Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Malarnara

Har jag gjort rätt inför förvaring?

Rekommendera Poster

Hej, har precis tagit upp min nya båt i helgen. Den kommer att stå ute i vinter och har en 115 Hk 2-takt Yamaha utombordare.

Har tankat upp fullt med bensin för att undvika kondens mm.

Har tömt ur växelhusoljan som såg fin ut och lämnat skruvhålen utan skruvar så att ev. rest olja och vatten rinner ut.

Har lossat samtliga tändstift och sprutan in ca 1 halvburk konserveringsolja (sprayburk). Tryckt 2 ggr mkt kort (2 x 3 sek) på startknappen så att det bör ha körts runt i motorn. Detta gjordes efter upptagning.

Ställt motorn i lodrätt läge för avrinning.

Tagit ut bägge batterierna.

Tagit ut dynor mm.

Öppnat alla luckor.

Tagit ur bottenpluggen och lämnat borta för avrinning av vatten.

Lutat båten något bakåt för avrinning av ev. smältvatten senare.

Tvättat hela båten med schampo. Ser som ny ut efter det. Var får man tag i Y-10 som alla pratar om? Fanns ej på välsorterade bensinmacken.

Låst trailern ordentligt, skruvat av hjul.

Frågan är nu vad har jag missat? Något mer som borde göras innan jag täcker? Borde jag göra något mer på motorn framförallt? Hade ett motorhaveri förra våren (misskötte den en del) så är livrädd för det. Den nya är en 05:a som körts för första säsongen. Mycket tacksam för bra konkreta tips, framförallt på sådant som känns väsentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg. Har t ex inte spolat ren motorn med spolmuff el liknande. Hur viktigt är det? Motorn är körd ca 20 timmar i Mälaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag skulle rekommendera att du spolar ren den med sötvatten om du haft den i saltvatten i sommar. Risken är annars att tex. termostaten fastnar och det är aldrig fel att skölja ut saltrester som kan orsaka onödig korrosion.

Konserveringsoljan ska enligt mej sugas in i motorn under gång så att man får en extra oljefilm på alla lager. Om man sprayar i cylinderloppet får man inte in oljan dit den behövs mest.

Fyll också i ny olja i växelhuset, ingen fördel att lämna det tomt över vintern, snarare en nackdel då det kan komma in skit.

/Jan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg nu att du kört i mälaren vilket jag glömde nyss och då behövs väl knappast sköljning. Å andra sidan bör du suga in konserveringsoljan under gång och då blir den sköljd ändå.

/Jan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har gjort en bra konservering - låt grejorna stå till nästa sommar och strunta i spolningen.

Dock - till nästa år så kan jag rekommendera att du kör förgasaren tom på bensin genom att köra motorn utan ansluten bränsleslang, när den börjar hosta - spraya konserveringsspray direkt i förgasaren tills motorn stannar. Det finns annars en risk att bensinen kleggar ihop sig i förgasaren och att motorn blir svårstartad och tjurig i vår. Det brukar dock ordna upp sig när man kört en stund och klegget lösts upp av fräsch bensin. Alternativet är att tömma förgasarna manuellt.

De flesta motorer står över vintrarna utan konserveringsspray, insug, förgasare, cylinderväggar klarar sig bra över en så kort period som en vinter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra synpunkter. Såg att motoroljan börjar ta slut. Är det någon fördel att fylla på redan nu i höst? Alltså tappar en liten mängd olja kvalité lättare än om jag fyller på några liter? Kanske en dum fråga men frågar man inte så...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som skrevs tidigare du ska inte lämna växelhuset tomt på olja över vintern.

Kan bli rostangrepp på inre delar när du lämnar det öppet för syre och kondens. Fyll upp med ny olja och anv. nya packningar på pluggarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...