Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
iBoat

Hur länge kan man köra motorn med spolmuff?

Rekommendera Poster

Ska snart vinterkonservera motorn. Vad jag har förstått ska man varmköra motorn tills termostaten öppnar och därefter fyller man i glykol. Det tar ju en stund, är det då ingen risk att drevet blir överhettat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte har någon växel i så finns det inget belastande motstånd, så nej drevet kommer inte att utveckla någon större värme.

 

Den värme som utvecklas i ett drev är direkt kopplat till den effekt som passerar genom växlarna (övre/undre vinkelväxlarna). Värmeeffekten borde bli ca 4% (grovt räknat) av den tillförda effekten från motorn. Men eftersom propellerna står stilla kan alltså ingen effekt gå genom drevet alltså ingen direkt värme.

 

Du kan ju alltid känna med en hand på drevet. Har svårt att tro att det ens blir så varmt att du inte kan hålla i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaret. Har varit nere i hamnen och fyllt i glykol. Drevet blev faktiskt varmt, men inte oroväckande varmt. Det finns ju trots allt LITE belastning även om ingen växel ligger i (pumphuset går ju alltid). Så du har säkert rätt.
 
Tack!
/Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De viktiga är att motorn kommer upp i temp ...max temp .

Det är ju då termostaten öppnas för att kunna fördela vattnet till motor .

 

( man kan påskynda det hela genom att tömma motorn på vatten INNAN man drar igång det hela )

 

 

/ J CC ..

 

post-11345-1394235239,4265_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gjorde jag med min motor vid div renovering (tömde) utan att fylla motorn igen efteråt innan jag startade den igen, då pajade termostaten...

 

Jag kör varianten köra motorn med friskvatten en stund, sedan stanna o tömma motor, limpor mm manuellt och därefter lossa de slangar som behövs o fylla i 30-50 % glykol/vattenblandning i motor o limpor mm tills de är fulla - funkar kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Iboats båt ser ut att ha innombordare, kan bli dyrt att tömma motorn på kylvatten för att få den fortare varm. det är luftfickor som gör att kylning blir ojämn och kokningar börjar vilket ger sprickbildningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit med om.

I och med att motorn töms på vatten så släpper termostaten in vatten direkt och fyller kylsystemet oavsett temperatur.

 

Jag tömmer motorn inför varje konservering, och har aldrig haft problem med luftfickor eller liknande.

 

Att däremot köra motorn varm och sen släppa på glykolvattnet så är det snarare större problem att veta att allt vatten har bytts ut till glykolblandat vatten, med fryssprängning som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...