Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
aggeb

Hej undrar om man ska måla en plast båt?

Rekommendera Poster

Har nyss blivit båt ägare till en båt som kallas Torsö som är i ganska dåligt skick.
Den har lugit på land i tio år snart och färgen på skrovet har flaggnat bort. Därför undrar jag om man ska måla eller plasta skrovet vet inte om detta är en dum fråga men jag  kan inte så mycket om båtar. Någon gång måste vara den första.
Har en massa andra fel på den då men det tar jag någon anan gång. 

just det är det någon som vet vad max motorstyrkan är  på en sån här båt??????? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om färgrn flagnat bort så låter det i mina öron som om den är omlackad redan.

Har lackat om våran jaktbåt som va omlackad redan, så då valde jag en en-komponentfärg.(lacken kan resa sig med en 2-komponent om den är målad med en 1-koponent innan)

Jag valde en lack polyuretanlack med teflon(slitstark för att vara en 1-komp. färg) som heter brightside från international.

Glöm inte att slipa noga innan du målar.Färghandeln hjälper säkert dej med val av kornstorlek på slippappret m.m..

Lycka till

Micke

Senast ändrad av Mussli | 12 oktober 2007 | 19:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej . Har också lackat med internationals brightside .Mycket bra färg.

KURRAN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen ville tacka för svaren dom är jag tacksamma för.
Nu vet jag det fast måla får jag nog göra på våren. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Internatinal brightside... låter intressant. Min båt har börjat flagna och den har varit både blå och orange innan nuvarande röda. Är det svårt att få färgen jämn? Blir det lätt penseldrag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag upplevde den som lättstruken och att den flöt ut fint.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min kompis Stefan Andersson (Smoegen här på MG) målade överbygget på sin Fin$Gal med en Hollänsk färg som sträcker sig. det blev mycket bra. Funderar måla skrovet på min båt med samma färg. Säljs avhttp://www.maringuiden.se/forum/callto:' 46702882778\> Kungshamns Marin AB 070-2882778.
Annars går det bra med vilken 2-komponentsfär som helst. Underarbetet är det viktigaste.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ja underarbetet är viktigt det håller jag med om, men inte att det går bra med vilken 2-k färg som helst..Det kan bli katastrof om man inte vet vad den är lackad/målad med innan.(om den är omlackad)Annars går det bra med 2-k färg så länge det är gelcoat under.

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man låter delar av den gamla färgen sitta kvar har du helt rätt. För mig är det en självklarhet att slipa bort all den gamla färgen ner till gelcoaten. Det är ju ganska mycket jobb ändå att måla om en båt om man vill att det skall bli bra.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har liknande problem, har köpt en gammal plasteka där färgen flagat men det verkar som att dn bara är fabriksmålad och flagorna verkar gå ända in till plasten.

Räcker det då med att slipa  och måla eller behövs det ny gelcoat dessutom?

Den har även fula fläckar in och utvändigt, är det plastpest??

Nå´ n som vet??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, angående motorstyrkan kan det finnas en skylt inuti båten. Förmodligen i aktern där uppgifter om båtens maxlast & dyl brukar stå. Skylten kan även sitta på ena sidan på utsidan av aktern. Annars kan du prova att söka på nätet (om du inte redan gjort det)\Smile\

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen expert men gelcoat brukar väl inte flagna som färg, den spricker bort av slag, bryggkontakt m.m.

Om jag fattat rätt så lackar men väl inte båten utanpå gelcoaten från tillverkaren, det är väl gelcoaten som är lacken??\Undecided\

(Eller så förstår jag inte va du menar riktigt.)

Men om gelcoaten är skadad så kan man ju spackla på dom ställena.

Ang plastpest så kan du läsa på Internationals hemsida.

Lycka till

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle ju kunna va dåliga lagningar, eller luftblåsor under gelcoaten, svårt att säga när man inte har sett dem i verkligheten. Ar det en gammal plasteka kan det ju inte va så noga.

När jag målade min plastjulle, som man tidigare målat med toplack utan underarbete (färgen försvan när jag spolade av båten med högtrycken), slipade jag ner till gelcoaten, spacklade upp alla skador, grundmålade och målade båten med en tvåkomponentsfärg.

Det finns ingen anledning att lägga på Gelcoat, man kan visserligen måla båten med topecoate (gelcoat med iblandad vaxlösning), men det  blir bättre resultat med en tvåkomponentsfärg (om man inte kan sprutmåla topecoaten). 

Plastpest märks i första hand som små vätskefyllda blåsor på utsidan båtbotten. Om man petarhål på dem lukt det ätika. Det finns mycket att läsa om plastpest om man söker både här på MG och på tex google. SXK skriver http://www.sxk.se/tekniska/btf/skrov/sdplastp.htm

Om din gamla eka skulle ha drabbats av plastpest har det nog ingen större betydelse. Personligen annser jag att debatten om plastpest är betydligt överdriven, trots att jag själv la ner mer än 12 000 kr i epoxi och ett stort antal arbestimmar för att åtgärda en mindre bölodpestskada på kölen på min (stora) segelbåt.

Att skadan uppstått på min båt beror uteslutande på fusk och slarv vid tillverkningen och det är nog så i övriga fall också. Hade jag inte åtgärdat skadan hade båten gott och väl hållit mig ut och säkert betydligt längre. 

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...