nfrma 0 Postad 10 Oktober , 2007 Hej! Hoppas att det finns någon med bra tips ang min md2a. Förra året bytte jag spridarspetsar, slipade ventiler/ställdes in, komp prov med gott reultat, mm. Den gick som en klocka hela förra sommaren och fortsatte så till i mitten av denna. Det sista har den blivit markant slö. När man ökar från 1/2 gas och uppåt så ökar knappt varvtalet. Däremot börjar det att ryka kraftig med svart rök och det kommer en bubblig svart sörja från kylvattnet. Igår när jag skulle ta upp båten så märkte jag att det läckte diesel från matarpumpen (ser ut o komma från locket till silen). Jag bytte div packningar på den i våras. Jag vet inte hur länge det har läckt därifrån, men det var ganska blött med diesel runt detta område. Kan problemen komma härifrån? Tycker också att det ryker mer vit rök under gång än vad det gjort förut (kanske inbillning??). Den spottar ut samma mängd kylvatten som vanligt Mycket tacksam för svar......... MVH/Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 Oktober , 2007 Usch, det är jobbigt med trilskande motorer. Hade själv en MD2b tidigare med liknande problem som vi aldrig löste trots många kloka huvuden. Din motor tillverkades mellan 1967 - 1970. Den är alltså minst 37 år, en aktningsvärd ålder får man väl ändå säga. Nu låter jag nog som en pessimist, men jag är nog rädd för att den har gjort sitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 10 Oktober , 2007 Bubblig svart smörja i kylvattnet,och den svarta röken tyder på att problemet med matarpumpen inte är boven.. Du har felet inne i motorn,att den inte reagerar när du gasar på är också ett tecken på det... Det är bara att riva isär motorn en gång till eller skaffa en yngre motor å stoppa i.. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 10 Oktober , 2007 Tappa inte sugen nu, gör en kontroll av insprutningsventilerna (spridarna) av öppningstrycket och justera vid behov. Kräver verkstadskunnande och dito utrustning. Vidare, när ändå spridarna är ute så ta ett kompressionsprov igen, då bör du få en klar bild av nuvarande status. Är dom värdena bra så är det kanske dags för ventiljustering igen, dom kan ju sätta sig efter en säsong. Efterdrog du topparna vid senaste reparationen? och med rätt moment?? Den SVARTA röken kommer ju från för lite luft eller för dålig dimbildning från spridarna. Är möjligen lufttillförseln blockerad? Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nfrma 0 Postad 13 Oktober , 2007 Tack för svaren! När jag läste Jollys inlägg så stämmer det att jag INTE efterdragit bultarna! Jag kom också på att luftrenarna rengjordes i början på förra säsongen men inte senare. Skall kolla det som Jolly skrev! Kom på en sak till. Har jag inte växeln i så går den upp i varv. MVH/Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 13 Oktober , 2007 Har du verkstadshandbok till motorn? Det finn annars att ladda ner fån nätet. Det verkar som om varvtalsregulatorn kärvar. Den sitter på babordssidan intill insprutningspumpen och syns inte utifrån. Det är en centrifugalregulator som stryper bränslemängden när varvet ökar. Den drivs av kamaxeln och en axel trycks mot pumpens reglagearm. Troligen lite olja som saknas. Den sitter på plats av en insexskruv åtkomlig utifrån. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nfrma 0 Postad 17 Oktober , 2007 Tack Jolly för svaren, det känns inte helt nattsvart längre!!! Vart på nätet kan man ladda ner verkstadshandboken? MVH/Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 17 Oktober , 2007 den finns på www.forsmarin.se under kataloger i pdf-format Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nfrma 0 Postad 21 Oktober , 2007 Tog upp båten och konserverade motorn igår. Propellern sog ut mer som en havstulpan än en propeller (helt igenväxt). Antar att en del av mitt problem sitter här! Såg också att det läcker diesel från spridarpumpen (se bild), vad göra/hur åtgärda? Var sitter varvtalsregulatorn i förhållande till pumpen? Svår att ta isär för att serva? MVH/Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nfrma 0 Postad 21 Oktober , 2007 Blev visst ingen bild. Läcker från den försänkta skruven(?) till vänster om den plomberade bulten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
carlar 0 Postad 11 Februari , 2008 Hej ! Du ska kolla så att motorn får tillräckligt med diesel. Ett tipps är att det är nästan tätt i kranen under tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SGR 0 Postad 12 Augusti , 2020 2007-10-13 vid 20:10 skrev nfrma: Tack för svaren! När jag läste Jollys inlägg så stämmer det att jag INTE efterdragit bultarna! Jag kom också på att luftrenarna rengjordes i början på förra säsongen men inte senare. Skall kolla det som Jolly skrev! Kom på en sak till. Har jag inte växeln i så går den upp i varv. MVH/Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SGR 0 Postad 12 Augusti , 2020 Hej Det är många år sedan du lade ut ditt problem med md2b, men jag chansar. Jag har exakt samma problem. Hur löste det sig för dig?? m v h Stig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 13 Augusti , 2020 (redigerade) 2020-08-12 vid 10:13 skrev SGR: Hej Det är många år sedan du lade ut ditt problem med md2b, men jag chansar. Jag har exakt samma problem. Hur löste det sig för dig?? m v h Stig Ingen aning vad som menas med de försänkta skruvarna, men om han menar anslutningen till spridarna, så måste man byta o-ringen oftare än var 20 år. Gänga upp dem och se till så att fjädern inte flyger iväg. En ny o-ring kostar 10 kr. Redigerad 13 Augusti , 2020 av stensino Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser