Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Byggnads

Gennacker segling

Rekommendera Poster

Jag kommer att ensam segla en stor del under 2008 och har tänkt att köpa en gennacker. Segelmakaren föreslog en på rulle istället som jag trodde en strumpa. Jag vill kunna hantera upp och nedtagning från sittbrunnen, går det även med strumpa?? Är här någon av läsarna som kan ge mig ett råd samt hur de ev har löst det.

Carpe Diem  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i en process att köpa båt och jag tänker mig 2 gennakrar och en spinnaker.

En vanlig gennaker utan rulle/strumpa (läns?)

En gennaker på rulle (slör?)

En spinnaker utan strumpa/rulle

Jag hoppas köpa en båt med peke men även rigga den för spinnaker därav dessa segel.

Nu till frågan:

Jag skulle också välja rulle, jag har tyvärr aldrig testat men jag har haft och seglat båtar med strumpa och tycker det ibland är bökigt.

Ett problem är att du inte ser hur högt du hissat gennakern innan du vecklar ut den. (Kan dock lösar med att markera fallet) Om man hissar upp strumpan så att gennakern fyller om man sedan topphissar gennakern kan det bli svårt att få ned strumpan.

Ett annat problem kan vara att få upp själva strumpan och få ut gennakern.

Detta händer oftast då gennakern legat nedstuvad och flyttats runt och knölat till sig.

Jag har tex fått gått upp på däck kl 0200 halvvägs hem från Gotland för att själv ta ned en gennaker på drygt 100m2 på vanligt sätt i nära 10m/s. Detta pga av att strumpan inte gick att få ned! En kompis var vaken och styrde men man är ändå inte så kaxig. Trillar man i så är man borta, så enkelt är det...

Vinden gick från behagliga 5-6m/s och vi hade full stor och gennaker till ett 30graders motvrid och 10-12 m/s på några minuter. Efter nedtagning revade vi storen (2rev) och satte focken.

Oftast funkar det men det händer då och då att man får stå framme på fördäck och slita och dra för att få ur seglet ur strumpan. Oftast krånglar det om det blåser lite mer än vanligt såklart men då om nån gång är det viktigt att det funkar.

Detta är mina erfarenheter från två olika gennakrar och olika strumpor.

Så skall du vara själv skulle jag rekommendera rulle!

Ett problem är väl att man får skära den mer som en slörgennaker och att den inte funkar så bra på läns men då får man väl gippa lite...

Andra har säkert andra erfarenheter än jag men detta är mina och det händer ALLTID när man är endast 2 pers och det blåser...

Är man många och lagom vind funkar det ALLTID, konstigt???

Lycka till / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag kör själv med strumpa vilket innebär att du måste lämna sittbrunnen då du skall koppla den i peke och skot. Jag har aldrig sett någon lösning på hur du kombinerar strumpa och permanent montering.

Rulle är mig veterligen enda lösningen.

Dock är gennakern riktigt trevlig att använda vid fåhandssegling. I går stod min 12-åriga dotter och styrde medan jag trimmade och vi forsade fram i som mest 8-9 knop i en slör. Jag hade aldrig satt en spinnaker med mindre att vi var fler kunniga ombord men gennakern använder jag verkligen, även vid familjesegling!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rulle, det är det enklaste. Går även att tillverka själv. Varför inte gå in och kolla på hur det ser ut? http://www.bahnhofbredband.se/~wb067400/spinnrulle.htm

Så här ser det ut när det används.

Och allt går att sköta från sittbrunnen.

Praktiskt när man är ensam.

/Stickan

Senast ändrad av stickanh | 14 oktober 2007 | 18:53

post-14058-1394235242,8822_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en gennacker variant sk reacher som är en magert skuren gennacker monterad på en Bartelrulle. Fungerar utmärkt. Kolla på www.lundhs.se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...