pakia 0 Postad 11 Oktober , 2007 Tog nyligen upp min båt (HR-29) som enligt papprena skall väga 3,8t. Min vägde enligt kranen (som sades vara kalibrerad) 5524kg. var inre det ganska mycket i överkant. Är det vanligt med så grova övertramp?? Kanske är det någon annan som vet vad deras HR-29 väger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 11 Oktober , 2007 Min som skall väga 12 ton, väger nästan 15 och då hade jag ändå plats för ytterligare 2-300 kg vatten och diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 11 Oktober , 2007 Dags att rensa båten på bröte då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 12 Oktober , 2007 Hej Det är med största sannolikhet som Daniel skrev, dags att rensa. Men å andra sidan vikten som anges brukar oftast vara skrovvikt sen till kommer utrustning. Min Westerly 36 Conway uppges väga 7 ton men fullutrustad landar vi på 8,5 ton, sen har vi alla bra å ha grejor så en bit över 9 ton är nog mer realistiskt. På en platta i salongen finns angivit 13 60/100 registerton vilket jag har för mig är dplacementet på båten, alltså den av båten undanträngada vattenmassans vikt. (rätta mig om det blev fel här) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 12 Oktober , 2007 Hej, Jag har hört att det tränger in vatten i plasten under sommaren som sedan torkar ur under vintern när båten är på land. Det vägen kanske en del? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 12 Oktober , 2007 Hej Jo det är sant, men 1700 kg drygt rör det sig definitivt inte om. Jag tror till och med att 100 kg är tilltaget i överkant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 12 Oktober , 2007 4100 kg enligt broshyr. 5500 enligt kranföraren. Nu sitter det lite mera motor i än vad som var standard. Men så j**a mycket trodde jag inte skulle skilja. Vi får se vad den väger i vår... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 12 Oktober , 2007 Min Forgus 31 ska väga 4,4 ton, men vägde vid iläggning i våras 4,9 utan mast ,segel vatten, dynor, verktyg och allt annat som man har med sig. Så med all utrustning o fulla tankar blir det nog närmare ett ton till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 12 Oktober , 2007 Registerton har inget med vikt att göra. Det är ett rymdmått. 1 registerton =100kubikfot=2,83 kubikmeter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 12 Oktober , 2007 Tackar Stig Då fick jag svar på denna skylt, förövrigt snidad i trä. Men kan du svara på vad det är man mäter i registerton? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 12 Oktober , 2007 Man mäter båten volym enligt särskilda formler. Större fartyg mäts i bruttoregisterton, där all volym skall finnas med(det fanns andra regler tidigare där vissa delar räknades bort) När man sedan räknat bort volymen av t.ex lastrum o en del annat får man fram nettoregisterton. Det är krångliga regler och jag vill inte gå in på det mer exakt här, det tar för stor plats. Sedan finns det olika sätt att räkna. Panamakanalen har sitt sätt, Suezkanalen sitt. Kort sagt är det registertonnaget som ligger till grund för t.ex bemanningen, hamnavgifter osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 12 Oktober , 2007 Hej OK nu klarnade det en del, det du beskriver känner jag igen, har läst om det för längesedan. Någon som har ägt min båt tidigare har tydligen kunnat räkna ut det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 15 Oktober , 2007 Tog upp båten i lördags och fick vikten 3.9 ton av kranföraren. På pappret väger hon 3.3 ton. En diff på 600kg rigg, dynor, segel, etc. Låter inte så mycket om man jämför med ovanstående inlägg, men ändå. Verkar som de flesta båtar väger mer än på pappret av någon anledning. Det sorgliga är att jag har planerat att hänga på flera saker nu i höst/vår, så chansen att banta vikten är liten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simon111 0 Postad 17 Oktober , 2007 Blev faktiskt överaskad åt andra hållet idag. Min båt som enligt papper skall väga 3500 kg utan motor vägde 3850 enligt kranföraren. Då låg masten på däck och allt annat kvar i båten.Fullt med diesel och en hel del vatten i tanken. min Yanmar 2GM. Mot original så finns det mängder med teakinredning. Skulle jag riva ur allt så hamnar jag långt under specvikt. Som sagt positivt övveraskad. Men nu kan jag inte skylla på det när det är tävling Simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser