Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Movinhead

Ny Båt nya frågor för mig? Bayliner2455

Rekommendera Poster

Hej alla!

Har köpt mig en större båt och då nya prylar som man inte har riktigt koll på. Här kommer frågorna. Båten är en Bayliner 2455 00a med Mercruiser 5.0

1. Drevet Alpha One årsmodel 00 vilken generation är det? Dags att byta bälgen kring drivaxel kanske? Vad händer om den går paj läcker det in vatten där då?

Nån som vet om det finns nått mekar guide att följa om man typ ska byta bälg och impeller osv?

2. Varmvatten beredare blir inte varm på nån timme nån som vart med om det?

3. Trimplan när man trycker på vänster knapp rör sig den högra kanske ska vara så? men den andra rör sig inte alls pumpen går men det händer inget vad kan vara traslet?

4. Pumpen till duschen stannar aldrig ska det inte vara automatik på den?

DEt är en johnson pump låda. Nån som trixat med en sån?

5. Bottenmålning höst eller vår?

kommer säkert mer frågor ju mer jag rotar!

mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

1. Generation 2, det läcker av bara f-n om bälgen går sönder (skall bytas med 2-3 års mellanrum). Använd sök funktionen här på forumet, finns hur många tips som helst när det gäller bälgbyte.

2. Menar du att vattnet inte blir varmt på under 1 timme så är inte det så konstigt, vet inte hur stor beredare det är men det är säkert 20 liter.

1h är helt normalt.

5. På våren.

3&4 lämnar jag till någon som vet  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trimplanens knappar är en fråga om logik och smak. Personligen föredrar jag att ha det logiskt, dvs om jag trycker neråt på höger knapp rör sig höger trimplam neråt och höjer höger sida. Det är bara att vända på knappsatsen 180° för att få det som du vill.

Bottenmålning vår - de flesta fabrikat kräver sjösättning kort efter målning. 

Drevet är med all sannolikhet gen 2. Annars är du nog lurad... men det tror jag inte. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lät beredaren stå på typ 2h fortfarande lika kalt vatten.

Är det bara brytaren på 220v panelen man slår till eller sitter det nåt bak vid beredarn?

mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för varmvattenberedare du har ?

Generell rekomendation för alla elpatronförsedda beredare är ju att stickproppen till beredaren tas ur när man inte använder den (landström och galvanisk korrosion och sånt).. kan det vara så enkelt att den inte är ansluten (jag antar att du menar att du inte får varmt vatten vid landströmsbruk) ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den står på land med tillkopplad landström.

Får krypa ner i motorutrymmet i morn.

post-18851-1394235239,6123_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla svar..

Trimplans historien var det ingen som hade varit med om?

En fråga till ang kapell. Jag har bara det främre kapellet till min båt nån som vet om man kan köpa till bara bakre delen och isåfall vart ifrån?

Även taksam på tips vart man handlar till vettiga priser till motor drev tillbehör osv. Som sagt nybörjare med sån här båt. Har bara kört aktersnurra förut. Den båten är förövrigt till salu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...