ulfa 2 Postad 7 Oktober , 2007 http://www.fordonscompaniet.se/display_car.php?id=126 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 7 Oktober , 2007 Skulle vara kul att dra igång en sådan i hamnen. Låter antagligen som en helikopter som startar upp. Synd att turbinmototer sörplar i sig enorma mängder bränsle, annars hade det varit perfekt i båtar, - tar extremt liten plats i förhållande till effekten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gutterslut 0 Postad 7 Oktober , 2007 Hur fan!? Hur funkar det? Kan nån förklara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 8 Oktober , 2007 Vanlig gasturbin som tex satt i stridsvagn S. Turbinen är försedd med växellåda som minskar varvtalet till samma som en vanig kolvmotor. Köp en lös och hiva i din båt. http://www.blocket.se/vi/12231218.htm?ca=22_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 8 Oktober , 2007 Ser ut att vara ett Alpha-drev. Undrar hur länge det håller med 480 hästar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gutterslut 0 Postad 8 Oktober , 2007 Jävlar, det skulle va nåt! Men hur driftsäker/bränsleekonomisk är en sån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30360395 0 Postad 8 Oktober , 2007 gasturbiner är synnerligen driftssäkra, men ställer å andra sidan mycket höga krav på toleranser i lager etc. gasturbiner används mycket bland dem som ägnar sig åt offshore-racing. Gå in på You Tube och sök på NorTech tex;) Verkningsgraden är tämligen risig. Många större båtar (passagerarfartyg etc) använder också gasturbiner. För dessa kan det dock tom. vara en nackdel ur stabilitetssynpunkt eftersom en diselmotor väger 10-20 ggr så mycket vid en viss effekt, den vikten får du kompensera för... gasturbiner är också bra på så vis att de från kall start kan uppnå full effekt på mycket kort tid. de är därför populära som reservkraftverk i större skala. de största gasturbinerna har jag för mig finns på en reservkraftsanläggning i Frankrike och genererar uppemot 150 Mw. Gasturbinens funktion är mycket enkel; genom förbränning av lämpligt bränsle får du en värme, och expansion hos de varma gaserna. denna rörelse fångas upp av turbinhjul, i andra änden av axeln som turbinen är fästad vid kan du ansluta lämplig applikation. Du kan också ha flera steg i din gasturbin. En annan fördel är att gasturbiner inte är så petiga med kvaliteten på bränslet. För att höja verkningsgraden på gasturbiner använder man i större applikationer ångregeneratorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Oktober , 2007 vill man ha lite större så fanns torpedarna med gasturbin samt kameva propellrar. Torpedbåtar av Norrköpingklassen 43,6 x 7,1 x 2,4 m. 190 ton. 3 st Rolls-Royce Proteus gasturbiner på sammanlagt 12 750 hkr. 40 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gutterslut 0 Postad 8 Oktober , 2007 Shit, låter väldigt intressant! Hoppas jag stöter på någon irl! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 8 Oktober , 2007 HMS Norrköping åkte jag med några gånger. Var rätt häftigt när den startade upp motorerna -- stora eldslågor slog ut från avgasrören som kanske var en meter i diameter. I full fart kunde den stanna på 1 1/2 båtlängd genom att vrida propellerbladen. Det kändes som om en jätte högg tag i båten. Undrar hur fort den skulle gått utan robotar, torpeder och annat skrot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 9 Oktober , 2007 kolla in projekten på www.turbinemarine.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gutterslut 0 Postad 9 Oktober , 2007 Sidan funkar inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 10 Oktober , 2007 Funkar bra för mig turbinemarine.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser