Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
JonnyK

Båtkörkort och båtregristrering

Rekommendera Poster

Jag förstår inte alla Er som protesterar mot båtkörkort. Är Ni inte intresserade av att vi förhoppningsvis ska få en säkrare tillvaro på sjön.

Det kanske är så att Ni är rädda för att inte klara provet? Vad jag förstår av alla Er som är så duktiga och kunniga så borde det vara hur lätt som helst för Er att komma undan med 200:- för att avlägga provet hos en förättare.

Det finns billiga och bra alternativ på Blocket för självstudier inför båtkörkortsprovet om Ni vill komplettera kunskaperna. Allt för en total kostnad under 1000-lappen.

Båtregister skulle underlätta för alla som har fått sin båt stulen då vi alla kan vara med och spana. Det är klart att en del av oss vill vara anonyma när vi är ute men nästa gång är det kanske Din klenod som har blivit stulen.

Första båt 1962 men här landkrabba

JonnyK

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns fortfarande ingen som kan påvisa att olyckorna ökat.

(i förhållande till antalet båtägare och båtfärder)

 

Finns fortfarande inget som påvisar om de olyckor som skett var med förare som saknade nautisk kompetens.

 

Finns fortfarande inget som säger att man får mer omdömme av att gå en teoretisk kurs.

 

För i de flesta fallen så är det omdömmet som brister, påverkade av alkohol, påverkade av medicin, påverkade av ålder, osv.

 

 

 

Jag går själv just nu en utbildning Skärgårdsskeppare (enklaste varianten) och kan lova att jag inte blir säkrare förare för de moment jag tidigare använt mig av. Däremot ger den kunskap om sådant jag kanske vill kunna använda i framtiden. Samt att det kan vara kul att ta ut en kurs med transportör, mäta avstånd med passare osv. Det är även intresaant att förstå skillnaden på ett sjökort som är framtaget enligt Mercator eller Gauss projektion.

 

Om man studerar olycksstatistiken och försöker förstå orsakerna så finner man samband mellan alkoholförtäring och båtåkande. För hur ska man annars förklara att man hittat ett antal drunknade (män) med öppen gylf.

 

 

Och sluta att kalla motsvarande kurser för körkort

För mig och säkert många fler tolkar man körkort som något man erhållit efter prov både teoretiskt och praktiskt visat att man behärskar.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ordet båtkörkort var ett påfund som jag inte heller tycker var så bra att kalla den utbildnig som idag heter Förarbevis för fritidsbåt.

Praktiskt kunnande tillsammans med teori är det bästa och med träning som med tiden ger erfarenhet blir resultatet förhoppningsvis bra.

Omdömet i många fall är dåligt och tillsammans med alkohol ännu sämre. Troligtvis har den som har alkoholen i sig redan från början dåligt omdöme. Sänk alkoholgränsen till bilförarnivån och se till att alkotester utförs för att förebygga olyckor.

JonnyK

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan idag är det straffbart att vara berusad, köra för fort eller bära sig åt så man orsakar olyckor, med det nya systemet blir det dessutom straffbart att vara på sjön med sin båt om man inte tar ett körkort. Lättar att hitta bötesoffer alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Ringhede.. sen så vet man ju inte vad som kommer sen.. men man kan ju vara säker på att det blir utgifter, utgifter och åter utgifter som läggs på en redan alltför dyr fritidssysselsättning. För något som det inte finns några belägg för, som Ringhede förklarar så fint här ovanför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart att det blir billigare pålagor än med en motor på 70 hkr.

JonnyK (trimaranseglare)

PS.Glöm inte att vara med i Sjöräddningssällskapet om Du får soppatorsk.DS

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om d börjar bli lite väl många trådar om detta nu. Men som flitig båtkörkorts och regestrerings motståndare så måste man ju även plita ner lite i denna tråd...

 

Förutom egna kostnader för att utbilda resten av familjen med X antal kronor i onödan så är d olösbart med dagens resurser att kontrolera att alla båtägarna följer dom nya lagarna.. Lagar följs inte upp idagens samhälle så hur blir d om man skapar x antal nya lagar samt drar in Polis och kbv tjänster.. Kan dom inte hantera situationen i dagsläget så kommer dom med allsäkerhet inte palla trycket när dom får runt 1 miljon körkort att kontrollera... Nä sånt Smäck duger inte om man vill skapa någon som hellst ordning så måste d till något kraftfullt och inget fjantkort med tillhörande fartkamera..

 

Dom ända som står som vinnare ifall detta införs är staten och eventuella båtskolor.. Vi båtägare kommer inte vinna något på detta för ni tror väll inte att d kommer bli flera polisbåtar eller liknande tvärt om dessa dras förmodligen in helt sen när alla har körkort och båtlivet blir mer vildavästerna än vad d någonsin har varit.. Buskörning har pågått i alla år och d är något vi får leva med oavsett körkort eller reg..

 

Sedan så finns varken statestik ellr liknade som styrker att ett obligatoriskt körkort förhindrar så många olyckor.. Att d skulle bli bara 500:- per körkort är naivt att tro d blir snarare 5000 eller mer och en siffra som kommer att skjuta i höjden efter några år.. S spelar väll ingen roll om jag har kompetensen för att kvitera ut ett körkort utan pröjs om resten av familjen saknar d och då är d bara jag som i framtiden får köra båten om inte mer pengar skjut till.. Ska d behöva vara så???

 

Detta är så egotänkande som d bara kan bli och d står jag för som den snåla och reallistiska person jag e..

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte vara paranoid, men

 

Läs detta så är framtiden redan här

 

http://www.stoppa-storebror.se/

 

Registrering av båtar är inte bara bra för att stoppa tjuvar.

 

Den mobiltelefon eller gps positonsenhet för stöldskydd går att använda för att övervaka om du håller rätt fart vid t.ex. 5 knops områden. 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Protester mot att alla ska kunna sjövägsreglerna och förhoppningsvis följa dom. Protester mot ett register och naturligtvis nummerskylt på båten. Farhågor om övervakning.

Bilar har nummerskyltar, förarna förhoppningsvis rätt utbildning.

Varför denna avoghet till ökad säkerhet för alla (glöm inte övriga familjemedlemmar) som har sjölivet som sitt största intresse och som vill färdas där på ett säkert sätt. Vägarna har sina lagbrytare och sjön sina det kommer alltid att vara så. Utbilda hela familjen är dyrt men kaptenen på båten kan råka ut för sådant som gör att han är obrukbar och då kan det vara bra att ha en till som kan reda ut situationen.

Alla som har kreditkort, internet osv. kan övervakas och det är inget nytt och inget att vara negativ till, så länge man inte är ute på djupt vatten.

JonnyK

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om situationen skulle uppstå att jag på ett eller annat sätt inte längre kan köra båten så kan givetvis övriga i familjen köra båten.. D e inte d som e haken utan att dom saknar dokumenterd behörighet i form av tex förarbevis etc.. Och jag är inte sugen på att lasta fram stora pengapåsen för något som jag lika gärna kan lära ut själv.. Därför e jag en stark motståndare till detta urusla och dåligt genomtänkta förslag som i grunden bygger på massa påhitt och pressens ivriga vilja att överdriva allt..

 

Hade jag vetat att det skulle bli en bättre värld om alla Sverigesbåtägare satte sig på skolbänken en vecka och skrev ett kryssprov så hade jag inte varit lika negativ till förslaget.. Men nu vet jag bättre och d kommer inte bli bättre så fort lagenslånga arm tittar bort så är d ändå frittfram för bus och om man räknar antalet poliser till sjöss (som inte lär bli fler) så kan man räkna ut med Göken att dettta inte kommer o funka..

 

Idioterna som många lider av som drar svall skiter i lagar och regler inte bryr sig om nått mer än sig själva kommer i fortsättningen göra likadant då knappast något kommer hindra dom.. Fyllekajor och allt vad d innebär kommer fortsätta dricka en back öl och sedan sätta sig i båten för att ta ett par varv etc och d är inget som ett körkort eller regbevis kan ändra på..

 

Ett körkort och lagar som inte kontroleras är lika värdelöst som förlaget isej.. D går inte att sitta o vända papper utan att ha sett verkligheten eller åtminstonde en del av samhället som vi vanliga dödliga färdas i varje dag.. Och tro mej d e inte lika illa på land backen D e Värre och där har vi väll snart Körkortskrav motsvarande Rymdraketscertifikat vet ifan vad d heter men dyrt e d iallafall.. Ska då tillägas att På landbacken ökar olycksstatestiken medans den till Sjöss minskar och d får mig att undra om vi inte börjar sattsa resurserna på fel ställe..

 

Kort sagt ska ett körkort för bil kosta över 10 000kr så vad hindrar en båtskola från att ta ut likvärdiga priser.. Ni hajar va???

 

Om d blir krav på Båtkort så kommer priset att stiga rekordartat och många ungdomar kommer på så vis att bli utan.. 

 

OBS d sista var helt egna påståenden  och tankesätt men helt otroligt tor ja inte d e..

 

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som så många andra är jag FÖR ökad kunskap och ansvarstagande på sjön och MOT sk körkort på sjön.

 

Jag tror att många tar ett körkort och sen tror de KAN köra båt. Att det är kortet som är det viktigaste, inte kunskapen och förmågan att bedöma situationer som alltid uppstår, baserade såväl på det egna som på andra fartyg liksom på väder och sjögång.

 

Tror också att risken är stor att många kommer ta sitt körkort och om sen ingen kollar hur de uppför sig (det är ju körkortet som är viktigt och inte det totala ansvarstagandet och förmågan att bedöma olika situationer) så skiter de i både hastighetsbegränsningar, hänsyn, promillegränser etc.

 

Den lagstiftning vi har idag är helt tillräcklig.

Du MÅSTE ha tillräcklig kompetens och erfarenhet i att framföra ditt fartyg på ett säkert och sjömannamässigt sätt.

Ditt fartyg MÅSTE vara sjödugligt för de vatten du ska färdas på.

Du MÅSTE vara tillräckligt nykter för att inte riskera ditt eller andra människors liv eller egendom vid framförandet av fartyget osv.

Annars bryter du mot lagen.

Skulle en olycka inträffa som kan tänkas bero på att du som kapten på fartyget inte uppfyllt något av ovanstående (eller andra) krav är du skyldig.

Punkt slut.

 

Sätt inte upp löjliga körkortskrav utan se till så att vi båtmänniskor inser vilka skyldigheter vi har och hjälp oss efterleva dem!

Tex genom KBV eller sjöpolis som många gånger har en otroligt god förmåga att få folk att förstå förutsättningarna.

 

 

Senast ändrad av ChristerN | 10 oktober 2007 | 22:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede skrev:

Finns fortfarande inget som påvisar om de olyckor som skett var med förare som saknade nautisk kompetens.

 

Kommer att tänka på två olyckor här på västkusten, båda GPS-assisterade:

- Båten som i 30 knop körde upp på grund vid Tistlarna i tät dimma.

- Båten som en fin sommardag körde över en eka som låg och fiskade.

I det förra fallet hade föraren om han gått en kurs fått reda på att hans plotter inte är en radar, vad lämplig fart är i dimma och att en GPS har eftersläpning. I det senare att man skall hålla utkik.

 

/Lars J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JonnyK kör troligen inte båt, han är ett troll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet om att en GPS inte är en radar. Alla som går en sådan kurs får lära sig att en GPS inte är en radar. Det borde man förstå utan att gå en kurs för det. Annars får man införa kurs för allt. 

T.ex borrmaskin, motorsåg, gräsklippare osv. 

 

Men fortfarande så fattas omdömme om man kör båt i 30 knop i dimma och det får man aldrig in-opererat på en teoretisk kurs.

 

Men var är beviset att de inte hade förarbevis?

Och var finns beviset att man inte kan göra fel trotts stor utbildning?

 

Finns flera sjökaptener som kört på grund som haft mycket hög utbildning både teoretiskt och praktiskt.

 

Var finns fakta om att de i fiskebåten hade omdömme och nautisk kompetens?

Inte ens förslaget om körkort gäller får enklare båtar och det kan nu vara så att de låg mitt i en större farled och fiskade.

 

Så mycket i denna debatt bygger på rykten, tro och andra lösa grunder.

 

Givetvis anser jag att det behövs ett riktigt körkort för att framföra större båtar men knappast för mindre båtar som nu diskuteras.

 

 

 

mvh Roland

Innehavare av högfarts båt. (låter häftigt men vad är det i verkligheten?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägg på den här sidan som jag skriver är för att jag tycker att en seriös debatt skall föras. En debatt innebär att var och en har sin åsikt. I mitt fall har jag min och andra har sin för det får vi ha i ett fritt land.

Jag trollade fram min första båt 1962, antagligen innan Du ens var född. Det var en 4 m. lång segelbåt helt byggd i plywood och med ett segel som jag själv ritade och som syddes av min mor som var sömmerska. Sedan dess har jag fått erfarenhet och förstånd att framföra mina båtar på ett sådant sätt att varken jag eller någon i min närhet på sjön har utsatts för olägenheter.

Oseriösa inlägg kan uppfattas att Maringuiden är ett oseriöst forum.

JonnyK

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hittat några uppgifter om deras utbildning, men att de saknade nautisk kompetens är väl uppenbart?

 

Argumenterar du för att all utbildning är meningslös, eftersom även folk med utbildning ibland orsakar olyckor?

 

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt analogt.

De som kör bil då det fallit 10 cm nysö och fortfarande kör med sommardäck.

 

Nej de saknar inte kompetens, de saknar omdöme.

 

 

Jag argumenterar mot alla påståenden om ökade olyckor på sjön som beror på att man inte gått en kurs i navigering. Var är bevisen?

Inte ens någon kan presentera att olyckorna ökar (givetvis i förhållande till frekvensen av båtfärder)

 

Utbildning är mycket viktig för alla men behovet är mycket olika.

Beroende på båt, vart man avser att åka mm.

 

Det är en stor skillnad på om man avser att ta båten över från fastlandet till Gotland eller om man använder båten i ett väl känt närområde för att fiska eller bada.

Stor andel av de som är båtägare åker oftast bara några sjömil från sin brygga, alltid i dagsljus mm och klarar sig med enklare kunskap om att läsa sjökort och väjningsregler.

 

Och givetvis en stor portion av omdöme och hänsyn till andra.

Men det senare löser man inte med obligatoriskt körkort

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonny,

 

Jag vet inte om du noterat men; Du är inte Landkrabba längre utan faktiskt Kadett!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man kan ju hoppas att utredningen, när den kommer ger underlag för sina förslag. dvs olycksfrekvens och utbildning hos de inblandade.

 

Visst krävs det både utbildning och omdöme, men tydligen är jag  mer optimistiskt än du när det gäller utbildning. Jag tror att utbilding i viss mån kan kompensera brist på omdöme.

Exempel: Att babords halsar väjer måste man lära sig det går inte att lista ut med gott omdöme  eller sunt förnuft. Att man väjer bakom kan man komma på själv. Men gör man inte det så har man ju nytta av utbildningen. Jag menar alltså att utbildning kan kompensera för dåligt omdöme.

 

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...