Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
nirilli

113 Bavarior till salu på Blocket i dag

Rekommendera Poster

man får som sagt välja vilka egenskaper man vill ha...

Där har du grundbulten i mitt resonemang. Men frågan är; kan man välja?

Med risk för att få ännu mer skäll så säger jag att jag inte tror att många som köper en båt av Bavariatyp inte är så vansinnigt erfarna, för många är det den första segelbåten.

Kan en sådan person avgöra vilka egenskaper som han eller hon vill ha?

Och har de något alternativ? Finns det någon prisvärd, bekväm båt med de egenskaper jag efterlyser? Nej, mig veterligen inte. Alla är i stort sett stöpta ur samma form.

Om det finns för mycket båtar? Ja, jag började ju segla som barn med min pappa redan på tidiga 60-talet och nog har båtlivet utvecklats. För 30 år sedan var det ingen konst att ligga helt ensam i Stockholms skärgård även i juli om man ansträngde sig litet.

Idag är det helt omöjligt och man kan vara glad om man slipper fendergnissel. Och de sista 10 åren har beståndet ökat explositionsartat.

Mig bekymrar inte trånga naturhamnar så mycket, jag ligger nästan enbart till ankars och då ökar ju alternativen.

Och om jag reagerar negativt på något i det blomstrande båtlivet är det nog mest en del av motorbåtarna.

De båtar som anser sig ha rätten att dra upp meterhöga svall där de far fram till irritation för alla andra trafikanter och som skadar stränder.

Eller båtar som anser sig ha rätt att fara fram i 30 knop med dubbla V-8 utan ljuddämpare så att de hörs milsvitt omkring.

Men den kanske allvarligaste frågan är nog - tål naturen hur stort båtliv som helst? Jag tänker på hur nedslitna öarna blir på många ställen.  Hur påverkas fisk- och växtlivet av de tusentals ankaren som plöjer sönder bottnarna?

Jag vet inte. Men någonstans finns det väl en gräns.

Risken finns ju att man så smångom avsätter allt större områden till fågel- och djuskydd med tillträdesförbud. Och så blir trängseln och pressen ännu större på de kvarvarande fria områdena.

Slutligen - det som stör mig mest i ett över 40-årigt perspektiv är hur bebyggelsen i skärgården ökat. Inte bara i antalet fastigheter utan även i storlek. Nu är det stora anläggningar med bryggor, uthus och gäststugor på öar lågt ute i skärgården där man förr kunde ta natthamn.

För vilka skall i första hand nyttja skärgårdarna, några få, besuttna fritidshusägare?

Eller för 10-tusentals båtmänniskor i turbåtar, kanoter, Maxis, Bavarior eller Hallberg-Rassys?

Detta är oroande, mycket oroande!

Inför ett totalt byggstopp nu!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller - kanske en skrotningspremie på gamla båtar som din och min, Gunnar... ;-)

Nå, orsaken till att många Bavaria är till salu då? Tja, jag gissar på två anledningar:

1. Många charterbåtar är Bavaria, och efter några år är det dags att byta ut dem och de säljs vidare, förhållandevis nya.

2. Man brukar säga att många oerfarna båtägare skaffar en Bavaria som förstabåt. Kanske vill man byta till något större eller något annat efter några år. Jag vet att jag aldrig brukar lyckas helt första gången jag köper något, utan det blir andra köpet som man vet vad man borde tittat efter på första köpet...

Senast ändrad av Peter_K | 17 oktober 2007 | 20:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har alldrig hänt. Vid ett tillfälle var en Bavaria före oss efter första kryssen efter att vi gått på fel kant. Men i mål var den 10-12 minuter efter som vanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att rent fartmässigt segla ifrån en Cumulus är kanske inte så svårt med en bavaria efter som den är större och har längre vattenlinje, men efter som du har haft din båt i 10 år så kan du säkert hantera den bättre och snabbare än många bavariaägare som gör sina första turer med familjen ombord kan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det stått i den här trådens rubrik att det finns 113 Bavarior till salu idag rätt länge.

Bavaria kan med andra ord inte vara attraktiv - inte en enda båt har sålts på över 10 dagar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens noteringar

140 Maxi

99 Albin

69 Bavaria

29 comfort

15 scampi

14 mamba

13 omega

12 scanmar

7 dufour

5 Hanse

5 dehler

5 diva

av tot 1163 segelbåtar 50 tkr

Undrar hur senaste buden ser ut

och hur stor spreaden är samt avsluten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...