Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Fyrtel

Limpor, Knän och klädsel Sea Ray 250 SD..

Rekommendera Poster

Hej !

Jag blir nog med min första Sea ray 250 sundancer i helgen..

Båten är från -96 med en mercruiser 5,7l.. bravo och duopropp.Sjövattenkyld. Enl ägaren har den aldig varit saltvattenkörd och båten verkar vara i ok skick.. Bör man byta limpor ändå? eller kan jag vara lugn? Vad är bäst före datum på motorer som är körda i sötvatten?

 

Funderar på att sätta sötvattenkylning på den då jag skall köra i Sthlm skärgård då för att slippa oväntade haverier med kylning och limpor.Eller är jag helt ute och cyklar?

Klädseln har sprickor och ser inte så bra ut på däck.

Finns det någon som har tips på en bra tapetserare omklädningsfirma i sthlm,s området eller mälaren som kan klä om alla dynor på däck,.. Priset bör väl vara ca 15 till 20 tusen eller?

 

Tack på förhand..

// P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska montera bort limor och knän för att se om anläggningsytorna och kanalerna ser OK ut , skall vara helt plana ytor och inga porer !!!

Om det är OK , köp nya packningar och montera tillbaka .

det är busenkelt , man kan inte göra fel ... så testa gärna !

Om du köper nytt ..räkna med ca 8-9 tusen för limpor å knän..

 KÖP INTE UDDAMÄRKEN !!!!!!  ( kina å sånt skit)

 

Du ska INTE montera sötvattenkylning på en sån gammal motor !!!!!!!!!!!!

 

Dynor .. vid Solvalla travbana finns Auto caey (lite osäker på stavningen ) gubben fixar allt från båtar till bilar m.m ..kanon !!!!

 

Billig ...nja , men klart värt det fina jobbet han gör .

 

 

kostar å ha båt ...

 

/JCC

 

post-11345-1394235239,6784_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Var också ute efter en sådan och kollade runt på 4-5 st, bla en med trasiga dynor, så jag ringde o kollade pris på omkl. av samtliga dynor till origskick.

 

Prisuppgifterna jag fick var mellan 15-30 000 kr, med andra ord räknande jag med minst 20-25 000:- för ett bra jobb, men nu blev det inte den båten då den blev för dyr totalt sett (fanns ej heller 220 V landström mm).

 

Att montera slutet system på en sötvattenkörd motor borde väl vara helt i sin ordning, annat med en saltvattenskörd vad jag fattat som (om denna ej är i mkt bra skick invändigt).

 

Får man fråga var den finns (om jag kanske kollat på den)?

 

Senast ändrad av Dykarn | 08 oktober 2007 | 01:37

 

Senast ändrad av Dykarn | 08 oktober 2007 | 02:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke och tack för hjälpen..!! det e så svårt att hitta det rätta tycker jag..

Båten e från Örebro och

http://www.annonsborsen.se/baatar-3/sea-ray-250-354927.html

 

Vet inte om det verkar bra.. måste man byta limpor och knän, klä om den på däck e man ju lätt uppe i 50.000:- å då kanske man skall kolla på en 240 från 00 för ca 20.000 till och få något bättre med mindre fix..

(finns en 240 från -00 i Borlänge för 365.00:- .. Blocket..13 september.

Känns lite taskigt att hänga ut annonser här.. men va fanken jag blir så trött på allt oseriöst skit som jag stött på .. få fina och bra object faktiskt.

 

Hade du kolla på denna?

// P

 

 

Senast ändrad av Fyrtel | 08 oktober 2007 | 09:49

 

Senast ändrad av Fyrtel | 08 oktober 2007 | 09:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Båten är 10 år gammal, säkerligen importerad från USA (i och med att den har AC) och har nog därigenom säkerligen gått i saltvatten och då varit med om minst ett byte av limpor och knän. Dvs det är omöjligt att svara på skicket, dom kan vara helt slut eller hålla många år till.

Du kan byta limpor och knän själv till en kostnad av ca 5000 kr när dom går sönder, dvs om allt annat är bra på båten så köp den, tanka, åk och var glad. Montering av sötvattenskylning och nya limpor och knän i förebyggande syfte låter dyrt och väl ambitiöst. Däremot är det viktigt att du känner på limpor och knän så att dom inte är varma när du provkör, då är det definivt dax att byta (och dessutom vara lite orolig för ev övertempskador på motorn).

Om du har möjlighet - ta ett kompressionsprov på motorn.

Lycka till med båtköpet - den ser fin ut!

 

PS: Den båten med den motorn gör inte mer än 34-35 knop (om motorn är i bra skick samt med solen och vinden i ryggen) - ägaren har nog blandat ihop knop och mph...

 

 

Senast ändrad av Patrik_ | 08 oktober 2007 | 13:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag talade med säljaren innan.. Jag ska nog ta en sväng till Örebro..

Enligt honom är aldrig limpor och knän bytta då båten gått i sötvatten och varit förvarad på marina, han jobbar själv med bilar och båtar och låter hemskt kunnig..Då kanske det e dax i alla fall..?? eller ??

Men man e ju ändå osäker,, om den e så jäkla bra, varför har ingen köpt den tidigare.. har ju varit ute sen Augusti..

 

En osäkert säker som vet vad han vill ha...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Låter lite märkligt att de aldrig skulle vara bytta. Men visst om han säger det så, då kan du ju mycket lättare pruta av på priset för nya limpor och knän. Det gjorde jag när jag köpte min båt, då säljaren inte visste säkert ålder och så vidare på dessa. Provkör, kolla så temperaturen ligger still där den ska vara. Har du problem med kylningen kan temperaturen rusa iväg vid fullt pådrag eller i värsta fall ännu tidigare.

 

För att undvika att bli lurad av en snackare så skulle jag bett om att få se papper på att den varit varvsskött och förvarad inomhus.

 

 

 

Senast ändrad av Spax | 08 oktober 2007 | 17:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck !

 

Man byter limpor och knän INNAN något händer /går sönder !!!!!!!!!!!!!

 

Limpor å knän är det mest skänsliga delen på motorn, varför ??

JO .. om det börjar läcka in vatten bakvägen i till motorn så kommar man att få ÄNNU värre fel som, vatten i oljan ,ventiler som rostar och blir då otäta ..mm mm  mm !! 

 

-NÄR ÄR EN LIMPA ELLER KNÄ TRASIGT ? 

(jo ,när det finns vatten i motor å då är det försent )

Så jävla klassiskt att vänta till det pajjar  och får då 4 gånger så mycke problem och kostnader där efter .

 

KAN VI TA DÖ PÅ DESSA OLIKA UPPFATTNINGAR NU !

 

Va smart nu !

 

 

post-11345-1394235240,0792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å så en till ...

 

Blir knäna onormalt varma , så att du inte klarar att hålla handen direkt på knät , är det det ett bevis på att impellern inte skickar in kylvattnet i rätt mängd . Testet görs med fördel när motor bara har gått på tomgång , kylningen skall räcka även då.

tempmätaren brukar också indikera i detta fall en temphöjning bara vid tomgång .Kör man iväg sedan så brukar tempen gå ner till det normala.

Även detta en klassikt litet fel , men lätt å fixa! Byt impeller!

 

SÖTVATTENKYLNING !  problemet med ett eftermontera en sådan på en EJ NY MOTOR  är att det finns rostflagor i motorn som fastnar i dom små kylkanalerna i sötvattenkylningen , effekten blir sämre/dålig kylning och motorn går varm !  Å det vill vi INTE !!!!!!!!!!

 

-Inga fler dåliga tips , tack !

 

JCC

post-11345-1394235240,1025_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad många tips och fix.. Om det blir denna båt kanske jag plockar ner Knän och limpor och kollar .. och i såfall lägger en 10:a på att byta.

Kan vara en skön garanti när solen lyser och har 25 knop på mätaren och 12% i blodet..

Händer något kan man ju utesluta kylningen ..

Som nybörjare med denna båt finns det nog mycket annat att tänka på...

 

Finns det några andra stora fel jag kan kolla upp som kan kosta skjortan?

Utan att riva hela motorn..?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite pris tänk ....

 

-Se till att du får båten i en prisnivå där du själv tycker att en 20-30 tusen finns kvar till renoveringen .Då kan man lätt uppdatera..

limpor

knän

impeller

bälgar

tändstift

oljor i motor å drev

osv....  sen ska de vara klart att åka !

 

Lycka till JCC

( finns flera SR 250 DA på Blocket ..har du titta på dom )

 PS . skulle nog undvika Bravo3 duopropp , kostar MASSOR om det pajjar,   Bravo1 och 2 är bättra i såfall DS

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 09 oktober 2007 | 18:13

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 09 oktober 2007 | 18:18

post-11345-1394235240,2627_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om det mesta av ovanstående, utom att du ska undvika Bravo 3... Det är ett av de bästa dreven, inte minst i och med att du slipper ormning i låg fart. Naturligtvis ska skicket vara bra (mjuka växlingar, fräsch olja, inga läckage, inga missljud), men jag skulle gladeligen byta vårt Alpha Gen II mot ett Bravo 3.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

allt är bra så länge det är helt , det var därför jag skrev

 NÄR DET PAJJAR !!!!!!!!!!!!!!!!

 

Frågor på de?

 

 

//JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att slippa ormning i låg fart så kör man ner trimplanen i botten.

 

Så lätt var det , ( om man nu har trimplan..hehehe)

 

 

Mycke ni får lära Er nu ...hahahaha

 

JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst har man trimplan... De få gånger som jag har haft dom helt nerfällda i låg fart har jag aldrig tänkt på att det skulle påverka ormningen. Det måste provas i vår (nu är tyvärr båten landad)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrik till om du är ute efter limpor jag säljer aluminium limpor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpor i aluminium... Jag tar gärna kontakt när det blir dax..

Har nu även en Europe på g.. asså en Sea Ray SD 250 1996 med blå rand på fribord.hade först aldrig sett det ,,men gillar det nog ganska mycket.....en svensk och inte amerikan som 90% av alla är....

skall försöka få in en bild på den med...

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjena igen

 

Sorry för det sena svaret, har haft lite fullt upp...

 

Ja, den båten har jag kollat på.

 

Tyckte faktiskt den var fin i skicket, hade några små lagningar i gelcoaten, men de syndes knappt.

Däremot behövde som sagt hela yttre dynsatsen kläs om vilket jag kollat upp priset på = ca 20-30 000 kr för ett bra jobb motsvarande orig enligt uppgift.

 

Den hade ej 220 V landström, vilket innebär omvandlare (rejäl) 3-5000:- arbetet att installera den lite mer pengar för 220 V uttag inuti med kablage osv (om man som jag vill ha det).

 

för extra utanpåliggande badplattform om man vill ha det, men är samtidigt i vägen för att se/komma åt drevet ute till sjöss (vid problem).

 


Båten var mkt fin inuti samt verkade välskött i övrigt (upputsad), men för att få den i färdigt skick tillkom en hel del i pengar o arbete vilket summerat hamnade på ungefär samma pengar som en redan färdig tyckte jag, och då har jag ej provkört den.

 


Var o kollade på en kanonfin 97:a i sthlm (såld nu) som verkligen var välvårdad samt utrustad - nytt kapell mm, men hade lite för mkt utrustning för mig (att betala för) så priset blev kring 340-350 000, dock mer värd än denna kan jag tycka för nästan samma pengar efter allt.

 

Maila mig om du vill veta mer vad jag fick fram om båt, pris mm.

Har själv köpt en lite större sd med mer utrymmen o snyggare design :).


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Jocke där med prisnivån, men tänk också på att Bravo 3 dreven är effektivare med duopropp (2 motroterande prop på samma drev) med högre fart på båten, stabilare gång mm (knappt någon ormning utan trimplan).

 

Köper man på hösten skall man ej betala för det man måste fixa, utan tvärtom få betalt för det samt för uteblivna räntor på sina pengar, kostnader för vinterförvaring mm.

 

På våren är det ju en helt annan båtköpshysteri , med fler att slåss om de fina båtarna med vid köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

duo är absolut ej snabbare en sp! men övrigt mycket bättre-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...