Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
ulfa

18.000 varv på tomgång....

Rekommendera Poster


Skulle vara kul att dra igång en sådan i hamnen. Låter antagligen som en helikopter som startar upp. Synd att turbinmototer sörplar i sig enorma mängder bränsle, annars hade det varit perfekt i båtar, - tar extremt liten plats i förhållande till effekten.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ser ut att vara ett Alpha-drev. Undrar hur länge det håller med 480 hästar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gasturbiner är synnerligen driftssäkra, men ställer å andra sidan mycket höga krav på toleranser i lager etc. gasturbiner används mycket bland dem som ägnar sig åt offshore-racing. Gå in på You Tube och sök på NorTech tex;)

Verkningsgraden är tämligen risig. Många större båtar (passagerarfartyg etc) använder också gasturbiner. För dessa kan det dock tom. vara en nackdel ur stabilitetssynpunkt eftersom en diselmotor väger 10-20 ggr så mycket vid en viss effekt, den vikten får du kompensera för...

gasturbiner är också bra på så vis att de från kall start kan uppnå full effekt på mycket kort tid. de är därför populära som reservkraftverk i större skala. de största gasturbinerna har jag för mig finns på en reservkraftsanläggning i Frankrike och genererar uppemot 150 Mw.

Gasturbinens funktion är mycket enkel; genom förbränning av lämpligt bränsle får du en värme, och expansion hos de varma gaserna. denna rörelse fångas upp av turbinhjul, i andra änden av axeln som turbinen är fästad vid kan du ansluta lämplig applikation. Du kan också ha flera steg i din gasturbin.

En annan fördel är att gasturbiner inte är så petiga med kvaliteten på bränslet.

För att höja verkningsgraden på gasturbiner använder man i större applikationer ångregeneratorer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


vill man ha lite större så fanns torpedarna med gasturbin samt kameva propellrar.

 

Torpedbåtar av Norrköpingklassen 43,6 x 7,1 x 2,4 m. 190 ton.

3 st Rolls-Royce Proteus gasturbiner på sammanlagt 12 750 hkr. 40 knop


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HMS Norrköping åkte jag med några gånger. Var rätt häftigt när den startade upp motorerna -- stora eldslågor slog ut från avgasrören som kanske var en meter i diameter. I full fart kunde den stanna på 1 1/2 båtlängd genom att vrida propellerbladen. Det kändes som om en jätte högg tag i båten. Undrar hur fort den skulle gått utan robotar, torpeder och annat skrot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...