iBoat 0 Postad 7 Oktober , 2007 Skäddan på mitt Alpha One Gen2 drev är avslagen sedan några år. Drev.se säljer en ersättningskädda som ska svetsas fast. Har blivit avrådd att göra detta pga värmeutvecklingen som kan skada underhuset. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30360395 0 Postad 7 Oktober , 2007 Propellerrenoveringsfirmor brukar åta sig denna typ av arbeten. Det är riktigt att du kan skada lagerlägen etc om värmeutvidgningen blir för stor, knepet är väl som ofta att vända sig till rätt gubbe. Eftersom drev.se dessutom säljer skäddorna så är väl det en intäkt för att det inte bör vara helt omöjligt att fixa. fast de säljer ju billiga ersätningsdrev också så det kanske är där skon klämmer;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 7 Oktober , 2007 Ja, det vill nog till att man hittar rätt gubbe med erfarenhet. Ska rådfråga drev.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 7 Oktober , 2007 Det går bra att svetsa på en ny fena, om inte skarven kommer alldeles intill lagerhuset. Jag vill dock understryka att det är MIG-metoden som är användbar här, eftersom värmen inte hinner breda ut sig så mycket som vid TIG-svetsning. Som vanligt kommer det väl in besserwissers som förkastar mitt 30-åriga yrkeskunnande, men det sk----er jag i, ingen av mina kunder har varit missnöjda med mina jobb. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 7 Oktober , 2007 Besserwissers finns det gott om här på MG Men du verkar veta vad du pratar om. Man har inte sån tur att du är verksam i Skåne? (Helsingborg) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 7 Oktober , 2007 Nej, tyvärr, jag HADE verksamheten i Göteborg, men är nu pensionär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 7 Oktober , 2007 Helt rätt som HenrikGBG skriver... Jag svetsar både MIG och TIG, men just på drev föredrar jag TIG trots den högre värmeutvecklingen.. Sen beror det på hur nära propelleraxelhuset skäddan är avslagen.. Jag brukar sätta gränsen vid c:a halva skäddan utan att tömma huset först... Blir lite mer jobb så klart, men samtidiigt kan man endera glädja eller göra sin kund ledsen när man berättar hur det ser ut där inne.. Oftast är det inget problem eftersom det för det mesta är överhuset som ryker av först..Klicka här Tyvärr håller inte jag heller till i närheten av dej.. Men ett tips alla fall att svetsningen är absolut inget problem.. Senast ändrad av Micke_Se | 07 oktober 2007 | 17:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Oktober , 2007 den här forum medlemmen håller väl till i dina trakter http://www.hape-metalworks.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser