Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Greip

Sprit i köket?

Rekommendera Poster

Funderar på att bygga om pentryt, insåg att vi använt ugnen max 10 gånger på 17 år! Men plats tar den.Ut med den och in med ett tvålågigt kök utan ugn alltså.
Då får man börja med att välja bränsle. Har fotogen idag och det är lite krångligt med förvärmning men annars mycket effektivt och säkert. Gasol vill jag inte ha.
Hur är det med spritkök nuförtiden? Efterlyser erfarenheter av t ex Origo3000 (eller 1500)? Hur effektiva i jämförelse med gasol/fotogen, praktiska problem med bränslepåfyllning etc. Det enda jag vet är att man ska använda Origonol i st f T-röd.

post-23053-1394235240,9304_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft ett Origo i över 15 år och har det fortfarande, funkar skitbra. Inga problem med att fylla köket, man tar bara ut behållaren/brännaren och lutar den lite sedan är det bara fylla på . En full behållare räcker bra länge, brukar räcka för en helgs matlagning o lite till. Spriten ligger i en porös massa(vadd) i brännaren så det kan aldrig rinna ut. Är lite långsammare än gasol o fotogen men det stör mig inte. Jag kör med T-röd med lite vatten i, sotar inte speciellt mycket.

Man behöver ha en braständare för att tända köket då det är ganska djupt ner till brännaren.

post-4082-1394235241,0981_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde med gasol förra året och origo 3000 i år. Bytte eftersom gasolköket (som så många andra gasolkök) var kopplat till en blå gasoltub som stod i pentryskåpet, utan dränering. Kan inte säga att jag upplevde någon enorm försämring komfortmässigt, origoköket var förvånansvärt snabbt mot vad jag trott innan. Men framförallt sov min hustru lugnare.
Dock, T-röd sotar något, Origonol sotar inte men kostar skjortan. Försök få tag på metanol, om inte annat för att blanda med T-röd, så slipper du sotet. T-röd finns för ingenting på Biltema.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag instämmer till fullo i de båda föregående inläggen. Att hustrun sover lugnare är ett tungt vägande skäl, och själv är jag inte så speciellt förtjust i gasol. En gasolanläggning kostar en hel del i underhåll om reglementet ska följas (och gör du inte det så räkna med att lugnet på hustruns sovande och för den skull även vakna tillstånd praktiskt taget försvinner)

Det där med ugn är väl närmast något man med automatik planerar in utan att tänka till.

Om man inte är matlagningsfreak, så kan man lugnt skippa ugnen. Min hustru sa: Vi använder ju knappt ugnen hemma så varför skulle vi ha en i båten, en microugn får du däremot gärna sätta i den kommer vi att använda. En 1000 W växelriktare (även användbar till dator och TV) och en vanlig 240 volts micro för en femhundring är bra mycket billigare än de 12 volts micro som finns. Strömförbrukningen är förhållandevis hög men under ganska kort tid så någon nämnvärd påverkan på batteritanken blir det inte. För övrigt är väl meningen med det hela att vi ska njuta av sjölivet och den komfort som ström ombord ger. Ska vi vara supersnåla med ström ombord försvinner ju vitsen med att ha detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har nu haft mitt origokök i två säsonger. Mycket nöjd men visst så kostar origonol/tenol en hel del.

T-röd sotar som bekant men blandar man 80/20 med metanol så får man ett bra bränsle som inte sotar. I brist på metanol så går det att blanda i vatten, men då blir inte effekten den samma.

Sedan finns ju möjligheten att ha en extra bränslebehållare i reserv ombord. Då kan man låta den som nyss tagit slut svalna i lugn och ro.

Mvh Stefan

Senast ändrad av smoegen | 12 oktober 2007 | 08:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Microugn i båt?

Det förstår jag inte riktigt, om man inte har frys. Lagar ni verkligen mat i micron?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nej vi är inte några matlagningsfreak, och fryst mat är inte det enda

som kan fixas i micron. Det är mer som så att vi har halvfabrikat med oss.

Det vill säga lagandet är fixat hemma men värmandet sköts ombord.

Mathållningen blir på så sätt enklare (om man vill) De som har vällingbarn

eller småbarn (burkmat)ombord torde väl också uppskatta en microugn.

