Hoey 0 Postad 8 Oktober , 2007 Under en båttur förra veckan så tvärdog min båt (en 22 fot DC -88 med Volvo Penta V8 AQ225D inombordare) efter att ha gått hur bra som helst. Efteråt så inbillade jag mig att det luktade bränt (kortslutning?). När jag vred på tändningen så var det helt dött sånär som på att det klickade i ett relä (tror jag) som sitter precis vid huvudsäkringen. Batteriet verkar ok med en spänning på drygt 12 V (troligtvis tillräckligt för att driva startmotorn). Om jag mäter med voltmeter på startmotorn så får jag 12 V men när jag försöker kortsluta den så händer inte så mycket (det gnistrar lite men inte som det brukar om man kortsluter). Om jag mäter på startmotorn så går spänningen ner till c:a 4 V då jag vrider på tändningen... Vad fasiken är det som är fel? Tacksam för förslag på åtgärder.. /H Senast ändrad av Hoey | 12 oktober 2007 | 19:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 8 Oktober , 2007 Jag vet inte hur det ser ut i din båt, men vanligtvis så brukar fläkten inte vara kopplad till motorns batteri. Eftersom motorn bara dog och batteriet verkar vara urladdat så misstänker jag att din generator har sagt upp sig. Lycka till!//Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoey 0 Postad 9 Oktober , 2007 Hej Johannes, tack för ditt förslag. Du nämnde att fläkten inte var kopplad till motorns batteri och att generatorn förmodligen lagt av...Vad jag kan se så har jag bara ett batteri. Verkar det inte konstigt att båten bara la av? Kan motorn lägga av direkt om generatorn pajjar? Jag hade bara kört 10-15 min innan allt blev dött! /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 9 Oktober , 2007 8 Ampere är i minsta laget för tändspolen. Byt till större och mär sen vid drift hur mycket STRÖM den drar och dimensionera därefter. Om det luktar bränt så är det tydligen någon kabel som brunnit av, oxo underdimensionerad kanske. Det enda du kan göra är att mäta från batteriet och följa kablarna bit för bit och se var strömmen/spänningen inte längre hänger med. HÄR ÄR SPÄNNING--------------X------HÄR ÄR INGET, då är det fel nånstans där emellan. Enklast är att använda en glödlampa som du sätter ett par sladdar på, och då ser du var det slutar lysa. Sätt alltså ena sladden på minuspolen på batteriet, och den andra har du som mätspets. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hoey 0 Postad 21 Oktober , 2007 Äntligen... startmotorn var kass Det visade sig att tändlåset hade legat på och triggat solenoiden att starta startmotorn med följd att axeln låg mot kransen och snurrade under gång. Detta resulterade i att batteriet laddade ur och till slut fetpajjade startmotorn. Nu är nytt tändningslås och ny startmotor inmonterat...totalt 2100 kr kostade det kalaset. /Hoey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser