Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
CaptainH

HJÄLP det växer på propellern!!!!!!!!

Rekommendera Poster

När jag skulle ta upp båten förra helgen var proppellern så beväxt så att jag fick ta bogser hjälp till kranen. Det hade vuxit ca 6 mm tjockt med havstulpaer. Detta trotts 2 rensningar under sommaren, den senaste i mitten av augusti.

Proppellern är en Penta folding i brons. I våras fick jag rådet att polera propellern vilket jag gjorde så den var högblank och alldeles slät. Men....det hjälpte inte.

Detta kan inte var unikt för mig. Vad har ni för erferenheter?

Någon som kan ge ett råd inför nästa år för att minska beväxtningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rådet är att använda båten. Starta den och  kör med propellern vid bryggan om du inte vill ut och köra. Helst varje vecka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har upptäckt att om man har offeranod på propelleraxeln så växer det som om det vore gödning! Kolla själv med de som INTE har nån anod, där finns INGA havstulpaner! Jag vet inte vad det beror på, men konstigt är det.

Jag såg två MAXI77 som låg jämsides, den ena med anod och full av beväxning.

Den andra UTAN anod hade REN propeller! Hade tyvärr inte kamera med just då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog så enkelt att propellern blir anod istället. Kopparjoner frigörs från propellern och då vill ju inte havstulpanerna sitta där (precis som bottenfärgen). Risken är ju att man förstör propeller och (drev/axel) istället när man gör så. Jag håller på med ett experiment i år då jag kör utan anod. Vi får se hur det går skall ta upp den 17:e.

/ Simon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag upplevde i år exakt samma fenomen vilket jag aldrig varit med om tidigare. Trots rensning tidigare under säsong hade jag efter tre veckors stillaliggande så mycket tulpaner att maxvarv var 1900 rpm mot normala 3200 rpm. Jag skulle inte våga satsa på att köra utan offeranod, hellre skrapa rent ibland då en ny propeller kostar 16.

Jag hoppas och tror istället att det i år var ett ovanligt besvärligt år avseende beväxning.

De tips jag fått är att på våren innan sjösättning polera med smärjelduk så att metallen är så lite oxiderad som möjligt samt sedan smörja in även propellerbladen med propelleraxelfett.

//Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemligheten är ju att helt enkelt hålla propellern ren från början. Hur man nu gör det är ju en annan sak, men att ha den i drift varje vecka i kombination att man tar sig regelbundna dopp och att då tvätta den med en svamp är ju inte helt fel. Det gäller ju att se till att beväxtligheten inte går för långt för då är det ju för sent att kunna göra någonting åt det så länge båten ligger i sjön. Går det för långt så blir uppgiften för svår, men att förebygga är enkelt om man bara badar lite.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter 25 år utan anod vågar jag påstå att det inte behövs nån anod. Jag kan inte se att det har urlakat propellern på nåt sätt. Jag har heller inte haft problem med beväxning under denna tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De råd ni ger är ungefär detsamma som sägs i hamnen.

Min anod förbrukas till ca 25% per år. Zinken offras ju väldigt lätt men någonstans sker ju förbrukningen av metall om man inte har anod.

Att måla propellern går väl kanske men färgen förbrukas väl snabbt när man kör.

Jag tror det enda rätta är att köra proppellern regelbundet kompletterat med att bada och tvätta propellern med en polersvamp.

Senast ändrad av CaptainH | 10 oktober 2007 | 17:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick tipset i engelsk båttidning PBO antagligen att polera propellern och sedan smörja in med lanolin (som vad jag förstår är ullfett). Ren lanolin på apoteket kostar skjortan men däremot har jag hittat billigt hårvax (typ 39:- burken) som mest består av - lanolin.
Poängen skulle vara att det sitter kvar betydligt bättre än axelfett. Och det kanske stämmer eftersom man inte ens får av det från händerna med diskmedel. Och jag kan inte påminna mig att ha sett några får med beväxningsproblem\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-laughing.gif\ border=\0\ alt=\Laughing\ title=\Laughing\ />
Om det är poleringen eller hårvaxet eller kombinationen vet jag inte men hittills verkar det fungera. I Östersjön är ju beväxningsproblemen mycket mindre än på västkusten (för att inte tala om i England eller Norge) men det funkade även under 9 månader i Medelhavet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...