Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
san_miguel

Hur stark motor klarar båten?

Rekommendera Poster

Hej.

Har en gammal Hajen 410 heter den en vanlig öppen roddbåt som jag skulle vilja ha starkare motor på men jag vet inte hur man vet hur mycke den klarar.

Har hört att de ska stå på båten men jag hittar inget om de.

Så jag undrar hur man tar reda på vad den klarar.

Mvh Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag tror inte du ska ha mer än 15hk på den. För att tala mot mej själv så hade jag en buster i samma längd men det var då en styrpulpet och på den hade jag en 50hk suzuki. Hoppas jag inte rörde till det för mycket för dej.  Urban.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roddbåtar på 4.10 m brukar oftast vara byggda för max 10 eller i lika vanliga fall 15 hk. Men sällan mer. Ryds Hajen 410 gissar jag är inget undantag. Men vill du vara helt säker kan du ju ringa Ryds och fråga på telefon: 0459 - 397 00. Helst bör du veta vilket årtal båten är tillverkad för att få exakta uppgifter. Numera brukar det finnas en liten blå skylt som sitter fast på båtarna där båten längd, bredd, vikt och max motorstyrka anges. Den brukar sitta rätt synligt. Ibland kan den sitta på akterspegeln också. In eller utsidan. Troligtvis finns det ingen sådan skylt på din båt för då borde du ha hittat den.

När det gäller hur mycket båten klarar så tycker jag att du inte bör sätta på en större motor än vad den är avsedd för. Det finns flera orsaker till detta, men du gör klokt i att inte övermotorisera båten. Om du ändå tänker göra det så bör du absolut försäkra dig om att akterspegeln inte är fuktskadad inne bakom plasten för då kan den helt enkelt spricka!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag tror inte de är nån ryds finns ingenting på den som säger de iaf.

Kan man ringa nån som kan komma ut att regga den typ sjöfartsverket eller nått?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tror jag nog att du törs. Det värsta som kan hända är att du får fängelse i 6 månader till 1,5 år! Nej, det är ingen fara så länge akterspegeln är i hyfsat skick. Det värsta som kan hända är att du helt enkelt inte kan köra på full gas för att båten uppträder lite konstigt i sjön, men den risken är nog rätt minimal. 15 hk är en vanlig motorstyrka på roddbåtar runt 4 m till 4.30.

Det allra bästa vore om du kunde lista ut exakt vilken båt du har först så att du kan kontrollera vilken motorrekommendation båten har, men jag är nog rätt säker på att 15 hk kommer att gå bra. Frågan är väl lite också om vilket skick båten är i. Om den är en lite skruttbåt (sliten) så kanske det inte lönar sig att lägga så mycket pengar på en helt ny motor. Då kanske en begagnad kan vara att föredra eller att köpa nytt eller nyare båt inkl. motor men att motorn är av rätt storlek redan från början. Har du någon bild på båten som du kan lägga in här?

Ett tips är att kolla in Tohatsus motorer på 9,9 hk. Den motorn är en 15 hk motor som är nerstrypt till 9,9 hk. (Eller var i varje fall så tidigare.) Tar man sedan bort strypningen som är busenkelt gjort så får du 15 hk fast du bara betalar priset av en 9,9 hk! På det här sättet sparar du en del sköna tusenlappar!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh, jag har haft både 30 och 35 hk på min Ockelbo B14 utan några problem och den är långt ifrån stadig. dock fick jag nita om hela däcket förra sommaren, men båten är från '67 så det hade nog behövds ändå.

Nu har jag en 20 hk Yamaha och det är perfekt!

Så 20hk klarar nog din av utan problem!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay....jag skulle nog ha köpt en Tohatsu 9,9 hk till den båten och sedan tagit bort strypningen på den så att jag kramar ut 15 hk från den. Som den alltså egentligen är från fabrik. 15 hk ska inte vara några problem, men starkare än så skulle jag inte rekommendera alls. Med 15 hk kommer den att pinna på ordentligt ändå samtidigt som du behåller en bra sjösäkerhet plus att du får ett bättre gångläge i sjön med båten. Kort sagt så tror jag att 15 hk är rätt perfekt i ditt fall. Men som sagt....satsa på en strypt 15 hk som säljs som 9,9 hk så sparar du flera tusen trots att du får samma stryrka. Den enda skillnaden är att det står 9,9 på kåpan istället för 15.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska nog köpa nån 15hk motor.

Kan man bygga om min fula lilla båt till strypulpet och vad skulle de kosta tror ni ska bara vara de ensklaste.

Kan man ha vilken motor somhelst till de?

Mvh Miklael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!

Köp absolut inte en mindre motor än en 15hk!!

Själv så har jag en 4m Cresent från 1969 som vi har en yamaha 20 på provade med en 15hk innan den senaste 20hk blev köpt och det var katastrof båten orkade knappt upp i plan med 1pers...

Köp en 20HK Yamaha!!

Lycka till och gasa lugnt!!

Senast ändrad av guzzlon | 16 oktober 2007 | 23:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns särskilda styrpulpeter för roddbåtar som tillbehör. Flera marina importörer har dessa, så du kan säkert hitta någon om du söker på Google. Med en sådan styrpulpet så monterar man på en ratt och ett gasreglage (gasreglaget på båtens skrovsida) så att du kan sitta rakt fram och köra istället för att köra med rorkulten. Körningen blir betydligt bekvämare och roligare då plus att man får bättre sikt åt alla håll. Själva pulpeten är av allra enklaste slag och tar väldigt lite plats. Den är nog inte så dyr, men tillsammans med både ratt, gasreglage och lite annat som behövs så kan de tyvärr bli en liten slant. Men det kan det vara värt om du tänker behålla båten ett tag. Den passar också vilket motorfabrikat som helst. Håller för övrigt inte alls med föregående talare om att du bör köpa minst 20 hk! Tvärtom så bör du inte ha en starkare motor än 15 hk på din båt och den kommer att gå perfekt med den! Se till att bottenskrovet är rent under hela sommaren så går den ännu bättre plus att det då drar mindre bensin också och att du får högre fart då. 15 hk räcker gott och väl på de flesta roddbåtar upp till 4.30 m.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns styrpulpeter....http://www.byggplast-batprylar.se/ArticleSearchResult.aspx?searchCriteria=pulpet

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...