Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Hoey

Totalstopp under åktur - Elfel?!!

Rekommendera Poster

Under en båttur förra veckan så tvärdog min båt (en 22 fot DC -88 med Volvo Penta V8 AQ225D inombordare) efter att ha gått hur bra som helst. Efteråt så inbillade jag mig att det luktade bränt (kortslutning?). När jag vred på tändningen så var det helt dött sånär som på att det klickade i ett relä (tror jag) som sitter precis vid huvudsäkringen. Batteriet verkar ok med en spänning på drygt 12 V (troligtvis tillräckligt för att driva startmotorn).

 

Om jag mäter med voltmeter på startmotorn så får jag 12 V men när jag försöker kortsluta den så händer inte så mycket (det gnistrar lite men inte som det brukar om man kortsluter).

 

Om jag mäter på startmotorn så går spänningen ner till c:a 4 V då jag vrider på tändningen...

 

Vad fasiken är det som är fel? Tacksam för förslag på åtgärder..

 

 

/H

 

Senast ändrad av Hoey | 12 oktober 2007 | 19:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det ser ut i din båt, men vanligtvis så brukar fläkten inte vara kopplad till motorns batteri. Eftersom motorn bara dog och batteriet verkar vara urladdat så misstänker jag att din generator har sagt upp sig.
 
Lycka till!
//Johannes 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johannes,

 

tack för ditt förslag. Du nämnde att fläkten inte var kopplad till motorns batteri och att generatorn förmodligen lagt av...Vad jag kan se så har jag bara ett batteri. Verkar det inte konstigt att båten bara la av? Kan motorn lägga av direkt om generatorn pajjar? Jag hade bara kört 10-15 min innan allt blev dött!

 

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 Ampere är i minsta laget för tändspolen. Byt till större och mär sen vid drift hur mycket STRÖM den drar och dimensionera därefter.

Om det luktar bränt så är det tydligen någon kabel som brunnit av, oxo underdimensionerad kanske. Det enda du kan göra är att mäta från batteriet och följa kablarna bit för bit och se var strömmen/spänningen inte längre hänger med.  HÄR ÄR SPÄNNING--------------X------HÄR ÄR INGET, då är det fel nånstans där emellan. Enklast är att använda en glödlampa som du sätter ett par sladdar på, och då ser du var det slutar lysa. Sätt alltså ena sladden på minuspolen på batteriet, och den andra har du som mätspets.

Lycka till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen...

 

startmotorn var kass \Yell\ Det visade sig att tändlåset hade legat på och triggat solenoiden att starta startmotorn med följd att axeln låg mot kransen och snurrade under gång. Detta resulterade i att batteriet laddade ur och till slut fetpajjade startmotorn.

 

Nu är nytt tändningslås och ny startmotor inmonterat...totalt 2100 kr kostade det kalaset.

 

/Hoey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...