Och det finns microugnar som i princip kan ersätta en vanlig ugn, men här

blir nog strömuttaget lite i överkant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Förstår.

Hemma står micron mest oanvänd och används i princip bara till upptining någon gång ibland.

Men i gengäld använder vi ungnen destå mer, även ombord. Är väl s.k. matlagningsfreak!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har ni helt fel micro hemma, En modern micro med varmluft och grill ger ett utmärkt till och med bättre matlagnings resultat än en vanlig ugn. Whirlpools kombi ugnar hör till dom bästa i det avseendet.

Tex en stek i kombi läge (micro varmluft) blir klar fortare och blir saftigare än om man kör den i vanlig ugn. Är också matl freek hemma, men inte ombord.

En billig micro duger bara att värma upp lite käk i, dom är odugliga på upptining o andra funktioner men i båten funkar det helt ok.

post-4082-1394235241,3847_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Origo köket funkar pefekt. Och du kan även baka om du har en burk som denna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en sån där femhundringsmicro ombord.  Den används faktiskt rätt flitigt till just färdiglagad mat även om nog grillning står för det mesta.  Den driver jag med ett Honda elverk, tyst och fint.  Elverket är dessutom kanon att ladda batterierna med, många användningsområden finns det.  Som kök har jag nu i två års tid använt blitemas (fult ord, förlåt) bärbara gasolkök.  Under 200 spänn för köket och en femtiolapp för fyra gasoltuber av engångstyp som mer än väl räcker för en säsong.  Hela kitet förvaras i en liten väska som inte behöver vara där man sover.

post-13907-1394235241,7701_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, verkar som det får bli ett Origokök. Micro har jag funderat på mer än en gång. Vi får se. Dessutom står en Omnia-ugn på listan.

Min Taylorspis kommer nog på blocket så småningom för den som vill ha spisarnas Rolls-Royce \<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Den är, om än något krånglig, verkligen suverän och dessutom grymt snygg! Såg förresten att man kan få en ny sån för ynka 1599£ ! (=20500 SEK!)

Senast ändrad av Greip | 12 oktober 2007 | 19:32

post-23053-1394235241,7954_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Omnia-ugn för den som till äventyrs inte känner till dem

post-23053-1394235241,8244_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Terrafobica

Det där med biltema kan man ta med en nypa salt

(det handlar ju om mat ombord) dom har ju faktiskt

en del bra grejor oxå. Gasolköket för exempel, ett

sådant som detta skulle jag kunna tänka mig eftersom det

inte är en fast installation med slangar och kopplingar som

ska hållas efter. Detta kan ju då med fördel fungera som

reservkök, ta med ilandkök och lagamat i sittbrunnenkök t.ex

(fonduafton i marin miljö låter väl som en härlig inbjudan).

Ditt förslag om Honda agregatet väckte lite ideer hos mig. 

Eftersom vi inte så ofta kommer att ligga med båtgrannar

som kan ha synpunkter på ljud och avgaser skulle ett sådant

kunna bli ytterst användbart, vilken modell är det du har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang micron användning. Jag är ett matlagningsfreak!!! Lagar massor av mat både på spisen i ugnen och i micron! Ska skaffa en Panasonic micro/varmluftsugn till nästa säsong. Den kan man använda när man ligger i hamn med landström. Matlagningsmöjligheterna i micron är obegränsade!!! Enkelt gott nyttigt.

Sprit till köket som inte sotar, testa med tenol det använder jag till Trangiat! Sotar inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Köket från biltema har spridit sig som en löpeld i klubben och det är nu flera som har ett.  Kanon i både båten och på land.  Det har till och med så kallad pietzotändning, dvs ingen tändare behövs.  Elverket är hondas 2000-wattare i20.  Visst, kostar en slant med strejkar aldrig.  Båtens fasta laddare är en Waeco på 25 A.  Om jag kopplar den till elverket så räcker det med en timmes laddning per dygn om jag kör kylskåp, lampor, tv någon timme, värmare mm.  Kan slösa med ström med andra ord.

Få båtgrannar störs av den tysta maskinen.  Den är ju iofs flyttbar, upp i skogen framför båten om det behövs.  Har man ingen laddare så innehåller den en egen laddare på 8 A.

