Links 1 Postad 12 Oktober , 2007 Skall strippa av en massa delar från båten inför ommålning i vår. Tänkte plocka av en hel del saker redan nu för att kunna kolla på när jag skall beställa nya delar. När jag tar bort dom kommer det bli hål i skrovet där skruvarna har suttit. Finns det risk att skrovet tar skada av detta? Det känns ju som om skrovet är massig plast och glasfiber. men som jag har förstått det kan det ändå tränga in fukt. Det kanske räcker att jag tejpar över med ex. bred packtejp för att hålla fukten ute? Båten står ute men kommer att stå i ett tält om några dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 13 Oktober , 2007 Det var som katten! Inte ett svar. Och här står jag med skruvmejseln i högsta hugg och skall börja skruva bort saker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 13 Oktober , 2007 Som du själv säger så kommer det att bli en massa hål i skrovet där skruvarna har suttit. I dessa hål så kommer det att tränga in vatten om du inte förseglar hålen på ett bra sätt. Inget tvivel om den saken alls, så en försegling är ett måste om du inte ska få skador på båten. En bred packtape kan du gömma för det är ingen försegling. En försegling gör du antingen med Sicaflex eller så plastar du igen hålen med samma typ av plast som båten är byggd av helt enkelt. Det sistnämnda kan ge ett snyggare resultat, men Sicaflex är väldigt billigt och otroligt enkelt och snabbt att åtgärda det hela på. Sicaflex är som en tandkrämstub ungefär där du bara trycker i krämen i hålet så att den fylls och tätar. Sedan är det bara att jämna till ytan så att den blir plan och fin och sedan låta den torka. Enklare kan det inte bli och om du bara fyller i rikligt med Sican och inte snålar med den så blir det tätt. Att det blir tätt är alltså ytterst viktigt och därför är home made-lösningar direkt förkastligt! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 14 Oktober , 2007 Det framgår inte om du ska använda hålen igen (montera tillbaks prylarna) ? I så fall skulle jag satt tillbaks skruven i samma hål den satt i, med en påträdd o-ring eller en bit gummiduk som extra tätning mellan skruvskalle och skrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Meez 0 Postad 14 Oktober , 2007 Som sagt, det framgår inte om du ska tillbaka med samma saker i skruvhålen eller inte, Men efter som du säger att nytt är beställt så antar jag att så inte är fallet. Personligen så skulle jag plasta igen med polyester och glasfiberväv. Lättarbetat material och ganska kul att arbeta med, (kletigt men kul). Se då till att slipa och göra rent där materialet ska ligga. Se till så att du inte har skarpa kanter i hålen, slipar du ut dom å lägger lager med nytt glasfiber blir det starkare och slipper få tendenser till att lacken kan spricka just där pga detta. stryk på polyester blandat med härdare och lägg sedan på väven å kleta ut allt med en pensel, gör nått lager, Kan sedan slipas ned och spacklas upp. Kan då få en riktigt fin finnish till lacken sen. Som sagt var, det snyggaste alternativet=D Ps ska tillägga att jag inte är en proffs. Men har iaf lagat hål på 1*0.5m hål i ett skrov på det sättet, Antar att dina hål är snäppet mindre. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Oktober , 2007 Jag är nybörjare och har faktiskt inte gjort några större plastjobb annat än enklare lagning av skador. Men min bibel på området http://www.bokus.com/b/9789197009461.html påstår att man ska använda epoxi för lagning av gammal polyester. Kemin lär vara sådan att ny polyester fäster dåligt mot uthärdad polyester, medan Epoxi biter bättre. Fast är lite otrevligare att jobba med (allergieffekter). Allergi? Mja, jag har använt epoxispackel en hel del förra våren utan problem själv. Och instämmer med övriga, fukt kryper in ganska snabbt i glasfibern om den är oskyddad. Om du inte ska använda hålen igen så bör dom plastas igen ordentligt. Vilket är lättare sagt än gjort just nu i utomhus i oktober. Det ska vara över 10-15 plusgrader för plastjobb. :-( Sätta tillbaka skruvarna med gummitätning kan vara ett alternativ över vintern. Ordentligt betyder att man inte bara fyller hålen, det bör slipas ner en bred tratt runt hålen på båda sidor så det blir en ganska stor yta att fästa lagningen på. Köp boken! Senast ändrad av Anders_St | 14 oktober 2007 | 09:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 15 Oktober , 2007 En del hål skall användas och andra inte. Att skruva dit skruvar med brickor och oringar känns som det bästa lösningen i dagsläget. Jag förstår inte varför tapen inte skulle vara tät. Men den kanske är genomsläppande ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 16 Oktober , 2007 Blev riktigt bra med skruv - bricka - packning - skrov - packning - bricka - mutter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 17 Oktober , 2007 Hej, fukt regnar ju inte uppifrån utan finns där det finns luft.är ingen expert, mitt tips är epoxy-täta hålen och borra nya senare./jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 17 Oktober , 2007 Mja, det verkar onödigt att jobba med Epoxy i de hål som ska återanvändas i vår, väl? Bricka plus tätning låter som en bra ide. Det är hursomhelst för kallt för plastjobb nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser