Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
miki2

Köpa Quicksilverolja i Stockholm

Rekommendera Poster

Hej,

Har precis köpt båt, (första), en Bella 642 med en Mercury 115 ELPTO på.

Motorn är rätt ny, 2003, så jag vill inte snåla in på oljeval utan tänkte köpa det som rekomenderas dvs. Quicksilver. I min manual som följde med kan jag inte hitta vad oljan till växelhuset heter exakt, bara att det går åt 666ml och att det bör vara quicksilver. Tänkte även köpa fettet som rekomenderas. Vart hittar man dessa oljor i Sthlm/Åkersberga till ett vettigt pris? Kanske skulle slå till på en impeller och nya stift med?

Om man plockar bort propellern, behöver man då nya låsringar/brickor eller vad det nu är som låser propellermuttern?

/Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla med Marinshopen, de har väldigt mycket i lager av det mesta som hör till motorer och tillbehör.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara säga det att eftersom en impeller är tillverkad av gummi så är det en produkt som bör ses som en färskvara. Impeller ska man alltså helst inte köpa för än då man behöver den. Om man bunkrar upp några månader i förväg så finns det risk att den torkar ut onödigt mycket under tiden såvida den inte är förpackad i en helt insluten vacumförpackning förståss och förvaras mörkt och svalt.

Ett annat tips är att att helst köpa den i en butik som har stor omsättning på just den impeller som du behöver. Då är chansen större att du får en helt färsk. (Marinshopen som Bosse tipsade om har nog en bra omsättning.)

Hälsningar:

Roddarn

Senast ändrad av Roddarn | 09 oktober 2007 | 22:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns även på Erlandsons brygga i Solna (säkert i Sickla också). www.bryggan.nu

/micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marindepån i Danderyd har enligt dom själva Europas bästa sortiment av reservdelar och tillbehör till Mercury/Mercruiser. De är också mycket kunniga och försöker inte praka på dig massa onödiga prylar. Snarare att de säger att mycket är onödigt att byta. Ett ex är när min huvudsäkring gick, den kostade 1235:- de tyckte det var onödigt att köpa en ny utan istället koppla strömmen via en vippbrytar ifall det skulle hända igen. Schysst tycker jag!

Ta med dig motornummer och drevnummer så söker dom i sin dator och du får precis vad du behöver. Skulle de mot förmodan inte ha det inne kan dom ta hem allt på 3-4 arbetsdagar. Kanon tycker jag!

Vad gäller oljan till växelhuset tror jag det är qviksilver high performance, men kolla med dom för säkerhets skull.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar.

Det blev Marinshopen. Mycket trevliga på telefon men tyvärr var priserna lite dyrare när man väl kom dit... är inte 120:- för ett stift dyrt? Jag är väl inte van vid båtpriser än kanske. Erlandson var också mycket trevliga men jag hade ett ärende söderut den här gången. Tror nog att jag köper med mig stift från USA till nästnästa säsong ifall att jag har båten kvar då, där kostar dom på NGK 6.4 dollar och jag har hittat dom för strax över 5 dollar. 4st kostar typ lika mycket som 1 stift kostar i Sverige.

Tack igen,

Miki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...