Senast ändrad av Terrafobica | 13 oktober 2007 | 18:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Westerly skrev:

En gasolanläggning kostar en hel del i underhåll om reglementet ska följas

Jag har installerat en gasolanläggning i min båt med flaskan på badbryggan och kopparrör utan skarv ända fram till spisen där det finns en kort bit gasolslang för balansupphäningens skull.

Vad blir det för underhåll på en sån system, förutom byte av slangen varje 5 år?

Mvh,

Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LUKT?

Hur är det med lukt från T-röd, Metanol, Origonol - nu tänker jag främst på att brönslet alltid öppet. Eller går det att stänga brännaren helt efter matlagning?

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju inte direkt öppet, när man stänger lågan fälls det ju för ett litet plåtlock. Jag har aldrig känt  någon lukt från mitt spritkök, men om man vill kan man ju lägga över den lilla gummipackningen som följer med köket när man är färdig med matlagningen.

G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det där såg ju jävl... brandsäkert ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört med ett Origo 3000 kök i sommar tillsammans med T-Röd och detta har funkat mycket bra. Kan dessutom mycket lätt ta med mig detta kök upp på en klippa om jag skulle vilja, det behöver inte vara ett protabelt gasolkök för att detta skall funka.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är bilden som kommenterades, trodde den skulle föja med i citatet men så var icke fallet, så där blev det ju lite galet.

Nu verkar det som vi inte kamperar i samma skärgård, som tur är, med den inställningen bara hoppa i vattnet om det tar eld, så vill inte jag ligga inärheten.

Sedan så bryr jag mig inte om om du har rörigt ombord eller ej, var kökets placering kontra brännbart löst bråte som avsågs.

Dock så delar jag din uppfattning i dina 3 sista meningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Origo 3000 och saknar inte gasol på något vis !  Visst är Origonolbränslet dyrt, men SÅ mycket går inte åt. Visst fungerar T-röd vatten också, men det var det där med latmasken....
Någon spritlukt ger köket inte ifrån sig, i vart fall har vi aldrig känt någon. Vill man absolut hindra all avdunstning om man lämnar båten i flera veckor finns små gummilappar att lägga över öppningen på behållarna.
Dessutom är det bra klös i köket. Electrolux säger 2000W, och jag säger inte emot. Går lika snabbt som spisen hemma. Funderade ett tag på Wallas dieseldrivna, men ena plattan på det är ju bara på 900W.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Använder Origokök 3000 och anv. endast metanol som bränsle helt perfekt, sotar ej, luktar inget. Köper Metanol 5 lit på en hobbybutik billigare där. Åtgången blir ca 2-3 dunkar på en sommar. Rekomenderar verkligen Metanol

Mvh

Tony 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu förstår jag inte vad Östermalmsvåning  Porsche osv har med brandsäkerhet och sprit,gasolkök att göra, men skit samma nu har vi hackat sönder den här tråden tillräckligt så jag lägger ner disk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jo nog blev det lite sönderhackat. Men Gelis jag ser på

din bild att du kanske har lösningen för mitt pentry.

Dessutom ser det prydligt ut.

Om du av förståeliga skäl inte vill fortsätta med inlägg

här i forumet vore jag tacksam för ett svar via mejl.

Det som inte syns ordntligt på bilden är ovansidan, jag

är nyfiken på om du har någon form av skiva här. Och

i så fall hur funktionen är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är till och med surare & stingsligare än vad jag själv är när jag ligger däckad av ryggskott\Smile\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, diskuterar gärna allt som rör köksfrågor i den här tråden och även  annat i övriga trådar Det jag inte fortsätter med är att käbbla med us104 och dennes synpunkter om påhopp och dittan o dattan.

Om du inte fick svar på din undran på min sida som Desibelle länkade till så kan jag ta några bilder i helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Gelis

Länken ger bara ett meddelande om att sidan inte kan

hittas. Om du verkligen vill offra tid att ta några bilder

skulle jag vara väldigt tacksam. För som sagt det verkar

vara en lösning som skulle passa i mitt pentry eftersom

detta har en likadan spis.

Tackar på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...