FredrikN 0 Postad 9 Oktober , 2007 Jag har en Scanmar 33 men får inte igång lampor och el i båten. Motorn går igång och batterierna är fulladdade. Switchen under navbordet har jag provat åt båda hållen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velcroman08 0 Postad 17 Oktober , 2007 Jag förutsätter att du kollat säkringar så jag lämnar de ämnet. Miljön i en båt är inte snäll mot elektriska manicker eftersom det lätt blir oxid på kontakter och kopplingar och eftersom du har en Scanmar 33 som är ca 20 år gammal så är det inget att vara förvånad över om saker slutar att fungera. Det första du kan göra är att plocka lös switchen under navbordet och koppla ihop tåtarna för att se om det är switchen som är trasig, om det inte funkar så bör du kolla alla kopplingar/skarvar för att försöka hitta felet. Enklast gör du det genom att med ett mätinstrument (multimeter) kolla hur långt du har ström, följ pluskabeln med ena testpinnen på multimetern och sätt den andra mot jord eller minuspolen på det batteri som matar lampor/utrustning och mät på alla kopplingar/skarvar/kablar för att hitta vart det är avbrott på strömbanan. Hittar du en koppling/skarv där du har ström på ena sidan och ingen ström på andra sidan så har du hittat ett fel. Byt ut kopplinen/skarven/kabeln. Om inte detta hjälper så tror jag att tyvärr att du helt enkelt får börja byta ut all kablar och bygga ett nytt elsystem. Om du ska bygga nytt så finns det några tips. Använd min 1,5 kvadratkabel, förtenna alla skarvar innan du klämmer på nya (helst täta) kabelskor och minimera antalet sockerbitar/skarvar. Dra hellre en helt ny kabel från batteriet än att killpa av en gammal kabel och skarva. Hoppas att du får ordning på problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Oktober , 2007 En oxiderad strömbrytare kan gå att få igång om man slår av/på en massa gånger. För varje av/på sliter man lite på det isolerande oxidskiktet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser