Tomas_E 0 Postad 8 Oktober , 2007 det är nu dags att bestämma vilken motor jag skall montera på min camping. hade tidigare en Honda 50, den var dock lite för klen. båten är en -76 godkänd för 85 hk, pratat med ryds om detta är inga problem att hänga på 160-180 kg på akterspegeln. valet står nu mellan Suzuki 60 4 takt 4 cyl ca 1300 cc Mercury 75 optimax 3 cyl ca 1500 cc kommer att trollingfiska en del vet ej hur optimax är för det Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeWik 1 Postad 8 Oktober , 2007 Kikat något på Honda BF75/90 av senaste snitt, med EFI? Där klarar sig till och med 90-hästaren med ynka 163kg. Och har sett en del som kör höst-kampanj på dem, så inte ens priset bör vara något bekymmer vid jämförelsen med de andra.... /Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30360395 0 Postad 8 Oktober , 2007 Suzukin är en mycket tyst och fin motor. Effektmässigt skiljer det ju dock en del; förutom de femton hästkrafterna så har du ju ett bättre vridmoment i Optimaxen, både för att det är en tvåtaktare och för att den har större volym. Om du inte stör dig på att Optimaxen låter lite mer, så hade jag valt den. Ur trollingsyunpunkt var de konventionella två-taktarna inte bra, de sotade ju igen. En modern direktinspruatd två-taktare, såsom exvis Optimaxen, har dock inte detta problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_E 0 Postad 8 Oktober , 2007 var hittar du hondas 75 & 90 till höstkampanjpriser? Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sumpan77 1 Postad 19 December , 2007 Brygg-grannen har en Camping med en 80hk Yamaha Fyrtaktare. Den båten ser fruktansvärt baktung ut. Skulle krävas ett antal kg barlast i fören för att båten skulle ligga bra i vattnet. Nåt att tänka på kanske. Ska du trollingfiska mkt skulle jag helt klart välja fyrtakt. Hade själv en Evinrude E-tec-06 75hk direktinsprutad 2 taktare men bytte bort den i somras mot en Suzuki 70hk-07 fyrtaktare. Sålde E-tec pga fruktansvärt irriterande vibrationer i båten på motorvarv under 1200 rpm. Nöjet att trollingfiska med denna motor försvann helt. Jag har en älde 19 fotare från -77 så det kan ju hända att man inte får vibrationsbesvär med en nyare båt där akterspegeln är rejälare. I övrigt var E-tec en kanonmotor mkt bränslesnål och bra acceleration. Men lågfartsegenskaperna på min båt var kass. Skillnaden mellan E-tec och Suzukin är att vibrationerna har försvunnit till 70-80% och det är nu en fröjd att åka sakta igen. Bränsleförbrukningen är ungefär den samma. Kanske med fördel E-tec vid trollingfiske. Suzukin har dock betydligt tystare motorljud upp till ca 1200-1500 rpm därefter är motorljudet samma ungefär. Suzukin kräver med underhåll och måste köras in under de första 10 timmarna. Därefter ska man byta olja. Med E-tec krävs ingen inkörningsperiod och vinterkonservering görs motorn själv. Första service sker först efter 300 timmar eller 3 år. Mitt råd är att försöka bilda dig en egen uppfattning vilken teknik du ska välja direktinsprutad tvåtakt eller fyrtaktare och inte lyssna för mkt på vad andra säger, fråga nån vid bryggan om du får åka med en sväng. För då kommer du garanterat göra det rätta valet efter dina behov och krav. /Lycka till med ditt val! Senast ändrad av sumpan77 | 19 december 2007 | 12:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 19 December , 2007 Jag skulle tagit Suzukin. Trollar själv med en Suzuki 115 hk. Fördelen med Suzuki jämfört med andra fyrtaktare är att Suzuki har självjusterande ventiler samt kamkedja. Vidare så har Suzuki något slags trycksystem så kammarna får fullt oljetryck på tomgång. Har tidigare trollat med en del tvåtaktare samt fyrtaktare som Yamaha, Mercury och Honda, men tycker att Suzuki är helt klart bästa val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_E 0 Postad 22 December , 2007 det blev en Yamaha F80 fick tag på en beg. motor, har provkört den nu. det är ju det nya bredare skrovet på den båten verkar inte speciellt baktung & går riktigt bra. den lär ju göra en bit över 30 knop nu. det var verkligen rätt motorstorlek för den båten Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser