite med båten imorgon och tänkte kolla med er vad ni tror vad det kan vara för fel på mitt drev. När jag backar och svänger så uppstår ett svagt knackande/rasslande ljud, ungefär som att växeln inte riktigt ligger i fast den gör det. Det är alltit svårt att beskriva ljud men om ni tänker er att man har dåliga synkringar i en växellåda fast svagare ljud så förstår ni nog hur det låter. Jag var inne på en marina här om dagen och de sa att alla Alfa One drev lät så, även när de är nya. Men jag köper inte riktigt det. Min tanke är ifall det kan vara stödlagret. Hur brukar det uppenbara sig till en början när det börjar bli dåligt? Jag har inga som helst oljud när jag kör rakt fram eller rakt bakåt. Alla funderingar och tankar är välkomna, jag vill ej riva ner drevet mer än nödvändigt! Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 13 Oktober , 2007 Det låter som slitna knutkors. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 13 Oktober , 2007 Låter det bara när du backar?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 13 Oktober , 2007 Stödlagret kan du kolla enkelt,ta bort drevet stoppa in handen och vrid lagret med fingrarna,det ska gå runt utan minsta hack. Kolla knutkorsen efter glapp. Har du linat in lagret? det måste sitta exakt för att inte slita ut lagret samt axeltappen. Senast ändrad av draco | 13 oktober 2007 | 20:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 13 Oktober , 2007 Japp ..så är det !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 14 Oktober , 2007 Hej! Tack för svaren, jag skall montera bort drevet idag så får vi se. Jag skall kolla knutkors och stödlager extra noga. Återkommer senare. Jag kommer inte riktigt ihåg om det låter när jag svänger och kör rakt fram men jag har för mig det, fast lite svagare ljud. Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 14 Oktober , 2007 Ja, är det knutkors eller stödlager så låter det både framåt och bakåt eftersom axlarna där snurrar åt samma håll oavsett gångriktning... Därav frågan.. Så nåt av detta är troligt och det absolut vanligaste precis som skrivs här ovan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 14 Oktober , 2007 Hej på er igen! Jag har nu monterat av drevet och undersökt knutkortst och stödlagret. Jag kunde dock inte hitta några uppenbara fel på varesig knutkros eller stödlager. Knutkorsets leder gick lätta och det finns ingen glapp som går att känna. Stödlagret känndes också helt ok, dvs. ingen glapp och det gick att rotera med lagom motstånd helt utan hugg el. dyl. Så det känns som att oljudet ej kan bero på det. Dock hittade jag en intressant sak. Om man kikade in i drevets avgaskanal så finns det dels en drivaxel och bakom denna något rör? På detta rör fanns en SPRUCKEN hylsa som låg lös kring röret av någon lättmetall troligen aluminium, se bild. Vad är detta för någon hylsa? Vad har den för funktion? Kan det vara denna som låter? Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 14 Oktober , 2007 Du kan vara lugn IGEN... Denna hylsa är enbart till för att styra vattenröret rätt, (för det är vattenröret du ser bakom drivaxeln), på plats när man monterar ihop drevhalvorna.. Så när du delar drevet nästa gång så byt hylsan. Den ingår i impellersatsen om du köper den t.ex Klicka här eller här Klicka här Och visst..Ligger den löst kan den låta om det är en modell av koppar eller lättmetall, men njaa.. Jag tror inte du skulle höra det. Dom nya hylsorna är av plast (liksom vattenröret). Men man vet ju aldrig.. Senast ändrad av Micke_Se | 14 oktober 2007 | 22:34 Senast ändrad av Micke_Se | 14 oktober 2007 | 22:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 14 Oktober , 2007 Ett tips till... Kände du på knutkorsen i alla riktningar? D.v.s även axiellt? Alltså på tvärsen om du förstår hur jag menar... Ett väldigt vanligt fel på Alpha dreven är att knutkorsen glappar axiellt. Relativt ofarligt, men ger ett klapprande ljud när man svänger.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 15 Oktober , 2007 Hej! Tack för snabba svar! Jag kände på knutkorset i alla riktningar, men jag får kolla en gång till för att vara på säkra sidan. Som du säger så än nog ett klapprande ljud en bättre beskrivning på oljudet. Bör man byta vattenröret när man ändå håller på? Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 15 Oktober , 2007 Bara om det är ett kopparrör som börjar se dåligt ut... Är röret ok så låt det vara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 15 Oktober , 2007 Hej! Jag ringde och snackade lite med grabbarna på drev och de trodde att det var växelviren som kärvade, jag ska lossa den vid motorn och känna så får vi se. De sa även att om knutkorsen är dåliga så brukar det vina om drevet och inte klappra. Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 15 Oktober , 2007 Växelwiren kan ställa till mycket bekymmer, det är riktigt, men när knutkorsen glappar så viner det inte.. Det klapprar och då speciellt vid sväng. Ju mer sväng desto mer klapper. Viner det om drevet är det lager eller att dreven inuti som inte är rätt shimsade t.ex... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 15 Oktober , 2007 Hej! Jag har nu fundrat vidare och har en teori. Jag kom att tänka på att när jag körde med båten i somras så hände det att när jag körde på i planingsfart och svängde så tappade propellern greppet väldigt markant och för att sedan återfå greppet var man nästan tvungen att stanna för att sedan dra på rakt fram igen och då gick det utan problem. Finns det en möjlighet att drevet kan slira, typ som en koppling på en bil. I så fall var min tanke att växelviren kanske kärvar och drar ur växeln lite vid svängar och sedan greppar den inte igen förens man släppt av helt på gasen. Om det är så borde det inte bli ett skrapande oljud då om växeln inte ligger i helt? Jag tror inte att det beror på att vulkningen i proppelern har släppt du jag provat två olika och samma symtom du uppstått samt att det aldrig händ då jag kört rakt fram. Vad tror ni? Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 15 Oktober , 2007 Drevet kan inte slira och växeln är antingen i eller ur - om växeln har åkt ur så är det i princip omöjligt att få i den igen innan motorn går på tomgång eller strax däröver. Din upplevelse när det släppte berodde nog bara på kraftig kavitation och då måste man trimma ner drevet eller dra av på gasen för att propellern ska få fäste igen. Dock en varning - vid kraftig kavitation med högt gaspådrag så är det lätt hänt att knäcka vulkningen i propellernavet genom att få propellern att greppa plötsligt (t ex genom att trimma ner drevet utan att dra av på gasen när båten har tappat fart). När det bara kaviterar lite är det dock ingen fara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 15 Oktober , 2007 Hade ett i stort sett ordagrant svar, men Patrik hann före.. Som sagt så är växel i eller ur, inget mitt emellan... Sen kan ju dreven (kuggarna) bli så dåliga att det slirar, men då skulle det göra det hela tiden, inte bara vid sväng.. Samma med clutchen som sköter fram/back, kan bli sliten men då borde det låta illa och greppa dåligt hela tiden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 15 Oktober , 2007 Tack för svaren, då spolar vi min teori. Jag får väl kolla knutkorset en gång till samt känna på växelviren så den går lätt. Om dessa skulla vara ok, vad kan det vara då? Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 21 Oktober , 2007 Hej igen! Jag har nu lossat på växelvajern och den går lätt! Alltså kan oljudet ej bero på den. Några mer tips? Jag skall kolla på justeringen för växelvajern. Någon som har en bra beskrivning hur man går tillväga, jag har för mig att jag sett någonstans att man skall mäta något mått till 152mm? Det känns som man får köra en sommar till och se ifall det blir värre. Jag kanske ska tillägga att jag är alergisk emot ljus/missljud så minsta konstiga ljud får mig att reagera. Ingen annan som åkt med i båten har reagerat på något oljud. Mvh. Bjarre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser