Links 1 Postad 9 Oktober , 2007 Då var båten upptagen på land.Min tanke är att köra rent kylsystemet med färskvatten, köra slut soppan i motorn och spruta in konserveringsmedel i motorn innan den dör.Kan man tömma ut kylvattnet som är i motorn? Skall nämligen konka motorn fram och tillbaka till en källare där jag skall vara och måla om den. Läste att vissa kör in glykol i kylsystemet men jag misstänker att det är dom som skall föravara motorn utomhus under vinter. Stämmer va?Kommer transportera motorn liggande i en bil. Nått som man skal tänka på då? Att inte liuta den på nått håll med tanke på ola eller liknande? Något jag har glömt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 9 Oktober , 2007 Utombordare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 9 Oktober , 2007 Se bara till att växelhuset ligger under motorn när du transporterar den. Annars har du ju själv konstaterat det viktigaste. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 9 Oktober , 2007 Har du kvar motorns instruktionsbok? Där bör det stå hur du ska tansporteraoch lägga motorn utan risk att den skadas. Ja, du ska tömma ut vattnet ur motorn genom att låta utombordaren stå i helt lodrät vinkel mot akterspegeln så att vattnet rinner ut. Helst under flera dagar så att allt hinner rinna ut. När det gäller glykol så behöver du inget glykol alls i en utombordare. Du ska använda konserveringsmedel som är avsett för utombordare och den skyddar motorn. Denna vinterkonservering ska göra oavsett om man ska ha motorn utomhus eller inomhus i värme under vintern. Det vinterkonserveringesmedlet gör är inte enbart att skydda mot frost. Den skyddar även mot rost på samma sätt som glykolen gör i en inombordare. Det är därför man ska vinterkonservera en motor även om den ska stå inomhus i plusgrader. Kör slut på bränslet inne i motorn och spraya in konserveringsmedel strax innan den dör så att motorn självdör precis när du får soppatorsk så som du beskriver det själv så får du ett bra skydd. Du bör också byta växelhusoljan innan vintern. Av samma orsak som man gör vinterkonserveringen. Ny växelhusolja skyddar alltså också mot rost. I samband med detta byte så ska du vara mycket uppmärksam på några saker: 1: hur den gamla oljan ser ut. Du ska se till att det inte finns en några droppar vatten i oljan! Vatten i oljan (även i mycket små mängder) kan tyda på ett allvarligt fel även om det inte behöver vara allvarligt. Men på sikt kan det bli värre med dyra reparationer som följd. 2: Du bör även byta påfyllnings och tömmnings-skruvarnas tätningspackning varje år. Det är ett billigt sätt att försäkra sig mot att vatten inte kommer in i växelhuset pga. just den anledningen.....att det inte sluter tätt. 3: Byt också impeller! Även detta är en billig försäkring för att undvika att motorn inte skär för att den inte får rätt kylning. Många motorer skär helt i onödan för att en del byter impeller med alldeles för långt intervall. Inpellern ska helst bytas varje år, men längre tid än 3 år skulle i alla fall jag inte våga vänta! Vart annat år brukar vara rätt lagom och är en rätt bra säkerhets-intervall tycker jag. Ett tips är att du gör vinterkonserveringen uppe på land. Då gör du bara så att du kopplar på en trädgårdsslang till en spolmuff som kostar runt 100-lappen. Spolmuffen monterar du på motorns kylintag. Sedan vrider du på vattenkranen på max flöde och startar motorn men utan att ge gas så att motorn går hela tiden på tomgång. På det sättet får motorn kylning samtidigt som motorn sköljs ren från en massa slagg och skit som kommer via sjövattnet. Denna skölning är särskilt viktig att göra om man har kört motorn i saltvatten men är bra att göra även om den bara har gått i sötvatten. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 9 Oktober , 2007 Har du kvar motorns instruktionsbok? Där bör det stå hur du ska tansporteraoch lägga motorn utan risk att den skadas. Tyvärr finns den inte. Motorn är en gammal Johnson 50 hp från 82. Så det verkar smått omöjligt att hitta instruktionsboken till den. Verkstadshandböcker finns det lite då och då så jag tänkte hugga en när jag får syn på en nästa gång. Ja, du ska tömma ut vattnet ur motorn genom att låta utombordaren stå i helt lodrät vinkel mot akterspegeln så att vattnet rinner ut. Ok. Låter ju smart. Riner det ut av sig själv eller behövs det hjälp i from av öppning av skruvar? Du bör också byta växelhusoljan innan vintern. Då är frågan vilka skruvar det är som skall upp. Har lite bilder som jag pillar upp här imorgon. Byt också impeller! Tanken var att etta skulle ske med när jag ändå har den inne i verkstaden för ommålning. Spolmuffen monterar du på motorns kylintag. Finns två ställen som skulle kunna vara insug för kylvattnet. Får återkomam med bilder här med. Skall ta en titt på reservdelssprängskisserna med och se om det går att klura ut vilket det är. Hade hemsideadressen till en sida för ett tag sedan som sålde så gott som alla delar i motorn som reservdelar. I USA om jag inte minns fel. Någon som känner igen detta. Dom hade saker till dom flesta Johnsonmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 9 Oktober , 2007 Jaha, det låter ju bra att du kan lägga in lite bilder så blir det lättare att förklara, men jag kan göra ett litet försök ändå redan nu på några av sakerna: Så vitt jag vet så räcker det att vattnet rinner ut av sig själv enbart genom att låta motorn stå rakt upp. Har i alla fall aldrig hört talas om att det görs på annat sätt. När man byter växelhusoljan så är det två skruvar man lossar på. Det brukar stå instansat på drevet, men man fyller på i det nedersta hålet och ska alltså pressa in oljan så att det rinner över i det översta hålet. Sedan är det viktigt att det inte rinner ut någon olja när man ska montera tillbaka pluggarna igen. Det ska inte finnas någon luft inne i växelhuset. För att undvika detta så fyller du på så att det rinner över, låter påfyllningstyben sitta kvar intryckt i nedersta hålet medan du pluggar igen den översta pluggen. När den är åtdragen något så när så ska du snabbt som attan skruva tillbaka den nedersta pluggen. Om det rinner ut något innan du hinner få dit pluggen så får du fylla på igen! När det är spikfullt och allt är klart så får du efterdra båda skruvarna rätt hårt. Se till att alltid byta pluggarna/skrivarnas tätningsbrickor också! Bra att passa på att byta impellern då du ända ska ha motorn på verkstaden. Det är vid detta tillfälle som du ska passa på att byta växelhusoljan också så får du allt i ett och samma svep. Kylvattnets insug....där spolmuffen ska sitta....hittar du långt ner på drevet. Det är två galler på varje sida om drevet. Det är alltså där som vattnet kommer in och med hjälp av impellern kyler hela motorn. du ska alltså se till att spolmuffen täcker över hela gallerytan på båda sidorna av drevet. När det gäller att handla utomlands så lönar det sig bara om det är lite dyrare saker. Småsaker som t.ex. stift, spolmuffar, impeller, linor och annat lönar sig nog inte om man inte pga. den totala kostnaden kommer upp i lite större summor. Men elektronik, dyrare reservdelar och annat kan ju så klart löna sig. Nackdelen brukar kunna vara bristen på svensk manual och/eller svenska menyer (på en del GPS och liknande) och att man vid garantiservice måste skicka iväg produkten dit man har köpt den då svenska butiker inte åtar sig detta om man har handlat utomlands. Ser fram mot sina bilder i klass med åtminståne Lennart Nilssons bilder! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 10 Oktober , 2007 Kylvattnets insug....där spolmuffen ska sitta....hittar du långt ner på drevet. Det är två galler på varje sida om drevet.Det roliga är att det finns två uppsättningar sådana här hål nere på motorn. men jag återkommer som sagt med bilder.När det gäller att handla utomlands så lönar det sig bara om det är lite dyrare saker. Småsaker som t.ex. stift, spolmuffar, impeller, linor och annat lönar sig nog inte om man inte pga. den totala kostnaden kommer upp i lite större summor. Skall ha tag på lite mer kosmetiska delar så som gummilist och delar till kåpan. Tvivlar på att jag hittar det i sverige. Men rätta mig gära om jag har fel.Ser fram mot sina bilder i klass med åtminståne Lennart Nilssons bilder!Får väll ta med den stor kameran då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Oktober , 2007 Har du kvar motorns instruktionsbok? Där bör det stå hur du ska tansporteraoch lägga motorn utan risk att den skadas. Tyvärr finns den inte. Motorn är en gammal Johnson 50 hp från 82. Så det verkar smått omöjligt att hitta instruktionsboken till den. Verkstadshandböcker finns det lite då och då så jag tänkte hugga en när jag får syn på en nästa gång. Men då är det en tvåtaktare? Kan i så fall transporteras liggande på vilken sida som helst. Utbordare som är fyrtaktare får bara ligga på ena sidan, annars rinner oljan upp i cylindrarna. Finns oftast stödklackar på den sidan. men kolla noga i instruktionsbok först. Transport stående är alltid OK på alla motorer, men kräver stor bil och en bra ställning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 10 Oktober , 2007 Gummilister har Kuntze och deras hemsida hittar du här: http://www.kuntze.se/index.asp?SidID=8 Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 10 Oktober , 2007 Gummilister har Kuntze och deras hemsida hittar du här:Jag tror listen som sitter på kåpan är rätt så specialgjort av johnson... Men då är det en tvåtaktare? Kan i så fall transporteras liggande på vilken sida som helst. Japp det är en 2t. Heeeelt säker på att det går att lägga den hur som helst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 Oktober , 2007 Men då är det en tvåtaktare? Kan i så fall transporteras liggande på vilken sida som helst. Japp det är en 2t. Heeeelt säker på att det går att lägga den hur som helst? Yep, ur motorns synvinkel. Sen kan det komma lite bensin rinnande ur förgasarn och ut i lastutrymmet på bilen när man lägger ner motorn. Lägg nåt oömt under. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 12 Oktober , 2007 Här är bilden. Röd och gul gissar jag är för oljan. vilken av dom två hålen är för kylvatten tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Oktober , 2007 Blå pil är definitvt kylvatten. Kylvattenintaget ska sitta lågt så motorn får kylning även om man tiltar upp på grunt område. Vete katten vad grön är för något. Kanske för att tömma ur vatten från inre håligheter när man tiltar upp drevet helt? Röd och gul verkar vara växellådsolja ja. Senast ändrad av Anders_St | 12 oktober 2007 | 15:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jokijoker 0 Postad 16 Oktober , 2007 När du tömmer växelhus oljan ska du ta bort den nedersta först och sedan den översta så att allt rinner ut sedan trycker du i en viss mängd olja i nedre hålet tills det kommer ut lite där uppe, det är bra om man är två presoner förnär det kommer ut där uppe så stoppa ett finger i översta hålet så att allt inte rinner ut igen när du tar ut tuben !. skruva därfter tillbaka den första skruven och tillsist den översta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser