Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
JohanFredriksson

Vinterkonservering av varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Öppnar alla kranar helt.

Lossar in- och utslangen från tryckvattenpumpen och låter allt rinna ut från den och ev. expansionskärl.

Kör pumpen torr och oansluten något ögonblick.

Öppnar in- och utslangar från varmvattenberedaren och tömmer den helt.

En manuell back-up-pump. Lossa även dess in- och utslangar och pumpa några tag.

Klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplar loss slangen från färskvattentanken. Kopplar in tryckluft med LÅGT tryck 0,5-1 bar. Öppnar en kran i taget, varmvattnet separat, en bra stund och låter allt vatten blåsa ur.

Det verkar fungera och vara ofarligt att blåsa igenom vatten och luft genom elpumparna åt rätt håll.

Det blir väl lite kvar i vv-beredaren, men den hände åtminstone inget förra året. Håller tummarna för att det fungerar i år också.

Vete katten hur man till 100% tömmer beredaren utan att ta loss den och hälla ut det sista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häll glykol i Vattentanken, och sätt på pumpen till beredaren och alla kranar, Spola tills glukolen kommer ut från kran, beredare samt ev. dusch slang. Tar 1-2 min och är 100% säkert.

Mvh Calle

Rådet är kanske inte så bra / hälsosamt.

adm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en luftmadrasspump som jag sätter i kranen i vasken för att tömma beredaren. Jag har aldrig vågat använda kompressorn med tanke på att man kör luft åt fel håll genom tryckpumpen. Glykol i färskvattensystemet tycker jag låter lite giftigt... Jag har aldrig fått frysningsproblem i vare sig pumpar, beredare eller färskvattentank - den lilla handpumpen tycks alltså fungera alldeles utmärkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar

I manualen från Isoterm står det att man bara behöver öppna  säkerhetsventilen
med hävarmen så ska vattnet rinna ur. Tyckte det verkade lite lite....

MVH Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man inte tömmer beredaren till 100% spelar ingen roll. En skvätt kvar fryser till visserligen till is men kan inte spränga sönder något då isen kan expandera.

Samma sak med vattensystemet i övrigt - en skvätt kvar här och där i någon låg punkt gör inget. Det viktiga är att systemet inte är fullt med vatten och slutet!

Därför känns varianterna med tryckluft, pumpar etc litet som overkill. Det skall inte behövas.

Jag har en båt med två toaletter, två duschar och dubbla varmvattenberedare (gasol och motorkylvatten) samt både varmt- kallt och sjövatten till pentryt samt manuell back-up-pump. 

Med andra ord en massa potentiella frostsprängningar! Och än har aldrig något fryst sönder trots bara enkel avtappning enligt mitt tidigare inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

100% säkert ja.

Och 100% giftigt!

Samt miljöfarligt. Det räcker med den glykol man i princip måste spola ut genom motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va è de som è så giftigt! Har du aldrig druckit ur en vodkaflaska???

Glykol(utan korrisionsmedel) är endast sprit, någon droppe utbalndat med 70 liter vatten lär väl inte skada. Dessutom decinficerar du tanken från bakterier som kan vara giftiga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glykol lång ifrån vanlig dricksprit.

Citat från en googling:

Glykol är en söt, färglös, vattenlöslig, trögflytande och giftig vätska. Den används bl.a. för att framställa polyesterfibrer, kylmedel och även som frostskyddsvätska i motorer. Glykol används flitigt inom flygbranschen där den håller vingarna isfria på vintern.

Glykol är som etanol fast med två OH-grupper istället för en. Det är en OH-förening bunden till två stycken kolatomer. Den kan kallas för etandiol och man kan genom det namnet höra hur glykol är uppbyggd:

Etan står för att två kolatomer har en enkelbindning mellan sig,

di står för två och -ol står för OH-förening.

Etandiol har alltså två kolatomer och två OH-föreningar och då blir formeln C2H4(OH)2.

Glykol medför en lägre fryspunkt och kan därför blandas i bilarnas kylarvatten för att inte kylaren ska frysa sönder.

Glykol är mycket giftigt och det räcker att dricka små mängder för att döda en människa. De luktfria ångorna är även de giftiga.

Kokpunkt: ca 197°c

Fryspunkt: ca -17°c

Observera den höga kokpunkten som är bra att känna till om man t.ex skulle vilja köra en motor riktigt varmt utan att koka. Den  relativt höga fryspunkten  blir lägre när den blandas med vatten.

Jag blåser också ur slangar och pumpar men har glömt bort expansionskärlet som gör att pumpen inte behöver starta så ofta. Den har klarat sig ändå då den inte varit helt fylld med vatten.

VV-beredaren klarar sig också om den inte är sprängfylld. Lite övertryck av luft så blåser snart det mesta vatten ut genom säkerhetsventilen som brukar användas till evakuering.

Bra att upprätta en checklista så man inte glömmer nån detalj.

T.ex glömde jag att lätta på locket till saltvattenpumpen på dieselmotorn. Då blir det kvar vatten där under vintern och pumphuset kan frysa sönder. Det klarade sig ändå den gångna vintern. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi brukar städa ur båten på hösten med en grovdamsugare (våt sug) som även får städa ur vattensystemet genom den tömmningsslang som fins monterad i systemet.

Värt att notera är att det tomma  systemet brukar innehålla ca 40l vatten.

Duchmunstycket brukar vi av tradition glömma att demontera, så det brukar läcka på våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom någon vansinnigt förespråkat glykol i vattentanken vill jag bara repetera det viktigaste ur Forgus31s svar
Glykol är mycket giftigt och det räcker att dricka små mängder för att döda en människa. Innan dess pajjar njurarna. INGET GLYKOL I DRICKSVATTENSYSTEMET!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och som sagt.

Ett tomt system kan innehålla 40l 50%ig lösning!

Ett glas vatten någon??????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är skillnad på glykol och glykol!

Saxat från nätet

Propylenglykol (1,2-propandiol, CH2OHCHOHCH3) med E-nummer E 1520.

Propylenglykol har samma frysskyddsegenskaper som glykol och kan ersätta glykol som frostskyddsmedel i bilar.

Används i stor utsträckning i mediciner, kosmetika och matvaror.

Används i spritessenser som lösningsmedel.

Används i snus som fuktbevarande ämne.

I industriella bakverk används ofta aromämnen lösta i propylenglykol - eftersom det är fuktbevarande förhindrar det också att bakverken torkar.

Då propylenglykol bryts ned i kroppen bildas pyrovat och laktat.

Dessa metaboliter finns naturligt i kroppen och utgör ingen risk mot hälsan.

De bryts senare ned till koldioxid och vatten.

Giftighet

För hudkrämer med propylenglykol som verksamt ämne ges rekommendationen att inte smörja in det på bröstvårtorna när man ammar, för att inte i onödan exponera barnet.

FAO/WHO bedömer 25 mg per kilo kroppsvikt och dag (alltså ett par gram för en person på 80 kilo) som acceptabelt maxintag.

Akut giftigt för en vuxen person blir det först om man häller i sig över en liter.

Läs mer här: http://www.shenet.se/ravaror/propylenglykol.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Du skrev att du bara fick ut lite vatten.

Trolig orsak är att du inte tagit ut luftskruven, vilket innebär att vattnet hänger kvar pga vakum.

Normalt är alltid hela varmvattenberedaren fylld med vatten (15-20 lit.)

och mer eller mindre allt vattnet rinner ut via ventilen.

Det det gäller andra vattensystem i båten har jag under alla år enbart tappat ut vattnet via pumpar och aldrig haft problem med frotskador.

Obs! Gäller naturligtvis inte motorn.

Hälsningar

Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propylenglykol är visserligen mindre giftig än etylendito men inte blir den någon lysande drinkbas för det.

Undrar om inte CalleN blandar ihop glykol med spolarvätska, som verkligen innehåller sprit (om än mindre smaklig). Men spolarvätska är å andra sidan inget vidare långtidsfrysskydd då den precis som finspriten har en tendens att försvinna..:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spolarvätska innehåller i och för sig ofta etanol (dricksprit) men oftast också propanol.

Hur som helst - det är bättre att tömma systemet än att hälla nåt frysskydd i det. Själv har jag sådan (kanske onödig) respekt för etylenglykol att jag kör propylenglykol i motorn för att undvika risken att det via varmvattenberedarens värmeväxlare skulle kunna läcka till dricksvattnet.
Beredaren tömmer jag genom att öppna ventilen och alla kranar så får det sippra ut långsamt. Det tar lång tid så man kanske skulle prova med luft och övertryck?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...