Byggnads 2 Postad 7 Oktober , 2007 Vad använder ni för frostskydd i toalettstolen, jag har använt mig av glykol men har blivat varnad för detta eftersom det skulle fördärva packningarna. Tacksam för hjälp innan vintern kommer. Carpe Diem Senast ändrad av Byggnads | 07 oktober 2007 | 19:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 7 Oktober , 2007 Nu vet inte jag hur alla toaletters packningar är, men själv har jag aldrig råkat ut för att det har börjat läcka om en toalett pga glykolvatten. Är det någon här på forumet som har råkat ut för att det har uppstått skador pga av glykol? Det skall inte vara att man hört, utan man skall ha sett. Det enda materilat som jag vet kan ta skada av glykol är aluminium. Där skall speciell glykol användas. Kan det vara så att de som haft problem också har haft en toalett med aluminiumdelar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 7 Oktober , 2007 Använder inget frostskydd, tömmer bort huvuddelen av vattnet! Har svårt att se att man överhuvud taget kan få en frysskada på en båt-toalett även om man inte gör nåt alls utom tömmer pumpen som vanligt (stäng tilloppet, pumpa torrt). Det lilla restvatten som finns i en toalett, även om det fryser till solid is lär väl inte spränga något då det finns utrymme både före/över och efter/under för isen att expandera fritt. Känner någon någon som fått en frysskada ? Bilden är tagen 2006-03-18, visar toaletten i min tidigare gamla snipa efter att båten legat halvsänkt i 3 månader (20 cm is i hela båten)..toaletten fungerar perfekt efter att isen smält Senast ändrad av Gunnar_ | 07 oktober 2007 | 23:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Oktober , 2007 En klassiker är att fyllapå med 1 liter vanlig matolja .. fryser INTE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Oktober , 2007 Pumpa torrt, dom dropparna som finns kvar påverkar ingenting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 75 Postad 8 Oktober , 2007 Undvik glykol. Jag fyllde på lite glykollösning förra hösten i min då 2 månader gamla Jabsco och i våras orkade inte backventilen hålla tätt längre, det kom tillbaka från tanken ner in toan. I båttillbehörsaffären undrade dom just ifall jag använt glykol, vilket jag inte kunde neka till. Med ny backventil funkade allt igen. I år försöker jag pumpa så torrt det går och kanske toppar med lite matolja på slutet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 8 Oktober , 2007 Gunnars underbara bild bevisar att många av oss oroar oss i onödan för frysning av toaletter!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 8 Oktober , 2007 Har inte haft några problem pga glykolen , men när jag monterade ner pumpen i vintras var övre delen på pumpen fyld med is, dock inga skador. Kommer dock att lossa skruvarna i år för att släppa ut det rena sjövattnet som står i pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 8 Oktober , 2007 Jag har också hört att man inte ska använda glykol. Men när man läser på Jabscos websida så säger dom: CAUTION: The use of anti-freeze is NOT RECOMMENDED, as it is impossible to ensure that it penetrates the complete toilet system. If, for any reason, anti-freeze is used it MUST be glycol based. Länk för källinformation. Sidan 6, punkt 3. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 8 Oktober , 2007 jag anväder glykol 50%. Aldrig några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 9 Oktober , 2007 Köpte för ett antal år sedan en Albin 25 där man använt glykol i toaletten. Plaströren hade tagit skada och blivit veckade och på väg att lösas upp i krökarna. Använder själv aldrig någonting - pumpar torrt och slår sedan i ett par deciliter matolja och drar ett tag (för att smörja packningar). Fungerar fint för mig. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 9 Oktober , 2007 Har använt vanlig färdigblandad spolarvätska sedan 80 talet någon gång. Har aldrig haft frostskador på toan. Slår i 1 liter och pumpar ut det. Sedan är det klart. Men visst, tror säkert att både glykol och ta isär för att göra helt torrt är lika bra. Men mitt sätt är enkelt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 9 Oktober , 2007 Eftersom vittnen söktes; jag har fått en toa sönderfrusen. Det var lite vatten kvar i botten på skålen (egentligen i plaströret mellan skålen och pumpen) och plaströret frös sönder i ena gaveln. Minimala sprickor som var hart när omöliga att hitta, jag var övertygad om att packningen var paj och plockade ner toan ett antal gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 10 Oktober , 2007 En liten varning för spolarvätska som är mycket brandfarlig!!! (men fryser gör den ju inte) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 10 Oktober , 2007 Gör samma sak sedan några år, med skillnaden att jag lossar spolvattenslangen från genomförning och pumpar in spolarvätskan. Inge problem. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 10 Oktober , 2007 Både i denna diskussionstråd och i tråden som hanterar tömning av varmvattenberedare finns det många som hävdar att lite vatten kvar spelar ingen roll - om det är öppet i någon av ändarna så vattnet kan expandera vid frysning. Nog är väl det fel - jag kan lova att min varmvattenberedare endast hade vatten till 1/3-del - ändå frös den sönder. Vatten utvidgar sig på ALLA håll vid frysning. Det är det som är det jävliga. Likaså alltså med toaletten - oavsett om rörändarna är öppna och vatten står i en lågpunkt kan det frysa sönder. Sätt in ett glas vatten i frysen och kolla - trots att vattnet kan expandera uppåt spränger det glaset. Eller har jag fel? Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 10 Oktober , 2007 Pumpa torrt och töm/dränera vattenlås etc. Har aldrig haft problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 10 Oktober , 2007 @CarlAxel: Sätt in ett glas vatten i frysen och kolla - trots att vattnet kan expandera uppåt spränger det glaset. Eller har jag fel? Har du provat själv ? Kolla hur iskubslådan i din frys funkar, sprängs den eller blir iskuben högre än vattnet var ursprungligen ? nåja, klockan 20:00 i dag 2007-10-10 tog jag din fråga ad notam och satte in i frysen 2 stycken aluminiumburkar: En till brädden med vatten fylld CocaCola 33cl. En med vatten halvfylld 50 cl Norrlands Guld. Valet av kärl var enkelt, det var vad hade hemma just då (egentligen hade kag tänkt använda engångs-plastglas men hade inga hemma just nu). En dryckesburk av aluminium är ju extremt tunnväggig == ohyggligt mycket klenare än det material kärlen vi diskuterar består av, så klarar dryckesburken trycket från den internt bildade isen så klarar väl alla andra material det också ? Hur det gick får vi se imorgon..men så här långt (nästan 3 timmar senare i minus 27 grader) så är burkarnas inehåll solid is men burkarna har klarat sig fint. Den *fulla* har givetvis spillt is ut i öppningen men är i övrigt intakt, den halvfulla ölburken är naturligtvis också helt intakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ralle-O 0 Postad 11 Oktober , 2007 Då är det ju jävlit konstigt att mina regnmätare i plast spricker varje vinter, jag glömmer hela tiden att ta in dessa och får köpa nya varje vår. Likadant är det med hinkar, plastbackar, div. leksaker, vattenkannor mm. som glöms ute under vintern, dessa är i regel spruckna när våren kommer om de legat så att vatten hålls kvar. Jag har allti haft för mig att det är kylan som gjort att vattnet frusit, expanderat och spräckt dessa öppna kärl, men naturligtvis inser jag nu att det är fel. Troligen är det illvilliga människor som varit och sparkat sönder alla dessa ting. Förbannade vandaler! Ang. trådfrågan har jag alltid använt glykol som frostskydd i toan, jag har inte haft problem med varken frostsprängningar eller andra defekter i systemet med denna behandling. Senast ändrad av Ralle-O | 11 oktober 2007 | 09:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst -Bill- Postad 11 Oktober , 2007 Den toan frös inte sönder av samma anledning som utombordare inte fryser sönder nedsänkta i vatten över vintern, nämligen att det blir samma tryck utifrån som inifrån. Men visst, de som vill kan ju fylla hela toautrymmet med vatten, likt bilden, för att undvika sönderfrysning så kan man väl göra det, men då bör nog nästan hela båten sänkas ner i vattnet, som han berättar i texten, och det är nog mer arbetsamt och kostsamt än att slå på en lagom skvätt glykol. Senast ändrad av -Bill- | 11 oktober 2007 | 22:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 11 Oktober , 2007 Tråden kanske har spårat ut något, men. Iskubslådan har sluttande sidor(om den är av plast) så att den expanderande isen ska lyftas uppåt (samma sak händer med en en båt som fryser fast i isen, den lyfts) Aluminium brukar klara expansionen ganska bra, men burkarna brukar bli lite runda (aluminiumen deformeras) Har du vatten stående i någon del av systemet där inte isen kan expandera och materialet är så stumt att det inte kan ta upp rörelsen kommer det att spricka. plast/mässing är ganska spröda material när det är kallt och är därför lätta för isen att spräcka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Oktober , 2007 Nu får nog Bill förklara sig hur han tänker. Utombordarens växelhus fryser väl inte sönder om det är olja i det. Pumphuset är nog däremot i farozonen om det är nedsänkt i vatten och det fryser där. Omgivande is ger inget skydd då det har alla möjligheter att expandera och kan inte hålla emot det vatten som expanderar inuti en inneslutning. Glykol förstör vissa gummipackningar, de sväller upp. Matolja är en lisa för kärvande toaventiler så det är ett bra tips. Var beredd att byta två toaventiler som knappt gick att rubba i somras och testade då en liter matolja som pumpades ut till ventilerna och de gick lika lätt som nya. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst -Bull- Postad 11 Oktober , 2007 Det var kanske det bill försökte säga...? Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst -Bill- Postad 11 Oktober , 2007 Vad är det som ska förklaras??? Jag tror du är en gammal stofil som inte kan se sina egna brister! Varför förvaras de utombordare som ligger i sjön året om nedsänkta??? svara på det om Du kan!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 12 Oktober , 2007 Antagligen för att vattnet är varmare (har jämnare temperatur) än omgivande luft. dvs vattnet riskerar inte att bli 25grader kallt över natten. (min teori i alla fall) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst -Bull- Postad 12 Oktober , 2007 tror inte det du! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 12 Oktober , 2007 Mata inte trollen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser