Yammi 0 Postad 8 Oktober , 2007 Djungeln av olika system för att få ha sin båt i fred är minst sagt tät. Det finns ett oräknerligt antal olika märken och modeller på allifrån motorlås, startspärrar, spårlarm mm. Har själv varit ute och letar spårlarm men utan att veta vad jag egentligen exakt vill ha. Jag tänkte därför att vi (ni :-)) i denna tråd kunde skriva och berätta om vad ni har för startspärr och larmsystem. Positiva som negativa erfarenheter. Priser mm. Har själv köpt ALKO-trailerlås, Yamaha motorlås samt DEFA 201 startspärr, men har ingen erfarehet av dessa ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Links 1 Postad 8 Oktober , 2007 Vill du ha adress till där båten står med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 8 Oktober , 2007 Yammi, Förutom det du har kan en Snapp Off ratt vara ett bra komplement. Och om man inte vill ha för mycket förstört i båten så kan det vara klokt att inte låsa förvaringsutrymmena med lås som tjuvarna ändå bryter upp. Förutsatt att du har råd att bli av med det du förvarar i båten. Att laga uppbrutna luckor kan bli dyrare (och ta en stund att laga) än det som var förvarat bakom luckan/luckorna osv. Tips av en som har haft lås men tröttnat på uppbrutna lås... I övrigt har jag erfarenhet av både GPS-GSM baserade söksystem som VHF baserat system. Vilket som är bäst skall jag låta vara osagt, det finns för- och nackdeler med bägge systemen. Bästa skyddet är nog trots allt bevakad plats där mänskliga ögon patrullerar och bevakar. /Bo Senast ändrad av bossee | 08 oktober 2007 | 22:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser