Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
guzzlon

Svart kapell??

Rekommendera Poster

Vad tros om ett svart kapell??

Fördelar??

Nackdelar??

 

Jag ska köpa nytt kapell till min Maxim 26 och har riktigt svårt för att bestämma mig för färgen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelar:
*Satans varmt
*En frätande måsskit på och jag gissar att edt kommer bli en blekt fläck.
 
Fördel:
* Vart när dte är kallt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hua vad varmt det kommer att bli där under.  Och solen har nog blekt det rejält efter bara en säsong.  Själv vill jag just av de båda anledningarna ha ett så ljust kapell som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ljust är inte heller så bra det bleks inte så mycket men all annan smuts syns väldigt mycket.

 

Jag skulle föreslå klassiskt blått, det funkar alltid smiley-smile.gif\

 

 

Men svart kapell skulle bli riktigt 21.gif\ 

 

Mvh

 

Matte_Lule

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,varmt blir det alldeles säkert.. men ett mörkt marinblått kapell som är rätt modernt idag känns inte ett dugg bättre om man tänker blekning och värme..

 

Svårt,svårt,svårt att välja...

 

Senast ändrad av guzzlon | 11 oktober 2007 | 11:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har sett ett flertal svarta kapell efter ett par års användande och måste säga att de håller minst lika bra ang. solblekning. Ang. värmeutvecklingen torde det inte vara spec stor skillnad....vi bor ju trots allt i Sverige;)

 

Mvh

 

/Persk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Du har inte övervägt ett grått kapell? Jag beställde ett sådant en gång och tyckte det blev väldigt lyckat... Inte ljust och ej heller mörkt utan en sober grå färg - lite gammaldags så där! Skit ger inte så stor märken och det bleks sakta och fint med åren. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte någon mer som har erfarenhet av svarta kapell??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har ett svart kapell på min båt, otroligt snyggt och inte sämre än ett mörkblått vad gäller solblekning och måsskit.

 

Det ända jag kan råda dig om du köper ett nytt kapell som har en mörkare nyans är att du bör impregnera det varje år. Finns på biltema för runt 60:-. Då håller det mycket bättre mot smuts och måsskit. Eftersom vattnet inte tränger ner i duken slits det inte heller på samma sätt. Tänk på att göra det när kappelt sitter på plats. Jag ska också införskaffa mig en måspropeller, det håller garanterat måsskiten borta, finns på seasea. Skulle det mot all förmodan komma en måskit fram med vattenslangen, lossnar jätte lätt när du impregnerat kapellet.

 

Ta det svarta om du tycker det är snyggast är mitt tips! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MÅSPROPELLER?????!! Montera den inte som jag, 50 cm ovanför kapellet. (första stormen gjorde att den störtdök rätt igenom kapellet, ca 45 cm lång reva i kapelltyget) När jag pratade med säljaren får jag till svar: Va, har du monterat den på en båt med kapell? Jag brukar bara rekommendera folk med HT båt att köpa dom pga flera trasiga kapell. Efter detta har jag kört med gummiormar hela sommaren utan en enda måsskit på mitt nya kapell trots att grannarnas sett ut som f-n.

 

Per Trönnberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummiorm verkar funka kanon mot fågelskit....Har en grann båt som har det o han har inge skit på sin båt....\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog att det kan bli varmt med svart kapell. Men känner du att du vill köra svart så gör det, Du kan ju alltid öppna om det blir för varmt. Kul med folk som har egna ideer..\Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt mitt kapell nu och får det levererat runt nyår..

Vilken färg det blev avslöjar jag dock inte ännu.Vem vet det kan tom. ha blivit rosa...

Dock lovar jag att lägga ut bilder på slutresultatet till våren när det nya kapellet sitter på plats...

 

 

Tack för alla synpunkter det har verkligen hjälpt till i beslutstagandet..

 

/Andreas

 

Senast ändrad av guzzlon | 02 november 2007 | 16:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ursäkta. vadå gummiorm? är det typ en vanlig leksaksorm eller?

hur gör man med den då, läggar man den bara på kapellet eller?

 

     //peter 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Japp, gå in i en leksaksbutik och köp ett par gummiormar, lägg på kapellet och byt med jämna mellanrum, funkar kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjena!

 

jag har ett ganska nytt mörkblått kapell (som jag inte köpt själv då jag precis köpt båten). Men helst skulle jag vilja ha ett svart då jag är hårdrockare ;-)

 

Går de att färga?

 

hälsn

Perle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - jag har två stycken leksaksormar från barnaffären.

En som ligger innanför framrutan och en som ligger på kapelltaket.

Inte en måskit sen dess.

 

Den på kapellet har jag bundit fast med en fisklina så den inte blåser bort.

Båtgrannen har två fisklinor - utan nåt annat - spänt i kors över kapellet på ca 1-2 dm höjd och han har inte heller några påhälsningar av plattfötterna. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar tillbaks allt jag sagt tidigare om verkan av plastormar!

Eller så har plattfötterna färgseende!?!?  :-)

Hittar inte den gröna ormen som jag hade ifjol så jag köpte 2 nya i brunt och svart. Ifjol inte en skit på hela sommaren - varken i Finland eller här i Umeå-området.

Nu i år har de j-arna skitigt ordentligt - på båda kapellen - fastän jag hade 2 ormar på kapellet och 1 orm i vindrutan.

Kan det vara klimatförändringen tro??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev det, återkommer till hösten med en utvärdering.

post-22825-1394235504,1044_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt.

Jag har själv svart kapell och har inte märkt några nackdelar, och då köpte jag båten i Florida och körde runt tre månader i Bahamas. När det är dags och byta blir det svart igen. Snyggast tycker jag men det är givetvis en smaksak.

Johan

post-29940-1394235504,2286_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag är också riktigt sugen på ett svart kapell. Kollar runt på lite olika. Vars hittar man något till ett bra pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror beständigheten mot Uv , måsskit etc beror mera på materialet än färgen..  Beställde min Bayliner blå med blåa kapell, Sunbrella material och troligen dom bästa på marknaden, tycker det är snyggare och blått hör ju hemma på havet enl mig..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad kapelltyget kostar, men betalade 800€ för både hamnkapell, förkapell och körkapell, med sidorutor..Hamnkapellet och körkapellet täcker samma, men tror jag kommer att använda hamnkapellet mera, då måsarna inte vill sitta på lutande ytor...

På min Buster X betalade jag 1400€ för ett kapell i galon som bara täckte aktern och sidorna, det gillade inte måsskit speciellt bra heller, blev permanenta fläckar efter en säsong, trots att jag försökte hålla det rent...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade svart kapell på en maxum 2100 sc3-08 utan värmare ett år.

Fördelar: Snyggt, Blev fort varmt på morgonen.

Nackdelar: Blev VANSINNIGT varmt om solen legat på en stund, mycket känsligt för fågelskit.

Hade bara båten ett år så jag vet inte hur det står sig mot blekning osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...