Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
nfrma

Kraftlös md 2a

Rekommendera Poster

Hej!

Hoppas att det finns någon med bra tips ang min md2a. Förra året bytte jag spridarspetsar, slipade ventiler/ställdes in, komp prov med gott reultat, mm. Den gick som en klocka hela förra sommaren och fortsatte så till i mitten av denna. Det sista har den blivit markant slö.

 

När man ökar från 1/2 gas och uppåt så ökar knappt varvtalet. Däremot börjar det att ryka kraftig med svart rök och det kommer en bubblig svart sörja från kylvattnet.

 

Igår när jag skulle ta upp båten så märkte jag att det läckte diesel från matarpumpen (ser ut o komma från locket till silen). Jag bytte div packningar på den i våras. Jag vet inte hur länge det har läckt därifrån, men det var ganska blött med diesel runt detta område. Kan problemen komma härifrån?

 

Tycker också att det ryker mer vit rök under gång än vad det gjort förut (kanske inbillning??). Den spottar ut samma mängd kylvatten som vanligt

 

Mycket tacksam för svar.........

 

MVH/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch, det är jobbigt med trilskande motorer.  Hade själv en MD2b tidigare med liknande problem som vi aldrig löste trots många kloka huvuden.  Din motor tillverkades mellan 1967 - 1970.  Den är alltså minst 37 år, en aktningsvärd ålder får man väl ändå säga.  Nu låter jag nog som en pessimist, men jag är nog rädd för att den har gjort sitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bubblig svart smörja i kylvattnet,och den svarta röken tyder på att problemet med matarpumpen inte är boven..

Du har felet inne i motorn,att den inte reagerar när du gasar på är också ett tecken på det...

Det är bara att riva isär motorn en gång till eller skaffa en yngre motor å stoppa i..

 

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tappa inte sugen nu, gör en kontroll av insprutningsventilerna (spridarna) av öppningstrycket och justera vid behov. Kräver verkstadskunnande och dito utrustning. Vidare, när ändå spridarna är ute så ta ett kompressionsprov igen, då bör du få en klar bild av nuvarande status. Är dom värdena bra så är det kanske dags för ventiljustering igen, dom kan ju sätta sig efter en säsong. Efterdrog du topparna vid senaste reparationen? och med rätt moment??

Den SVARTA röken kommer ju från för lite luft eller för dålig dimbildning från spridarna. Är möjligen lufttillförseln blockerad?

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! När jag läste Jollys inlägg så stämmer det att jag INTE efterdragit bultarna! Jag kom också på att luftrenarna rengjordes i början på förra säsongen men inte senare. Skall kolla det som Jolly skrev! Kom på en sak till. Har jag inte växeln i så går den upp i varv.

 

MVH/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du verkstadshandbok till motorn? Det finn annars att ladda ner fån nätet.

Det verkar som om varvtalsregulatorn kärvar. Den sitter på babordssidan intill insprutningspumpen och syns inte utifrån. Det är en centrifugalregulator som stryper bränslemängden när varvet ökar. Den drivs av kamaxeln och en axel trycks mot pumpens reglagearm. Troligen lite olja som saknas. Den sitter på plats av en insexskruv åtkomlig utifrån.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jolly för svaren, det känns inte helt nattsvart längre!!! Vart på nätet kan man ladda ner verkstadshandboken?

 

MVH/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog upp båten och konserverade motorn igår. Propellern sog ut mer som en havstulpan än en propeller (helt igenväxt). Antar att en del av mitt problem sitter här! Såg också att det läcker diesel från spridarpumpen (se bild), vad göra/hur åtgärda? Var sitter varvtalsregulatorn i förhållande till pumpen? Svår att ta isär för att serva?

 

MVH/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev visst ingen bild. Läcker från den försänkta skruven(?) till vänster om den plomberade bulten.

post-18996-1394235252,6925_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Du ska kolla så att motorn får tillräckligt med diesel.

 

Ett tipps är att det är nästan tätt i kranen under tanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2007-10-13 vid 20:10 skrev nfrma:

Tack för svaren! När jag läste Jollys inlägg så stämmer det att jag INTE efterdragit bultarna! Jag kom också på att luftrenarna rengjordes i början på förra säsongen men inte senare. Skall kolla det som Jolly skrev! Kom på en sak till. Har jag inte växeln i så går den upp i varv.

 

MVH/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är många år sedan du lade ut ditt problem med md2b, men jag chansar. Jag har exakt samma problem. Hur löste det sig för dig??

m v h

Stig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-12 vid 10:13 skrev SGR:

Hej

Det är många år sedan du lade ut ditt problem med md2b, men jag chansar. Jag har exakt samma problem. Hur löste det sig för dig??

m v h

Stig

Ingen aning vad som menas med de försänkta skruvarna, men om han menar anslutningen till spridarna, så måste man byta o-ringen oftare än var 20 år. Gänga upp dem och se till så att fjädern inte flyger iväg. En ny o-ring kostar 10 kr. 

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...