Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
masken

OMC drev/växeljustering

Rekommendera Poster

Hej.

Är mycket undrande över all kretik emot OMC dreven. Vad beträffande det tror jag mycket ligger i sägnen som bygger på okunskap.

Har man växelvajern rätt justerad och i rätt läge uppe vid reglaget samt kontrollerar att brytarna och styrdonet fungerar, så fungerar OMC drevet utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, och om du har anslutit reglagewire till ett SX så funkar det utmärkt...

Skämt å sido. jag tycker att det är för mycket möjliga strulpunkter på OMC:s drev. Det hela började ju inte heller så bra då man fick byta clutchar på alla de nya drevet i slutet av 80-talet, här av kom förstås en stor del av det dåliga ryktet.

POroblematiken idag accentueras av att många av OMC:s motorer bröjar bli till åren, för att mota olle i grind i form av rappligare tändsystem, fallande komp och läckande venmtilstyrningar etc. är det många som börjat höja tomgången lite granna. Problemet med det är att då börjar ju ESAn strula: du får inte ur växeln lika lätt längre efter som släckningen av tre cyl. inte får ner varvtalet lika långt eftersom du höjt tomgången för att undvika ideliga tjuvstopp. sikta på något billigt som sagt... 

Har du en fräsch motor; fine, eljest föredrar jag VP:s system vilken dag som helst. Keep it simple!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...