Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
BanAnders

Möggel efter att vintern

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag undrar om det finns något sätt man kan förhindra detta jobbiga möggel som uppstår till
våren varje år. 
Vet inte om det är ett unikt fall eller så men om det finns något sätt att förhindra möggel så 
vore jag ytterst tacksam för alla råd. 
Något man bör tänka på när man lägger upp båten och snörar upp presseningen?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Detta har jag läst/hört:

-Om det finns ventiler, öppna alla.

-Presseningen ska ej sluta för tätt kring båten, luft ska ta sig ut/in.

-Torrbollen

-Eller som den gamle sa, häv in en enbuske så suger den i sig ev. fukt/kondens

Lycka till

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja

Vad jag vet är det väl antingen god ventilation = ej för tätslutande press ovanpå, utan med ett mellanrum så luft kan passera och båten placerad så det drar lite igenom.

Alternativt helt tillslutet och med flera fuktslukare på plats (typ torrbollen).

Finns det bättre sätt (vid utomhus/kallförvaring) så tipsa gärna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvätta ur båten noggrannt på hösten också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För den som vill fördjupa sig i ämnet, finns en grundlig och bra redogörelse från Svenska Kryssarklubben här.

I artikeln (eller snarare avhandlingen) ges bl.a. tips om att göra en egen jätte-torrboll till låg kostnad med hjälp av vägsalt (kalciumklorid).

Grundläggande är att göra rent båten (på hösten förstås), och att uttnyttja det faktum att mögel inte växer vid temperaturer under 7C och inte heller om luftfuktigheten ligger under 85%.

Lycka till med mögelbekämpningen - eller snarare med att mota Olle i grind!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra årets fuktvinter var en bedrövelse i mögel.  Mögel är ju en svamp som behöver något att äta, så att göra rent är nummer ett, men det hjälper inte helt.  Sittbrunnen i min båt drabbades hårt av mögel ändå, och detta trots eller kanske på grund av riklig ventilation.  För kabinen klarade sig helt.  Den hade jag ordentligt tillbommad och försedd med två hinkar, i hinkarna durkslag fyllda med sommarvägsalt (kalciumklorid)  Under vinterns lopp fick jag fylla på salt en gång, och totalt drog saltet åt sig 7-8 liter vatten från kabinluften. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för hjälpen!
Har en rätt stor press så ska försöka sluta tätt och sedan prova med nån fuktslukare! :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...