Bosslady 0 Postad 7 Oktober , 2007 Var köpa förborrad Stävskena i rostfritt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Oktober , 2007 Det beror ju på var du bor. Jag hade kanske gått in till Br Niklassons i Hunnebo, köpt en lämplig rostfri skena, lånat deras pelarborrmaskin, borr och försänkare och borrat ett lämpligt antal hål. Alternativt låtit dom borra hålen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 7 Oktober , 2007 Enligt L O Norlin får man absolut inte sätta ett järn som fortsätter ned under vattenlinjen, det förstör segelegenskaperna väldeliga. Jag skulle gärna ha ett järn där till skydd mot klipphälls-skav mot långkölens framkant. Men Norlin vet säkert vad han pratar om även när det gäller en båt ritad av Harry Becker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Oktober , 2007 Håkan Kan du förklara för mig ur en rostfri skena skulle kunna försämra en båts segelegenskaper väldeliga? Minska farten med 1% eller 50%. Minska hödtagningsförmågan med 20 grader? Jag tror det är nys. Om det skulle försämra seglingsegenskaperna marginellt, vilket det nog är frågan om, vad spelar det för roll på såna båtar som vi har? Jag har läst vad Norlin skrev om rullfock. Jag tycker att hans slutsatser för min del är helt felaktiga. Jag har Genuan på rulle och kryssfocken på rulle på det fast monterade kutterstaget och det fungerar alldeles utmärkt. Nackdelen är att det är svårt att spänna upp förstagen så hårt som jag skulle vilja, men vad spelar det egentligenför roll? Jag är ingen kappseglare. När det gäller att ha skena ända ner på kölen påstod någon att man fastnar hårdare på grund med sådan monterad. Den stora nackdelen är, som jag ser det, alla hål man måste borra under vattenlinjen för att sätta fast den. När jag lägger till i naturhamna brukar jag fälla ankaret, gå in till land så att båten tar i botten, lägga maskinen på tomgång fram, hoppa iland och förtöja. Några större skador har jag aldrig fått och dessutom är de lätt att åtgärda om det skulle uppstå. Det är värre med tex bultar som sticker ut rån en brygga och som man upptäcker först när det är för sent. tommy Senast ändrad av toaen | 07 oktober 2007 | 15:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 9 Oktober , 2007 Vilket snack att en tunn list skulle påverka seglingsegenskaperna, nåväl... var och en tror på sin Guru...Men visst går det att sätta fast ett rostfritt stålband (skena) säg om 20 mm bred och 3 mm tjock utan att skruva. Böj bandet så den pasar väldigt tajt och smyger fint efter stäven och ner.Limma den sedan med epoxi lite här och var så den sitter kvar. Epoxi behöver ingen limpress! Det räcker alltså att stötta med små lister-pinnar-bräder underifrån bara bandet ligger kvar i läge. Kanske lite silvertejp medan det härdar. När det härdat så lägger du på ett/två lager med glasfiberväv och epoxi igen. Se till att den är tjock så den inte rinner för mycket.Sedan är det bara att slipa och måla och segla. Skrapar man mot någon sten/berghäll så blir det repa i glasfibern men det har ingen som helst betydelse. Man lappar den på hösten efter upptagningen och på det här viset slipper man borra hål.Så gjorde jag på min förra båt och det funkade hela tiden.Lycka tillHälsningar.Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rohed 0 Postad 9 Oktober , 2007 Erlandssons brygga säljer en klar men inte rostfri utan i aluminium tror jag. Påverkar segelegenskaperna !!!?? Skulle bra gärna vilja ha en förklaring på det. Men jag tror att det är ett missförstånd. Norlin måste ha syftat på något annat. Senast ändrad av rohed | 09 oktober 2007 | 22:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 9 Oktober , 2007 Måste man inte sätta skenan i seglen för att de ska kunna påverka segelegenskaperna?!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 10 Oktober , 2007 Ja det finns en hel del den gode Norlin säger och skriver som kan ifrågasättas. Ett annat ämne är ankring och ankarkätting där han kommer med en del påståenden och uträkningar som föga stämmer med verkligheten. Som kontruktör av både vackra och funktionella båtar skall han hedras, men som sakkunning i övrigt.... tja, en del bör nog tas med en nypa salt. Som exempelvis stävskenans fördande inverka på segelegenskaperna. Däremot kanske man kan ta sig en funderar kring nackdelarna med att ha dussintals skruvar under v.l. som är potentiella vatteninsläppare i laminatet, särskilt om skenan fått jobba och rubbats i en liten smäll. Att årligen tvingas laga ett och annat hack i glasfibern med epoxy kanske är enklare och klokare. Detta råd fick jag i alla fall av Siltalavarvet som bygger Nauticat när jag för många år sedan hade planer på en skena på min dåvarande Nauticat 33. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 10 Oktober , 2007 Med tanke på NASA-profilers krav på noggrannhet tror jag inte Norlin har fel. Jag tror han har testat och märkt en skillnad till det sämre med ett järn under stäven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 10 Oktober , 2007 Nu har jag mailat LarsOlov Norlin och bett honom kommentera stävskenan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 11 Oktober , 2007 Intressant Luffarn!Ser fram emot svaret. Om man limmar fast skenan blir det inga skruvhål.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser