Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
CalleN

Vad ska man ha för kompresion?

Rekommendera Poster

Hej,

 

har en Mercruiser 454 MPI -98 och undrar hur kompresionen ska vara på en sådan? Jag har mellan 8-11 kg/cm2 på cylindrarna. Är det ok?

 

Vad beror dålig och ojämn komp på?

 

När jag har mät kompen har jag skruvat ur stift efter stift och skruvat i en komp mätare, sedan har jag dragit ur tändkabeln så inte motorn tänder. Därefter har jag låtit motorn gå runt ett varv på start motorn och på så sätt fått fram komp trycket

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att göra kompprov:

Ta ur alla tändstift

Jorda tändkablarna eller koppla ur tändsystemet på annat lämpligt sätt (tändkablarna får inte bara låtas hänga lösa, en gnista som inte kan komma till jord som den ska kan döda tändspole/elektronik om det vill sig illa)

Sätt i kompmätaren

Gasa

Kör runt motorn tills mätaren inte ökar mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med föregående, vill bara påpeka att gasen skall vara i botten, dvs vidöppna spjäll när man tar kompprov, låt motorn gå flera varv på starten för varje cylinder, tills mätaren inte stiger mer. angående dålig och ojämn komp så finns två felkällor 1. kolvläkage 2. ventilläkage. om du har dålig komp på någon cylinder så går det ganska lätt att avgöra om det är ventilerna eller kolven som läcker, ta ett vanligt kompprov på cylindern, notera uppnåt tryck, häll lite olja i cylindern, dra runt motorn några varv och gör ett nytt kompprov, är nu trycket högre så är det kolven som läcker, är trycket nästan samma som första testet så är det en ventil, och för att ta reda på vilken ventil det är så kan man köra tryckluft (med en adapter genom tändstiftshålet) i cylindern, viktigt att motorn är på rätt varv så ventilerna är stängda, sedan är det bara att lyssna i insuget om det väser, och eftersom det är en båt så blir det lite knepigt att lyssna i avgasröret om båten är i sjön, men det borde i rimlighetens namn bubbla vid avgasutsläppet på drevet om avgasventilen läcker, alltså väs i insug insugsventil läcker, bubbel vid drev läckande avgasventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för svaren, skriv gärna om du har någon matnyttig info!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja.

Ett litet inlägg, spelar det nån roll om han gasar med en mpi motor ? det sitter ju spridare.9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till den första frågan, nu när orsak och vetenskap bakom kompressionsprovning är utrett.

11 kg på samtliga cylindrar hade varit ett önskvärt resultat. 8-11 kg i kompression är ju så pass stor spridning att motorn definitivt är sliten, men samtidigt inte något att börja åtgärda enligt mitt tycke om inte motorn går dåligt. Gissningsvis är det lägre kompression på cylidrarna längst bak på respektive cyliderrad, som alltid får gå varmare och slits hårdare. Orsaken till läckaget är sannolikt otäta ventiler som ju kan slipas in med en del arbete och begränsad kostnad, men som sagt - om motorn går bra och inte dricker mycket olja så skulle i alla fall jag åka vidare.

 

Ett exempel från verkligheten: På vår motor hade vi två ventilsäten som hade lossnat (p g a överhettning) med noll i kompression som följd på två cylidrar, motorn gick dock som en klocka i och med att detta tätade under drift p g a temperatur och tryck. Sensmoralen i den historien är att en motorn med sämre kompression ändå kan fungera alldeles utmärkt.

 

Vad säger övriga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jepps spelar roll även med mpi, då det är luften man är ute efter och inte bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om du inte tycker att motorn börjar bli slö och det är svårt att få upp båten i planing så spelar det ingen större roll om kompresionen är dålig. Det skulle möjligtvis kunna vara lite större risk att en ventil skulle kunna smälta om kompresionsbortfallet beror på att ventilen inte har ett riktigt anlägg mot ventilsätet. Du kan ju för säkerhets skull göra om testet med alla stiften utplockade och köra några varv på varje cylinder enligt instruktionen du fick från Smidy. Tänk också på att motorn bör vara varmkörd när du gör kompresionstestet för att du skall få riktiga värden.

 

/Björn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjae att åka med läckande ventiler är inget att rekomendera, men som sagts i inlägget ovan så kan det fungera, men då har man mycket tur. det som händer när ventilerna läcker är att förbränningen söker sig ut mellan ventil och säte likt en skärbrännare i minniatyr, och då det är förbänning i varje cylinder 250 ggr/min vid 4000 rpm så behöver inte minniatyrskärbrännaren blåsa bort så mkt material vid varje förbränning för att ventil/säte skall ta skada på relativt kort tid, ju större skadan blir destomindre kompression, tillslut så lite att cylindern inte levererar någon kraft, motorn går sämre, och då måste(?) man lyfta toppen och åtgärda, troligen byta ventil och säte, gör man det itid så klarar man sig oftast med slipning av ventil/säte eller fräsa säte och ventil. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Låt du den gå runt mer än ett varv.

 

det är inte den höga kompen som är viktig utan hur jämn det är.

 

ojämn komp ser du annars på balancen eller hör på gången på lågfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...