Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
stspanhe

Järnköl underhåll

Rekommendera Poster

Hej,

Är på väg att ta upp båten\Cry\.

Jag har järnköl på båten.

Vilka tips har ni på att bäst underhålla järnkölen?

Det bästa är väl att blästra eller att slipa ner kölen för att sedan expoxi behandla.

Blästring och epoxi behandling blir det nog så småning om men inte i år.

Alla tips är välkomna.

 

Tackar på förhand

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Rosten tar mera plats än järnet så det spränger, dvs det blir bubblor som bekant, titta på skärmkanten på bilarna.
Det är viktigt att du så fort som möjligt, omedelbart efter blästringen förseglar ytan.
Epoxi är OK. Den är vattentätt.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du blästrar o epoxibehandlar din järnköl har du ett gott skydd mot rost.

Men går du bara lite lätt på grund har du redan skador där rosten kommer att angripa.

Du måste alltså blästra o epoxibehandla din järnköl i evighet om du inte nöjer dig med att slipa ner skadade ställen, behandla med rostskyddsprimer o måla för försegling av primern.

Man väljer själv om man vill ha det bekvämt eller inte.

Kölen rostar inte bort på många, många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi ett par lager glasfiberväv (eller aramid om man vill slå på stort) borde väl ge ett vattentätt och hyfsat misshandelståligt skydd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tror det är svårt att få något somm håller för en bottenkänning.

lite putts och ny epoxy på skadan har fungerat bra för mig, vi ligger dock i sötvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju enklare desto bättre. Jag brukar gå ett varv med vinkelslipen på våren på rostfläckarna ner till järnet, och sedan lägga fem lager vc-tar på skadorna.
Brukar blanda till några cl i en burk och det stelnar inte mellan målningstillfällena om man klarar av det under några dagar. Inte särskilt jobbigt om man passar på att kleta dit ett skikt när man ändå är vid båten. Spacklar ovanpå med epoxi eller ngt plastic-padding liknande och rosten brukar inte återkomma på samma ställe om man inte kört på nåt. Det blir färre fläckar för varje år.
Utom längst fram på kölen där man får måla varje år, eftersom man gärna vill leta sig in på ställen där det nästan går.
Tror inte att det håller med vävarmering i kölens framkant, när några ton båt i låg fart träffar ett vasst berg som står stilla så blir det nog krosskador som sprider sig över mer än själva träffytan.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ej haft båt så länge, men jag kan inte undgå att undra varför man är så rädd för lite rost på kölen. Är det för att man inte vill ha det ökade vattenmotsåndet eller är det enbart för det estetiska?
Jag menar , med flera hundra kilo järnköl så kommer den att överleva båten flera gånger om även obehandlad eller med bara primer och bottenfärg. Samtidigt förstår jag om man vill hålla snyggt även undervattelinjen.  
Synpunkter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att skrapa/slipa /blästra rent och sedan måla med zinkfärg, därefter med epoxy etc.

Zinkfärgen mot järn förhindrar det mesta (men inte allt) av att rosten blommar genom bottenfärgen (om det nu stör nån).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det nog att man inte vill skämmas inför övriga klubbmedlemmar under den korta transporten från vaggan till vattnet, för övrigt kan det nog kvitta.
Alltså: Skit i rosten, sjösätt på kvällen när det skymmer, eller på lördagkvällen när de andra är hemma. 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag håller med Larssonson. Rosten är ju egentligen

järnets sätt att skydda sig mot fortsatt erossion.

Att slipa bort detta skydd ökar ju i så fall avverkningen

på kölen. Det stämmer troligen väl in det där med att

skämmas inför klubbkompisar. Tillverkarna av

bottenfärg borde ta sitt ansvar och erbjuda, oss som

tillhör denna falang av båtägare, en rostbrun nyans.

För övrigt är det någon som har sett en kajkant med

epoxybehandlad järnspont?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs boken plastvård. Det innehåller en del kring lite bra tips på hur man kan få till det med epoxy utan att låta ytrosten ta grepp efter slipning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...