Massod 0 Postad 7 Oktober , 2007 Hej! Jag undra om någon kan detaljerad berätta hur man konserverar en Mercury 4,3 EFI inombordare. Läste nyligen att man ska ha Glykoldunken på badbryggan. Jag har förstått att ena ändan av slangen ska vara i dunken men var kopplas det andra ändan. Jag är inte så haj på motorer, men jag ska försöka att klara det. tack på förhand M.M Senast ändrad av Massod | 07 oktober 2007 | 17:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 7 Oktober , 2007 På mitt VP 280 drev så lossade jag kylslangen som går ifrån drevet in i skölden. En trekvart tums slang kanske i storlek. Stoppade in slangen ifrån glykoldunken in i den befintliga slangen på drevet och startade motorn. Resten sköter impellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 7 Oktober , 2007 Jag tror att det undrar över är att den andra änden av slangen ska kopplas till en s.k. spolmuff på drevet... Vanligen så man gör.. Sen startar man motorn..OBS endast tomgång för att inte bränna impellern i drevet... Sen beror det lite på vilken sorts kylsystem du har.. Är det sjövattenkylning måste motorn varmköras först så att termostaten öppnar alt. att man tar bort den tillfälligt.. Återkom med mer fakta så ska vi här på forumet nog kunna reda ut det åt dej... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 Oktober , 2007 Nu är det inte lika enkelt på en Mercruiser, för jag förmodar att du har ett Alpha drev, som på ett VP 280. Alpha drevet har impellern i drevet. Först av allt är motorn färskvatten kyld eller sjövatten kyld, om det är det senare måste du köra motorn varm så termostaten öppnar annars får du inte runt glykolen i motorn. Detta går att göra med spolmuff sedan när maskinen är riktigt varm så byter man snabbt från slang till en 20 liters dunk med glykolblandning som står högre än drevet sedan startas motorn igen och det vill tii att hålla koll på att den suger i sig från dunken. Dunken ska ha utloppet i botten så det blir självfall ner till spolmuffen. helst ska glykolblandningen vara varm för att undvika att termostaten stänger om det kommer kallt glykolvatten. Om man är osäker om den är öppen kan man ta bort den när man konserverar, då är man säker att glykolblandningen kommer in i motorn, vilket är superviktigt. Men innan du kör in glykolen så byt olja/filter efter varmkörningen och varmkör igen med nya oljan sedan på med glykolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 7 Oktober , 2007 Gelis och jag ser ut att ha skrivit våra svar samtidigt.. Och som du ser går det ut på samma sak.. Vill man vara ännu mer säker på att allt vatten är borta från motor och limpor så töm först ut det med de kranar som finns, SEN kör du in glykolen... Men som sagt,det beror på vilken sorts kylsystem du har.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser